سهم ناچیز ایران در صادرات جهانی

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۳۱:۲۷
کد خبر: ۱۴۰۲۳۴

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران با وجود دارا بودن 1.2 درصد جمعیت، تولید ناخالص داخلی و جغرافیای جهان سهمی کمتر از 0.3 درصد در صادرات نفتی و غیرنفتی جهان دارد. به گزارش «تعادل»، محمدرضا مودودی در دومین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت نمایشگاهی افزود: این مساله نشان می‌دهد تاکنون نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت برندهای خود در سطح جهان استفاده کنیم. به گفته این مقام مسوول، امروز در شرایطی به سر می‌بریم که دشمنان تصویری نامناسب از کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی به تصویر می‌کشند و باید با بازتعریف برند ملی، صنعتی و تجاری خود تصویر دیگری به جهانیان نشان دهیم. او یادآور شد: شرکت در اکسپوی 2020 یکی از آن فرصت‌ها و ابزاری است که می‌تواند برند ایران را به خوبی معرفی کند. مودودی ادامه داد: استراتژی سازمان توسعه تجارت در این راستا توسعه مدرسه صادرات برای تخصصی کردن دانش فنی تجارت، همچنین تعریف مگاپروژه‌های صادراتی، توسعه پایانه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است تا ظرفیت خود را در بازارهای بین‌المللی ارتقا دهیم.

مودودی تاکید کرد: امروز و در شرایط تحریم بیش از موضوع نقل و انتقالات ارزی و ارتقای تولید، به امید و اعتماد نیازمندیم، زیرا دشمنان با تحریم‌ها به دنبال ناامید کردن مردم هستند و در این راستا صنعت نمایشگاهی نقش خطیری دارد. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: رفت و آمد هیات‌های تجاری، برگزاری جلسات رو در رو با خارجی‌ها، برپایی همایش‌ها و کارگاه‌ها تخصصی از سوی برگزارکنندگان باید مدیریت شود. مودودی همچنین از اعطای بسته ۵۰۰ میلیارد تومانی حمایت از توسعه صادرات در روز‌های آینده خبر داد و گفت: کمتر از 500 قلم کالای صادراتی با ارزش صادرات سالانه 10 میلیون دلار در کشور وجود دارد و به همان نسبت کمتر از 500 شرکت صادر‌کننده در این محدوده صادراتی داریم که برای بین‌المللی شدن محدودیت‌های زیادی پیش رو دارند. او گفت: در سال‌های گذشته توانستیم مراکز تجاری خارج از کشور نظیر بغداد طراحی کنیم که تبدیل به نمایشگاه دایمی شده و بطور دایم در آنجا نمایشگاه برگزار می‌شود. مودودی اضافه کرد: چنین رویکرد در سایر کشورهای همسایه از جمله در عمان، ترکیه، روسیه، کشورهای سی.‌ای. اس و قطر دنبال می‌کنیم و درخواست‌هایی همانند الگوی عراق وجود دارد. به گفته او، هر چه تعداد صادرکنندگان و تنوع اقلام صادراتی را افزایش دهیم نیاز به بین‌المللی شدن و حضور در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

در ادامه این همایش، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز نیازمند ایجاد نمایشگاه‌های مرتبط با نشان تجاری (برندینگ) در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی هستیم تا جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران را در داخل و سطح بین‌الملل ارتقا دهیم. بهمن حسین‌زاده افزود: حجم تجارت جهانی در سال 2017 بیش از 35 تریلیون دلار بود که بخشی از آن به دلیل فعالیت 140 هزار نمایشگاه بین‌المللی در پنج هزار و 283 شهر جهان به دست آمد. او یادآور شد: نمایشگاه‌های بین‌المللی وظیفه بازاریابی برای هزاران کالا و خدمت را در سطح جهان بر عهده دارند و در این راستا ایران نیز نیازمند ارتقای  زیرساخت‌های صنعت نمایشگاهی است.

 

ارسال نظر