فرصت صادرات خدمات فنی و مهندسی

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۲۷:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۰۵۶

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با تشریح چرایی کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی، با اشاره به حجم ۲۰۰ میلیارد دلاری بازسازی در سوریه، نسبت به جا ماندن ایران از این بازار هشدار داد و گفت: اگر ۱۰ درصد این رقم به شرکت‌های ایرانی برسد هم عدد قابل توجهی است. محمدرضا انصاری با اشاره به دلایل کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در سال جاری با وجود افزایش صادرات سایر گروه‌های کالایی، ادامه داد: مشکلات ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها باعث شد تا کار شرکت‌های مهندسی برای صادرات فنی و مهندسی سخت‌تر شود و در این میان، مهم‌ترین مانع، موضوع ضمانتنامه‌های بانکی است.

 به‌گزارش تسنیم، او با بیان اینکه حل مشکل ضمانتنامه‌های شرکت‌های ایرانی در برخی کشورها از طریق دخالت دولت و بانک مرکزی امکانپذیر است گفت: با این همه، ضمانتنامه‌های صادرشده از سوی بانک‌های ایرانی مورد قبول طرف‌های خارجی نیست و عملا بدون ضمانتنامه بانکی، صادرات خدمات فنی و مهندسی امکانپذیر نخواهد بود. به گفته نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند همت بیشتر مسوولان و توجه مضاعف به این بخش است. انصاری در ادامه با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های مهندسی ایرانی در فرایند بازسازی سوریه افزود: امروز در کشور سوریه، شانس ما برای ارایه خدمات فنی و مهندسی بسیار بالا است و این روزها که بحث 200 میلیارد دلار برای بازسازی در این کشور مطرح است، طبیعتاً شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند سهمی از این بازار بزرگ داشته باشند ولی اینکه چقدر از این حجم بالا سهم ایران شود، بستگی به عملکرد مسوولان کشور در این بخش دارد چراکه اگر 10 درصد این رقم به شرکت‌های ایرانی برسد هم عدد قابل توجهی است.

او افزود: البته در بحث بازسازی سوریه، اغلب پروژه‌ها در قالب تامین اعتبار یا سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود ولی با این همه ممکن است ما در رقابت در این بازار بزرگ، جا بمانیم. انصاری  گفت: شرکت‌های ایرانی به‌شدت برای حضور در کشورهای دیگر راغبند؛ به عنوان مثال زمانی که حتی داعش در عراق حضور داشت، مهندسان یکی از شرکت‌های ایرانی در بغداد، طی یک شب 18 بار زیر بمباران موشکی قرار گرفتند ولی بعد از مدت کوتاهی باز به صورت داوطلبانه در بغداد حاضر شدند.

 

ارسال نظر