اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۴۱۰۳۷

انتقاد نایب‌رییس اتاق ایران از زمزمه بازگشت کوپن

ایسنا|نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به تجارب گذشته در ایران و سایر کشورهای جهان نمی‌توان انتظار داشت از دل اقتصاد کوپنی یک طرح موفق بیرون آید. حسین سلاح‌ورزی گفت: همان‌طور که در سال‌های گذشته اقتصاد ایران با گوشه‌هایی از اقتصاد توزیعی مواجه شده و هیچ یک از این طرح‌ها نتیجه‌بخش نشده‌اند، امروز نیز به نظر می‌رسد نمی‌توان انتظاری جز این داشت. به گفته سلاح ورزی در شرایط فعلی اقتصاد ایران همان‌طور که تاکنون نیز به اثبات رسیده است، نمی‌توان انتظار داشت تغییرات قابل توجهی با استفاده از نظام کوپنی به وجود آید. نایب‌رییس اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که به‌روزرسانی طرح‌های گذشته مانند آنچه در حال حاضر در مجلس و دولت مطرح شده چه تأثیری در نتیجه نهایی کار خواهد داشت، گفت: مشکل اساسی ما که در تجارب گذشته نیز خود را نشان داده، اشتباه بودن نگاه به اقتصاد است. از این رو تا نگاه در سطح کلان اصلاح نشود، تفاوتی در سیاست‌های اجرایی رخ نخواهد داد و به این ترتیب تفاوت خاصی میان نظام سنتی توزیع کوپن با بحث‌هایی مانند کوپن الکترونیک وجود نخواهد داشت. سلاح‌ورزی افزود: با توجه به طرح‌ها و برنامه‌هایی که کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی ارایه کرده‌اند، دولت راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از شرایط فعلی پیدا خواهد کرد اما در صورت حرکت مجدد به سمت سیاست‌هایی که در گذشته نیز نتیجه بخش نبودند، قطعاً مشکلات امروز پا برجا می‌مانند. این در حالی است که بر هم خوردن شرایط بازار کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌هایی بوده که دولت و بخش خصوصی با آن رو به رو شده‌اند. بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه و به دنبال آن بالا رفتن نرخ کالاهای مورد نیاز مردم در بازار باعث شده، دولت نسبت به برنامه‌ریزی‌های جدید برای تأمین نیاز جامعه اقدام کند که توزیع گوشت قرمز با قیمت پایین‌تر بخشی از این برنامه بود. در روزهای گذشته نیز به منظور کاهش هزینه‌های مردم در رسیدن به کالاهای اساسی بحث توزیع کوپن، این‌بار به شکل الکترونیک مطرح شده که البته هنوز به مرحله قطعی نرسیده است.

فرانسه در قالب یورو به ایران بذر می‌فروشد

تسنیم|شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد: با پشتیبانی یک بانک فرانسوی، صادرات به ایران را ادامه داده است. به گزارش رویترز، شرکت فرانسوی تولید بذر ویلمورین اعلام کرد: با پشتیبانی یک بانک فرانسوی به ایران صادرات می‌کند و در اجرای طرح اروپایی دوری از تحریم‌های امریکا علیه تجارت با تهران، مشارکت می‌کند. ویلمورین که یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان بذر غلات و سبزیجات است، تحریم‌های امریکا علیه ایران را به همراه بی‌ثباتی ارز، خطری کوتاه‌مدت برای فعالیت‌هایش در بازارهای نوظهور می‌داند.  این در حالی است که غذا و محصولات کشاورزی مستقیما تحت تحریم‌های امریکا قرار نگرفته‌اند ولی محدودیت معامله با دلار جلوی تجارت با ایران را گرفته است. وینسنت سوپیوت، مدیر امور مالی شرکت گفت: ویلمورین با یک بانک فرانسوی کار می‌کند که از وام‌دهندگان بزرگ فرانسه برای معاملات نیست، بنابراین مشتریان ایرانی می‌توانند با یورو پرداخت کنند. او ادامه داد: ما از ابتدای سال مالی جاری چندین معامله با ایران داشته‌ایم. فروش ما به ایران نسبت به قبل کمتر است ولی باید به چندین میلیون یورو برسد. او نام بانک مورد قرارداد را ذکر نکرد ولی گفت که این بانک از بانک‌های بزرگ فرانسوی که دارای جریان بالای معامله با دلار هستند، کوچک‌تر است.  ویلمورین قبلا گزارش داده بود سالانه 10 میلیون یورو (11.33 میلیون دلار) در ایران فروش داشته است.

«کره» به گروه یک کالایی بازگشت

تسنیم|کره پاستوریزه به گروه یک کالایی برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی بازگشت، بدین‌ترتیب انتظار می‌رود که از افزایش قیمت این محصول در بازار جلوگیری به عمل‌ آید. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به عبد الناصر همتی رییس بانک مرکزی نوشت: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار و در پیش بودن ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، دستور دهید، تعرفه کره بسته‌بندی از جدول ارسالی حذف و کماکان در گروه یک کالایی باقی بماند.

واردات سیگارت به صفر رسید

شاتا|رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد: واردات سیگارت در 11 ماهه امسال با 100 درصد کاهش به صفر رسیده است. عطا ا... معروفخانی اظهار کرد: در 11 ماهه امسال واردات سیگارت صفر شده است که نسبت به مدت مشابه سال 96 که رقم 2.78 میلیارد نخ بوده به میزان 100 درصد کاهش داشته است. او تصریح کرد: میزان تولید سیگارت در 11 ماه نخست سال جاری حدود 41 میلیارد نخ بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 43.49 میلیارد نخ بوده است 6 درصد کاهش داشته است . رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، به زودی با تاسیس مرکز تحقیقات مستقل دخانیات بسترهای مناسب در در زمینه استانداردسازی محصولات دخانیات با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت در زمینه کلیه محصولات دخانی از مرحله تولید، کاشت، نگهداری را فراهم خواهد کرد .

 

ارسال نظر