اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۲۸:۲۰
کد خبر: ۱۴۰۰۵۸

صادرات 219 میلیون دلار کالا به روسیه در 10 ماه

مهر| طی ۱۰ ماه سال جاری، ۲۱۹ میلیون و ۲۵۸ هزار دلار کالا به کشور روسیه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۸.۵۶ درصدی یافته است. بررسی‌های صورت گرفته از آمار تجارت خارجی ایران با ۱۰۰ کشور دنیا طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، نشان می‌دهد تبادل تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی با روسیه، در حد ۳۷۱ هزار و ۶۲۹ تن به ارزش ۲۱۹ میلیون و ۲۵۸ هزار دلار بوده است و تنها ۰.۳۹ درصد از وزن و ۰.۶۰ درصد از ارزش کل صادرات ایران، در این مدت را در بر گرفته و روسیه را در رده ۱۷ کشور  دریافت‌کننده کالا از ایران قرار داده است. براساس آمار، در مدت مشابه سال گذشته، ۳۷۰ هزار و ۸۱۷ تن کالا به ارزش ۲۰۱ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار به روسیه صادر شده بود که ۰.۳۷ درصد از وزن و ۰.۵۷ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود. به این ترتیب، آمار نشان می‌دهد صادرات به روسیه در ۱۰ ماه گذشته از سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۰.۲۲ درصد کاهش یافته اما از لحاظ ارزشی ۸.۵۶ درصد افزایش یافته است.

باز هم صنعتی‌ها بیشترین وام را گرفتند

ایسنا| بانک‌ها در سال جاری ۳۱۶ هزار میلیارد تومان معادل ۵۸ درصد از کل تسهیلات را برای تأمین سرمایه در گردش پرداخت کرده‌اند که بیش از ۳۸ درصد آن به بخش صنعت و معدن تعلق گرفته است و پس از آن به ترتیب، بخش‌های خدمات، بازرگانی و کشاورزی قرار دارند. بانک مرکزی آمار تسهیلات ارایه شده از سوی بانک‌ها در ۱۰ ماهه سال جاری را ارایه کرده که بر اساس آن، بیش از ۵۸درصد از کل تسهیلات ارایه شده در این مدت مربوط به بخش تأمین سرمایه در گردش بوده که رقم آن به حدود ۳۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که تسهیلات ارایه شده به سایر بخش‌ها در مجموع، اندکی بیش از ۴۱ درصد بوده است. اما در میان تسهیلات ارایه شده برای تأمین سرمایه در گردش، بیشترین میزان این تسهیلات را بخش صنعت و معدن دریافت کرده است؛ بطوری که از مجموع ۳۱۶ هزار میلیارد تومان ارایه شده، بیش از ۱۲۱ هزار میلیارد تومان آن به این بخش رسیده که حدود ۳۸ درصد تسهیلات پرداختی برای تأمین سرمایه در گردش را شامل می‌شود. پس از بخش صنعت و معدن، بیشترین تأمین سرمایه در گردش به بخش خدمات تعلق گرفته که این بخش در ۱۰ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و حدود ۳۳ درصد این تسهیلات را به خود اختصاص داده است. بخش بازرگانی نیز در این مدت بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش دریافت کرده‌اند که سهم این بخش از دریافت این نوع از تسهیلات ۱۶ درصد بوده است. تأمین سرمایه در گردش از سوی بانک‌ها برای بخش کشاورزی نیز در این ۱۰ ماه، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که حدود هشت درصد از تسهیلات این بخش را به خود اختصاص داده است.

آغاز ثبـت‌نـام واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات

شاتا| معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ثبت نام از متقاضیان واحدهای تولیدی جهت اجرای برنامه تولید و اشتغال بخش صنعت و معدن موضوع بند «الف» تبصره 18 قانون بودجه از هفته آینده آغاز می‌شود. سعید زرندی افزود: با تفاهم انجام شده با سازمان برنامه و بودجه جهت ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن حدود 20 هزار میلیارد تومان منظور شده ا ست. معاون طرح و برنامه گفت: 10 هزار میلیارد تومان توسط منابع بانک‌ها و 10 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و هزار میلیارد تومان هم یارانه سود تسهیلات منظور شده است. در این برنامه، با تخصیص یارانه سود پیش‌بینی شده، نرخ نهایی سود تسهیلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی درصورت تحقق اهداف مربوط، برای مناطق برخوردار، به 14درصد و برای مناطق کمتربرخوردار، به 12درصد کاهش می‌یابد.

او افزود: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین برنامه‌های تبصره 18 است. زرندی گفت: واحدهای صنفی تولیدی نیز در بخش بازسازی و نوسازی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. معاون طرح و برنامه افزود: متقاضیان واحدهای صنعتی و معدنی از هفته آینده می‌توانند با مراجعه به سایت بهین‌یاب درخواست خود را ثبت کنند. او گفت: مراحل تخصیص و نحوه ارایه تسهیلات در سایت بهین‌یاب مشخص شده و دستورالعمل اجرایی آن به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ می‌شود.

خودروهای روسی در راه ایران

تسنیم|مدیر بخش همکاری بین‌الملل و سیاست منطقه‌ای شرکت دولتی روسی «روستک» گفت: خودروسازی روسی آتوواز در مورد فروش خودرو با ایران مذاکره می‌کند. به گزارش خبرگزاری تس، ویکتور کلادوف، مدیر بخش همکاری بین‌الملل و سیاست منطقه‌ای شرکت دولتی روستک گفت: آتوواز خودروهایش را در مصر مونتاژ می‌کند‌. مذاکراتی با سایر کشورها مثل ایران در حال انجام است، هم در مورد فروش و هم در مورد مونتاژ.

این در حالی است که صادرات مدل لادای این خودروسازی 57 درصد رشد کرده و به 38050 خودرو در سال گذشته رسیده است. طبق گفته نایب‌رییس آتوواز در امور فروش و بازاریابی، این خودروها در 34 کشور از جمله ترکیه، تونس و کوبا فروخته شده‌اند. برای اولین‌بار در 2018 مدل لادا وستا بالاترین صادرات (30 درصد فروش) را در میان تولیدات این شرکت به دست آورد.

 

ارسال نظر