تمایل ترک‌ها برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ایران

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۴۰۹۴۰
تمایل ترک‌ها برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ایران

گروه صنعت|

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه دو شهرک صنعتی به ترک‌ها جهت سرمایه‌گذاری مشترک معرفی شده است گفت: سرمایه‌گذاران، متقاضی انرژی ارزان برای حضور در ایران هستند. محسن صالحی نیا از علاقه‌مندی ترک‌ها برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با سرمایه‌گذاران ایرانی خبر داد و گفت: ترک‌ها متقاضی انرژی ارزان ایران برای تولید مشترک هستند که در صورتی که بتوانیم با وزارت نیرو به جمع‌بندی برسیم، این شهرک مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مذاکراتی در این راستا با اتاق بازرگانی استانبول و وزارت صنعت ترکیه صورت گرفته و چندین نقطه برای احداث شهرک صنعتی مشترک به آنها پیشنهاد شده است.

به گزارش مهر، او تصریح کرد: به وزارت صنعت این کشور در دو فاز دو برنامه پیشنهاد داده‌ایم که بر اساس آن یک برنامه در شهرک صنعتی واقع در استان آذربایجان شرقی و برنامه دیگر شهرک صنعتی واقع در استان آذربایجان غربی است، اما با توجه به تغییراتی که در ترکیه صورت گرفته منتظر اعلام نظر نهایی از سوی دولت این کشور هستیم.

صالحی نیا ادامه داد: همچنین ۱۵ نقطه را با محوریت مرکز در استان‌های مجاور به ترکیه معرفی کرده‌ایم که مطالعات آن نیز انجام شده و اتاق بازرگانی استانبول به دنبال آن است که بتواند از انرژی ارزان ایران برای تولید استفاده نماید.صالحی‌نیا گفت: مذاکراتی با وزارت نیرو صورت گرفته تا بتوان در مورد تعرفه انرژی برای سرمایه‌گذاری ترک‌ها در ایران به جمع‌بندی برسیم.

او به مفهوم رکود در واحدهای صنعتی اشاره کرد وگفت: باید تعریف دقیقی از رکود و واحدهای صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی ارایه داد. به این معنا که آن دسته از واحدهایی که دارای فعالیت تولیدی در زمان مراجعه آمارگیران شرکت شهرک‌های صنعتی نیستند، در دسته صنایع راکد قرار می‌گیرند که البته با انجام فعل و انفعالاتی از جمله تأمین نقدینگی، استفاده از فناوری و نوآوری در ماشین آلات و تجهیزات، می‌توانند فعال شوند. اما همه مشکل این واحدها به تأمین نقدینگی ختم نمی‌شود. او با بیان اینکه به هیچ کس در شهرک‌های صنعتی زمین واگذار نمی‌کنیم، گفت: در واقع حق بهره‌برداری را به متقاضیان در شهرک‌های صنعتی واگذار خواهیم کرد و به هیچ عنوان زمین واگذار نخواهیم کرد.

این در حالی است که زمانی زمین متعلق به یک فرد می‌شود که در آن سرمایه‌گذاری کرده و واحد تولیدی خود را به بهره‌برداری رسانده باشد. این در حالی است که بنا نداریم زمین به کسی واگذار کنیم. صالحی‌نیا ادامه داد: براساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۴۳ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند که نزدیک به ۱۰ هزار واحد آن، معادل ۲۳ درصد واحدها با رکود مواجه هستند؛ این درحالی است که ۱۳ هزار واحد صنعتی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد وجود داشته و پیشرفت فیزیکی حدود ۱۳ هزار واحد دیگر نیز، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است. بنابه آمار اعلامی او، پیشرفت فیزیکی ۷ هزار واحد صنعتی نیز بالای ۷۰ درصد است؛ ضمن اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی در حال بهره‌برداری هستند. به گفته این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد واحدها پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند. او در مورد ساز وکار مالی اروپا نیز گفت: اگر این کانال مالی راه‌اندازی شود شاید بتواند در حوزه تأمین مالی صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز موثر واقع شود، اما این تمام داستان نیست؛ چراکه در مرحله کنونی فعلا کالاهای نهایی مدنظر است، اما در صورت دوام این کانال مالی، می‌تواند در زنجیره تأمین مالی حوزه دانش فنی و مواد اولیه صنایع نقش موثرتری ایفا کند.

 

ارسال نظر