پل ارتباطی صاحبان ایده با صنعتگران

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۷۷
پل ارتباطی صاحبان ایده با صنعتگران

رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته ایران با هدف پیوند بین صنعت‌گران داخلی و صاحبان ایده طی اقدامی مشترک بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا برگزار و در آن 20 طرح در حوزه‌های مختلف اقتصادی معرفی شد. رییس اتاق ایران در این نشست با نگاهی گذرا به وضعیت کنونی اقتصاد کشور و تأکید بر وجود برخی محدودیت‌های ناشی از شرایط تحریم، به تشریح وضعیت شکاف تکنولوژیک میان ایران و دیگر کشورها پرداخت. بر اساس اظهارات غلامحسین شافعی، کالاهایی در کشور تولید می‌شود که به دلیل قدیمی بودن حتی در داخل هم خریداری ندارند چه برسد در بازارهای خارجی.

او انرژی بر بودن، قدیمی بودن فناوری تولید و کیفیت پایین را عامل غیررقابتی شدن برخی تولیدات داخلی دانست و تصریح کرد: این وضعیت تولید به اقتصاد کشور خسارت‌های سنگینی وارد می‌کند. متأسفانه در این رابطه از تحولات جهانی عقب مانده‌ایم و باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تا حدودی شکاف ایجاد شده را پر کنیم. رییس اتاق ایران با اشاره به کمبود منابع مالی و لزوم مدیریت در هزینه در کشور تصریح کرد: در این شرایط باید منابع اندک را برای بخش‌هایی به کار بگیریم که بهره‌وری را ارتقا داده و دستاوردهای قابل توجهی برای کشور دارند؛ متأسفانه در این وضعیت شاهد هزینه کرد در بخش‌هایی هستیم که عایدی لازم را برای کشور به دنبال ندارد.

شافعی در ادامه ضمن تأکید بر لزوم واردات فناوری‌های نو به کشور، تربیت نیروی انسانی فرهیخته که توان استفاده از این تکنولوژی‌ها را داشته باشد، مهم خواند و گفت: ما حاضریم برای واردات دانش و تکنولوژی، هزینه کنیم اما هیچ توجهی به تربیت نیروی انسانی که توان بهره‌گیری از آنها را داشته باشد، نداریم. او در بخش دیگری از سخنان خود ریسک‌پذیری اقتصاد کشور را بالا توصیف کرد و افزود: زمانی که اقتصاد یک کشور قابل پیش‌بینی نباشد، درجه سرمایه‌پذیری آن نیز کاهش پیدا می‌کند. در ایران سرمایه‌گذاری ریسک بالایی دارد و در عین حال نظام بانکی و پولی کشور نیز وضعیت مناسبی ندارد. بنابراین شاهد سیر نزولی میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کشور هستیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی نظام پاداش‌دهی کشور را نیز نادرست دانست و تشریح کرد: امروز شاهد رشد فعالیت‌های واسطه‌گری و کاهش فعالیت‌های تولیدی هستیم چون نظام پاداش‌دهی را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که به جای حمایت از تولید، از دلالان حمایت می‌کند. شافعی ایجاد ارتباط مستمر و موثر بین صنعت و دانشگاه را از جمله رویکردهای جدی اتاق ایران عنوان کرد و ادامه داد: به تازگی اقدامات خوبی به همت جناب آقای پورفلاح، مشاور عالی رییس اتاق ایران صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم با همکاری دانشگاه‌ها، توان و استعدادهای نهفته کشور را شناسایی و از آنها بهره ببریم.

او تأکید کرد: در گذشته سنت‌های خوبی بین ما ایرانی‌ها بود که فراموششان کردیم و متأسفانه جایگزینی هم برای آنها پیدا نکردیم. زمانی من و هم‌دوره‌ای‌های من در دوران سه‌ماه تعطیلی تابستان به بازار رفته و شاگردی می‌کردیم. در همان دوران از نزدیک با فعالیت‌های اقتصادی آشنا شده و به‌تدریج حرفه‌ای می‌شدیم. این سنت فراموش شده است و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی با فضای واقعی کار و اقتصاد آشنایی چندانی ندارند. احیای روش‌های کارآموزی مشابه آنچه در گذشته داشته‌ایم اکنون ضرورتی انکارناپذیر است.

    اهمیت جانشین پروری در فعالیت‌های اقتصادی

در ادامه، مشاور عالی رییس اتاق ایران با تأکید بر اهمیت حفظ سرمایه‌ها و نیروی انسانی نخبه کشور، گفت: از زمانی که به عنوان مشاور ارشد رییس اتاق ایران فعالیت خود را آغاز کردم ترجیح دادم با همکاری و همرای رییس اتاق غفلت چندین ساله نسبت به موضوع جانشین پروری را هدف قرار داده و برای جبران آن قدمی بردارم. احمد پورفلاح، ادامه داد: جوانان زیادی هستند که استعداد و توان بالایی برای مشارکت در صحنه اقتصادی کشور دارند اما به دلیل نبود منابع کافی قادر به نقش‌آفرینی نیستند. اتاق ایران این ظرفیت را دارد که با قرار دادن نیروی انسانی جوان در کنار افراد باتجربه و کهنه‌کار زمینه جانشین پروری را مهیا کند. پورفلاح فضا دادن به جوانان با استعداد را یک امر ضروری خواند و تصریح کرد: فراموش نکنیم که جوان‌گرایی صرف نیز نمی‌تواند به بهبود شرایط کمک کند، لازم است تجربه و دانش افرادی که سالیان سال موی خود را در حوزه‌های مختلف سفید کرده‌اند، در اختیار جوانان قرار گیرد. مشاور عالی رییس اتاق ایران با بیان این مطلب که 4 کمیته مشورتی در حوزه‌های مختلف با همکاری اتاق ایران طراحی شد و این رویداد بزرگ و مهم از جمله دستاوردهای یکی از این کمیته‌ها بود، تأکید کرد: در سال 1395 ایده برگزاری این رویداد مطرح و اقدامات اولیه انجام شد تا اینکه به مراتب جلو آمدیم و کمیته‌های لازم از جمله کمیته برگزاری، کمیته اجرایی، کمیته علمی و غیره شکل گرفتند. در نهایت 117 طرح برای حضور در رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته ایران اعلام آمادگی کردند که از بین آنها 40 طرح توسط کمیته علمی انتخاب شدند.

او با اعلام این خبر که دبیرخانه دایمی این رویداد با عنوان «اتاق پیشران» به فعالیت خود ادامه خواهد داد، گفت: دبیرخانه قصد دارد پل ارتباطی بین صنعتگران و صاحبان ایده باشد و بتواند از طریق این ارتباط دوطرفه زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور را فراهم کند. بطور حتم از نظر حقوقی و امنیتی، طرح‌هایی که ارایه می‌شوند محافظت خواهند شد و منافع صنعتگران نیز تضمین می‌شود.

 

ارسال نظر