لزوم آمادگی ایران برای تغییرات جهانی در حوزه انرژی

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۱:۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۴۱۰۳۴

آخرین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران در دوره هشتم هیات نمایندگان برگزار شد و طی آن چالش‌های پساب در توسعه صنعت انرژی کشور و همچنین، امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید بایو اتانول سوختی در کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این نشست رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با اشاره به کاهش تولید نفت ایران و اعمال محدودیت‌ها برای خریداران خارجی، گفت: بر اساس گزارش‌های رسمی، صادرات نفت خام ایران در حال حاضر به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته در حالی که این میزان طی دو ماهه ابتدای سال جاری، صادرات نفت معادل یک میلیون و 540 هزار بشکه در روز بود. رضا پدیدار سپس به گزارش اخیر موسسه بین‌المللی مکنزی که روی وب‌سایت این موسسه منتشر شده است، اشاره کرد که به چشم‌انداز مصرف نفت خام در جهان تا سال 2050 میلادی پرداخته است. به گفته وی، موسسه مکنزی آینده روشنی برای تقاضای نفت خام در جهان طی سال‌های پیش رو متصور نیست، به‌طوری که گزارش تحلیلی این موسسه نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت خام در جهان تا اوایل سال 2030 میلادی روند طبیعی خود را طی خواهد کرد اما پس از این سال، سیر نزولی تقاضای نفت آغاز خواهد شد به گونه‌ای که از سال 2030 میلادی تا 2050، میزان تقاضای جهانی نفت به نصف کاهش می‌یابد. پدیدار همچنین توضیح داد که بر اساس گزارش موسسه مکنزی، مدل نظام انرژی در جهان متحول خواهد شد و انواع و گونه‌های انرژی در جهان طی سال‌ها و دهه‌های آینده به 55 نوع خواهد رسید.

در ادامه، اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران پیرامون تغییر و تحولات قابل پیش‌بینی در حوزه انرژی جهان طی دهه‌های آتی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند و بر ضرورت بازنگری در پارادایم انرژی کشور تاکید کردند و این جمع‌بندی را مدنظر قرار دادند که باید تقویت و توسعه صنعت گاز را جایگزین نفت کرد.

در این نشست همچنین، عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان اتانول ایران در گزارشی به ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید بایو سوخت‌های زیستی در کشور پرداخت. پیروز پروین با بیان اینکه اولین واحد تولیدی بایو اتانول سوختی کشور در استان کرمانشاه در حال احداث است، گفت: سرمایه‌گذاری این طرح به ظرفیت 200 هزار تن در سال انجام شده است و با توجه به تجربه موفق در این بخش و ظرفیت بالای تولیدی آن در کشور، زمینه حضور بخش خصوصی به این صنعت و سرمایه‌گذاری بیشتر برای احداث واحدهای تولیدی توسط بخش خصوصی در کشور فراهم است. وی در عین حال از توسعه کاشت گیاهان انرژی‌زا در برخی استان‌های کشور از جمله کرمانشاه و هرمزگان خبر داد و افزود: انجمن صنفی تولیدکنندگان اتانول ایران در حال تدوین برنامه کاری برای سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این حوزه است و مشارکت اتاق تهران و کمیسیون انرژی و محیط زیست این اتاق در این زمینه را خواستاریم.

همچنین در آخرین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، گزارشی در ارتباط با نقش آب و چالش‌های پساب در توسعه صنعت انرژی کشور از سوی بهروز بهمن‌زنگی از کارشناسان حوزه آب و انرژی ارایه و بر همکاری اتاق تهران و این کمیسیون برای کنترل و مدیریت آب‌های آلاینده به ویژه آب همراه نفت در میادین نفتی کشور تاکید شد.

 

 

ارسال نظر