اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۶۲۴

دولت برای رفع مشکلات تولید راهکار دارد

شاتا| وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه دولت برای رفع مشکلات تولید راهکار دارد، افزود: در شرایط خاص امروز، خستگی برای مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معنا ندارد و همه با انگیزه و علاقه پای کار هستند.

رضا رحمانی در حاشیه مراسم آغاز عملیات یک واحد پالایشگاهی در گچساران با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه حل مشکلات اساسی کشور در گرو توجه به تولید است، گفت: بیکاری، تورم و فقر از مشکلات اساسی مردم است که برای حل آنها باید به تولید توجه کنیم و در این مسیر خستگی معنا ندارد و همه با انگیزه و علاقه پای کار هستند.

رحمانی ادامه داد: در گذشته و امروز نشان دادیم که می‌توانیم از پس مشکلات بر بیاییم، دشمنان در اردیبهشت ماه و پس از آن در آبان ماه با شروع تحریم‌ها گمان می‌کردند، تولید در کشور تعطیل می‌شود، اما با همت مردم و تلاش مسوولان اینگونه نشد.

او ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی پروژه فناورانه پالایشگاه تولید بیواتانول و کنجاله تخمیر با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومان نشان می‌دهد مردم ایران و مسوولان پویا و زنده هستند و تلاش می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت پیگیری تامین مواد اولیه، نقدینگی بخش صنعت تاکید کرد و افزود: شاه بیت حوزه تجارت نیز صادرات است که باید آن را جدی بگیریم و برنامه‌های ویژه داریم. رحمانی با بیان اینکه در تبصره 18 قانون بودجه سال آینده، 270 هزارنفر اشتغال در نظر گرفته شده، گفت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اشتغال و رونق تولید در همه استان‌ها برنامه داریم.

او با اشاره به وظیفه سازمان گسترش نوسازی صنایع (ایدرو) که توسعه واحدهای فناورانه وصنایع نوین در مناطق محروم است، اجرای این دو پروژه توسط ایدرو را توجه به این اولویت‌ها دانست.

رحمانی افزود: محصولاتی که در این پالایشگاه تولید می‌شود به سلامت مردم و محیط زیست توجه دارد و 70 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات آن نیز ساخت داخل است که با بهره‌برداری زنجیره‌ای از تولید شکل می‌گیرد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح این پالایشگاه در حوزه حمل نقل، خدمات و... زنجیره‌ای از فعالیت‌ها در منطقه را شکل می‌دهد. او تاکید کرد: اولویت جذب نیرو و تامین تدارکات برای واحدها در شهرستان‌ها باید نیروها و ظرفیت بومی باشد.

 

افت صادرات ترکیه به ایران در ژانویه ۲۰۱۹

خبرگزاری تسنیم| صادرات ترکیه به ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی با افت ۲۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۹۱ میلیون دلار رسید. این در حالی است که آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در ماه نخست سال جاری میلادی افت 19 درصدی داشته است.

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ماه نخست سال جاری میلادی 676 میلیون دلار اعلام شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل 839 میلیون دلار بوده است. بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ماه ژانویه 2019 با کاهش 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 191 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه ژانویه سال قبل 262 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات ترکیه از ایران در ماه نخست امسال نیز افت 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه ژانویه سال قبل 577 دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 485 میلیون دلار کاهش یافته است. ایران نوزدهمین مقصد صادراتی و هفتمین منبع واردات ترکیه در ماه نخست 2019 شناخته شده است. سهم صادرات ترکیه به ایران از کل صادرات این کشور 1.4 درصد و سهم واردات از ایران در مقایسه با کل واردات این کشور 3.1 درصد برآورد شده است.

تجارت ایران و چین نصف شد

خبرگزاری تسنیم| مبادلات تجاری ایران و چین در نخستین ماه سال جاری میلادی با افت بیش از ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۷۳۴ میلیارد دلار رسید. گمرک چین اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و چین در نخستین ماه سال جاری میلادی با افت قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. تجارت ایران و چین در ژانویه سال 2018 بالغ بر 3.837 میلیارد دلار گزارش شده بود که این رقم در ژانویه سال جاری با افت 54.8 درصدی به 1.734 میلیارد دلار رسیده است. کل تجارت خارجی چین در این ماه 395 میلیارد دلار بوده که سهم ایران از این تجارت فقط 0.43 درصد محاسبه شده است.

براساس این گزارش، صادرات چین به ایران در ژانویه 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 58.3 درصدی داشته و به 722 میلیون دلار رسیده است. چین در ژانویه سال قبل 1.733 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات چین از ایران در ژانویه امسال نیز 51.9 درصد افت کرده و از 2.104 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل به 1.012 میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

 

 

ارسال نظر