اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۳:۲۵:۵۶
کد خبر: ۱۴۰۱۳۲

کشف محموله ۵ میلیاردی قاچاق

فارس|ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: محموله بزرگ کالای قاچاق به ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران کشف شد. ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی موفق به کشف محموله بزرگ کالای قاچاق شامل: پارچه، لباس، تجهیزات آشپزخانه و لوازم خانگی قاچاق در انباری در حاشیه تهران شدند. ارزش لوازم کشف شده، 5 میلیارد تومان اعلام شده است.

چالش تجارت چیست؟

ایلنا|معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد اکنون به گونه‌ای است که به ازای 1 میلیون دلار، 4 میلیارد تومان سود باد آورده به دست می‌آید، ما به دنبال محدودیت نیستیم، بلکه دنبال شفافیت هستیم؛ اینها ثروت و منابع دولت یا حاکمیت نیست، بلکه متعلق به همه مردم است. محمد رضا مودودی معاون وزیر صنعت در خصوص عدم بازگشت ارز از سوی صادرکنندگان به کشور گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش تجارت کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است. او ادامه داد: با گذشت 11 ماه از سال و افزایش قابل توجه صادرات نسبت به سال قبل اما آنچنان ارزی به کشور برنگشته است و هنوز با نقطه استاندارد و عرف فاصله داریم. مودودی تصریح کرد: منابع ارزی متعلق به همه مردم است ما از ابتدای سال نزدیک به 37 میلیارد دلار واردات داشتیم که ارز عمده آنها مستقیم توسط دولت تامین شده که بیشترین حجم مربوط به واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه بوده که پس از تولید صادر شده است. آیا این انتظار زیادی است که همین ارز دوباره به کشور و به سامانه نیما برگردد؟ او ادامه داد: تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد اکنون به گونه‌ای است که به ازای 1 میلیون دلار 4 میلیارد تومان سود باد آورده به دست می‌آید، ما به دنبال محدودیت نیستیم بلکه دنبال شفافیت هستیم اینها ثروت و منابع دولت یا حاکمیت نیست بلکه متعلق به همه مردم است. او افزود: حالا اگر ارزی را به کالاهای اساسی بدهیم و بعد جلوی صادرات آن را بگیریم بر خلاف جریان عقلانی عمل کرده‌ایم؟ برخی کالاها مثل روغن ارز4200 تومانی می‌گیرند و ما امسال بیش از هر سال دیگری واردات این کالا را داشتیم؛ در صورتی که این محصول در سایر محصولات مانند «شیرینی و شکلات» استفاده می‌شود. برای صیانت از ثروت ملی در صادرات برخی کالاها محدودیت ایجاد شود ضمن آنکه نباید فراموش کنیم که شرایط کنونی عادی نیست و به سبب تحریم‌ها باید تنظیم بازار داخل را جدی بگیریم.

اصناف متولی توزیع کالاها هستند

ایلنا|معاون بازرگانی، داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اختیار برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها در هر استان با تصمیم ستاد تنظیم بازار آن استان به اصناف آن منطقه واگذار شده است. عباس قبادی گفت: با اقدام‌های موثر ستاد تنظیم بازار کشور برای تامین و توزیع کالاهای پرمصرف در شب عید مشکلی وجود ندارد. او افزود: در تهران 2 هزار فروشگاه از 15 اسفند عرضه مستقیم پوشاک را انجام می‌دهند و این کار در سراسر کشور نیز اجرا می‌شود. قبادی با بیان اینکه در سال جاری اصناف متولی توزیع کالاها هستند، گفت: به عنوان نمونه یک میلیون و 200 هزار متر مربع پارچه تولید داخل به علاوه پارچه‌های وارداتی و هزار و 200 تن نخ از 2 ماه پیش در اختیار اتحادیه پوشاک قرار دادهایم که محصولات آنها برای ایجاد آرامش در بازار از 15 روز پیش به بازار آمده است. او افزود: اختیار برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاها در هر استان با تصمیم ستاد تنظیم بازار آن استان به اصناف آن منطقه واگذار شده است. قبادی درباره قیمت مرغ نیز گفت: قیمت مرغ در هفته گذشته روند کاهشی داشته و 125 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است.

نبود برنامه‌ای جامع  برای صنعت فولاد

باشگاه خبرنگاران جوان|رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درباره وضع صنعت فولاد گفت: هم‌اکنون برنامه جامعی برای صنعت فولاد نداریم، چرا که در بخش تولید، سرمایه‌گذاری و حمایت از مصرف کننده دچار مشکلاتی هستیم و امیدواریم حمایت‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد. حمیدرضا رستگار تصریح کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل تسهیل فضای کسب و کار را می‌توان طراحی و تنظیم مناسبات مالی و اقتصادی به صورت حرفه‌ای نام برد که نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی جدی در این امور است و ما چاره‌ای نداریم جز آنکه از قوانین اطلاعات کافی داشته باشیم و جهت جلوگیری از مشکلات آتی چاره‌اندیشی کنیم. او گفت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل اتاق فکر نامه‌ای درخواست کردیم که امیدواریم این مهم به‌زودی محقق شود، چرا که در شرایط اضطراری می‌توان از تصمیمات هیات داوران این اتاق استفاده کرد. رستگار با بیان اینکه صنعت فولاد توانست در شرایط تحریم نقش آفرینی مناسبی در اقتصاد کشور داشته باشد، اظهار کرد: در بحث تأمین مواد اولیه و مصرفی صنعت فولاد کشور، تأمین الکترود گرافیتی را شاید بتوان مهم‌ترین مساله فولادسازی قلمداد کرد که خوشبختانه در شرایط تحریم توانست خوب عمل کند. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، قیمت فولاد ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. رستگار گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی در کشور، بازار آهن هم تحت تأثیر شرایط داخلی و خارجی قرار گرفته است. او تصریح کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا شده است که دستورالعملی برای هماهنگی تولیدکننده و صنعت فولاد به‌صورت برخط صادر کند تا این بازار بتواند منظم و صحیح به کار خود ادامه دهد.

 

ارسال نظر