اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۳۵:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۲۳۵

رفع مشکلات سرمایه در گردش خودروسازان

شاتا| معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیگیری رفع مشکلات سرمایه در گردش خودروسازان بخش خصوصی خبر داد. فرشاد مقیمی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و قدردانی از همکاری تولیدکنندگان با دولت از اتخاذ تصمیماتی برای رفع مشکلات تخصیص ارز خبرداد و گفت: طی نشست‌های مشترک با بانک مرکزی موضوعات تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز مورد بررسی و تمهیداتی برای تسهیل اختصاص ارز به صنعتگران در نظر گرفته شده است. او در خصوص مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی نیز اظهار امیدواری کرد از محل 40هزار میلیارد تومانی که برای توسعه صنایع اختصاص یافته است، اعتباراتی برای خودروسازهای بخش خصوصی نظیر کرمان موتور، مدیران خودرو و... در نظر گرفته شود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری قطعه‌سازها و خودروسازها را درشرایط کنونی ضروری برشمرد و گفت: ورود مواد اولیه مورد نیاز قطعه ساز‌ها نیز با همکاری بانک مرکزی و گمرک پیگیری و موانع پیش روی برای ورود برخی قطعات به کشور مرتفع خواهد شد. به گفته مقیمی، گشایش ارز برای واردات مواد اولیه با توجه به موضوع ساخت داخل برخی قطعات خودرو در کشور با حساسیت ویژه‌ای صورت می‌گیرد و در این خصوص قطعاتی که تولید داخل آنها در کشور توجیه اقتصادی ندارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد.

دعوت از ایران برای سرمایه‌گذاری در آفریقا

پایگاه خبری اتاق تهران| سفیر کشور سیرالئون در ملاقات با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و ‌کشاورزی تهران از بخش ‌خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری، تامین و تجهیز بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور دعوت کرد. رییس اتاق تهران نیز در این دیدار، با اشاره به حجم روابط تجاری دو کشور به میزان محدود کمتر از یک میلیون دلار در سال، از آمادگی این اتاق برای اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان دو کشور برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری دو جانبه خبر داد. مسعود خوانساری یکی از حوزه‌های توانمند بخش خصوصی ایران را بخش درمان و سلامت عنوان کرد و یادآور شد که بنگاه‌های فعال این حوزه می‌توانند در تجهیز مراکز درمانی سیرالئون نقش بسزایی ایفا کنند.  از آن‌سو، «علی بادار کامارا» که به تازگی استوارنامه خود را تقدیم رییس‌جمهوری ایران کرده و به سفارت سیرالئون در ایران آمده است، در گام نخست رایزنی‌های اقتصادی‌اش اتاق بازرگانی تهران را انتخاب کرد و طی دیدار با مسعود خوانساری زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورش با ایران را تشریح کرد. او با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید سیرالئون با شعار توسعه آموزشی و سلامت در این کشور، گفت: بخش درمان و سلامت کشور سیرالئون نیاز به توسعه دارد و به همین منظور، بخش خصوصی فعال ایران در حوزه سلامت می‌تواند به تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور کمک کند. «علی بادار کامارا» با بیان اینکه دولت جدید سیرالئون، درهای این کشور را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کرده است، افزود: این کشور در زمینه صادرات برخی کالاها از جمله کاکائو، دانه‌های روغنی و همچنین برخی مواد معدنی به ایران، می‌تواند همکاری‌های تجاری دو جانبه را گسترش دهد.

از سرگیری صادرات شمش روی

ایسنا|  رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران از ابلاغ امکان صادرات این مواد معدنی در روزهای آینده خبر داده و معتقد است که با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش حل خواهد شد. حسن حسینقلی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مواد اولیه مورد نیاز از ترکیه و بخشی هم از داخل تأمین می‌شود. امسال تولیدات داخل با توجه به مسائل و مشکلاتی که در تأمین قطعات یدکی، ماشین‌آلات و صادرات وجود داشت، رشد چندانی نکرده است. او افزود: تنها فلز روی در سال جاری نسبت به سال گذشته مقداری افزایش تولید داشته است؛ اما با مقرراتی که از ابتدای سال تعیین و از صادرات شمش جلوگیری به عمل آمد، صادرات این محصول به‌شدت افت کرد اما در چند روز آینده ممکن است اجازه مجدد صادرات شمش روی ابلاغ شود. رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران خاطرنشان کرد: طبق توافق با ستاد تنظیم بازار قرار است که واحدهای تولیدی ۳۵ هزار تن در سال، احتیاجات داخلی را تأمین کنند. البته که طی ۱۲ سال گذشته هم تأمین شده و مشکلی از این بابت وجود نداشته است. حسینقلی با بیان اینکه با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در بخش سرب و روی حل خواهد شد و می‌توانند تولید را افزایش دهند، گفت: اما از مشکلات اصلی در بحث سامانه نیما، برگرداندن ارز از طریق آنهاست که طی مدت‌های اخیر چندان حل و فصل نشده است.

انتصابی دیگر در وزارت صنعت

شاتا|  وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی علی ربیعی را به عنوان «سرپرست اداره کل حقوقی» منصوب کرد. رضا رحمانی در بخشی از این حکم خطاب به ربیعی آورده است: انتظار می‌رود با کوشش برای تحقق اهداف و راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولیت‌های قانونی اهتمام ورزید. با توجه به اهمیت رعایت قوانین و مقررات، بدیهی است کلیه معاونین، مدیران کل ستادی، روسای سازمان‌ها و مدیران عامل شرکت‌های تابعه نهایت همکاری و هماهنگی را با شما به‌عمل خواهند آورد.

 

 

ارسال نظر