اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۸ - ۰۰:۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۴۰۴۶۳

تبعات عدم تصویب FATF در بازار

ایلنا|رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر «اف‌ای تی اف» تصویب نشود، عملا در لیست سیاه می‌رویم و همین اندک ارتباطی که امروز وجود دارد از دست می‌دهیم. اگر می‌خواهیم با جهان ارتباط داشته باشیم و فعالیت تجاری کنیم باید اصول آن را بپذیریم. عباس آرگون در خصوص نوسانات قیمت ارز گفت: پس از چند هفته ثبات نرخ ارز شاهد نوسان در بازار هستیم که این عملکرد هیجانی به دلیل وقوع برخی اتفاقات و یکسری موضوعات است که مهم‌ترین آن «اف‌ای‌تی‌اف» است که هنوز تکلیف آن در داخل تعیین نشده و سیگنال‌های مثبتی نیز برای تصویب آن به بازار ارسال نمی‌شود. او تصریح کرد: نکته دیگر این است که همه ساله در این ایام با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروز نیاز فیزیکی بازار ارز بالاتر می‌رود. این دو عامل به همراه برخی عوامل دیگر باعث شده هیجان بازار تشدید شود. بانک مرکزی باید برای این روزها برنامه‌ریزی داشته باشد تا ثبات و آرامش به بازار بازگردد. دولت به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده بازار ارز باید نقش مدیریتی خود را ایفا کند تا فعالان اقتصادی بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

سامانه طرح تاپ آماده رونمایی شد

ایرنا| مرحله نخست سامانه طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)، با هدف ثبت نام بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و نیز ثبت نیازهای پژوهشی و فناورانه آنها روز گذشته توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت رونمایی شد. در آیین این مراسم، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت اظهار کرد: اجرای این طرح ملی به توسعه صادرات، اشتغال پایدار جوانان دانش‌آموخته و استاندارد کردن محصولات خواهد انجامید و اطمینان داد که تحولات اساسی در بخش صنعت کشور را ایجاد خواهد کرد.

به گفته برات قبادیان، با اجرای این طرح ملی، بخش صنعت، معدن و تجارت؛ از توانمندی‌های دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی بهره مند می‌شوند. او ادامه داد: بنگاه‌های متقاضی این طرح، پس از ثبت‌نام و ثبت نیازهای فناورانه و پژوهشی خود در سامانه «ایران ‌ای تاپ» به نشانی www.iranetop.ir براساس شیوه نامه سنجش صلاحیت طرف تقاضا، مصوب وزارت صنعت، از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرند. مرحله دوم این طرح ملی پس از اجرای موفقیت آمیز پایلوت آن در سال 98 اجرایی خواهد شد و پس از آن به صورت تدریجی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

بررسی قیمت خودرو در کمیسیون اصل 90

ایسنا|رییس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از بررسی افزایش قیمت خودرو در روزهای جاری، در جلسه فردای این کمیسیون خبر داد. داوود محمدی در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی فردا با وزیر صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان خودروسازان جلسه دارد. این جلسه به دلیل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر و همچنین بدقولی خودروسازان در تحویل به موقع خودرو به مردم تشکیل می‌شود. او در ادامه تصریح کرد: قرار بود با فروش فوری خودروهای داخلی قیمت آنها روند کاهشی داشته باشد اما متأسفانه نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته بودیم.

ثبت سفارش خودرو‌ها در سال ۹۸ منتفی است

باشگاه خبرنگاران جوان| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تا آخر هفته خودرو‌هایی که تا ۱۶ مرداد ثبت سفارش شده‌اند با ابلاغیه سران سه قوه ثبت سفارش مجدد می‌شوند. محمد مودودی، افزود: ارز کشور صرف واردات خودرو‌های در گمرک مانده شده است و مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده‌اند و منتظر ترخیص خودرو‌های خود از گمرکات هستند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار کرد: جدای از موضوع تخلف یا عدم تخلف واردکنندگان، موضوع ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صمت برای موضوع ثبت سفارش خودرو مصوبه و آیین نامه‌ای صادر کرده است و ثبت سفارش این خودروها، منتظر ابلاغیه شورای عالی سران سه قوه است و فقط خودروهایی که تا ۱۶ مرداد امسال ثبت سفارش شده‌اند مجوز تکمیل مدارک دارند تا ثبت سفارش مجدد را برای تحویل خودروهای خود انجام دهند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در شرایط کنونی مدیریت منابع ارزی، ارز حاصل از صادرات را باید صرف تأمین کالا‌های اساسی، تأمین دارو و همچنین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت کند و به همین منظور در سال ۹۸ برای واردات خودرو اولویتی نداریم.

 

ارسال نظر