تقدیر از الگوی کارآفرین اخلاق‌مدار

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۲۰:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۹۱۰
تقدیر  از الگوی کارآفرین اخلاق‌مدار

مراسم نکوداشت سید علاء‌الدین میرمحمدصادقی با عنوان 70 سال خدمت، ‌کارآفرینی، مسوولیت اجتماعی و نیکوکاری روزگذشته با حضور مقامات عالیرتبه کشور در اتاق ایران برگزار شد. هدف از برگزاری این آیین در روز کارآفرینی، تبیین نیکوکاری و اهمیت پیوند آن با اقتصاد در کشور بود و نیز تلاش شد تا ایشان به عنوان یک الگو برای فعالان اقتصادی به‌خصوص جوانان معرفی شود. رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات سیاستی»، کتاب زندگینامه حاج علاء میر محمدصادقی با عنوان «حاج علاء؛ کارآفرین نیکوکار» و سردیس ایشان، از دیگر رویدادهایی بود که در این مراسم رونمایی ‌شد. علاوه بر این، تمبر اختصاصی چهره سید علاءالدین میرمحمدصادقی نمایش داده شد و مهر روز نیز از سوی اسحاق جهانگیری روی تمبر، زده شد.

معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم گفت: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی حاکم بر کشور و وجود برخی مشکلات و چالش‌های جدی، حضور بخش خصوصی در میدان اقتصاد را راهکاری اجتناب‌ناپذیر خواند و تصریح کرد: همواره بخش خصوصی ایران شامل افرادی بوده که از منظر عملیاتی و فکری توانمند است و می‌تواند برای حل مشکلات اقتصادی راه‌حل‌های مناسب ارایه دهد. اسحاق جهانگیری افزود: امروز هم باید تأکید کنم که راه‌حلی جز اعتماد به بخش خصوصی نداریم. به باور معاون اول رییس‌جمهور، اتاق ایران باید با پشتوانه قوی بخش خصوصی کشور، بطور قدرتمند در صحنه اقتصادی حضور پیدا کند.بخش بعدی این مراسم به پیام علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا کرد. او در این پیام ضمن برشمردن ویژگی‌های حاج علاء‌الدین میرمحمدصادقی، تأکید کرد: الگوسازی از افرادی مانند ایشان برای نسل جوان کشور لازم است. او تأکید کرد: ایشان در زمره افرادی است که علاوه بر کارآفرینی، تعهد انقلابی و بینش عمیق سیاسی، در فعالیت‌های نیکوکارانه نیز مشارکت جدی دارد و باید به عنوان یک الگوی خاص به جامعه معرفی شود.غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توصیف شخصیت حاج علاءالدین میرمحمدصادقی گفت: در هر دوره‌ای همواره شخصیت‌هایی وجود دارند که به عنوان الگو برای سایران معرفی می‎‌شوند. همانطور که شهید چمران در زمان خودشان الگویی تمام عیار برای دانشگاهیان بودند؛ حاج علاءالدین میرمحمد صادقی هم الگویی برای همه بازرگانان و فردی اقتصادی، متدین، فعال و قانون شناس است. او افزود: بخش خصوصی باید از تمام توان خود برای تقویت بنیه اقتصادی کشور استفاده کند؛ همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند در شرایط فعلی این بخش خصوصی است که باید فعال اصلی اقتصادی باشد و دولت با برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی، میدان را به آنها واگذار کند.در ادامه این مراسم غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران با تاکید بر این موضوع که امروز با برگزاری این مراسم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پایه‌گذار ارزش‌گذاری به اخلاق و مسوولیت اجتماعی در بین فعالان اقتصادی است، تاکید کرد: تاریخ نشان داده است که طول عمر هیچ‌کس به هیچ عنوان باعث ماندگاری آن شخص نخواهد شد. بلکه آن چیزی که باعث می‌شود تا فردی ماندگار شود، کمال است. رییس پارلمان بخش خصوصی با خطاب به معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: ما فکر می‌کنیم در شرایط فعلی این وخامت اوضاع اقتصادی نیست که مشکل‌آفرین است، بلکه آنچه در حال حاضر مساله اصلی است و کمتر به آن توجه می‌شود، سقوط اخلاق در جامعه است. در این شرایط همه مسوولیم تا به این موضوع توجه کنیم.مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران نیز گفت: کارآفرینی را نباید تنها تولید ثروت در نظر گرفت؛ بلکه کارآفرینی زمانی معنای واقعی پیدا می‌کند که همراه با تولید ثروت، مسوولیت اجتماعی هم ظاهر شود. علاءالدین میر محمد صادقی از جمله شخصیت‌های کارآفرینی هستند که با داشتن این دو خصیصه امروز باید به نسل جوان معرفی شود.    

   پیام ویدئویی رئیس مجلس برای آیین نکوداشت علامیرمحمد صادقی

رئیس مجلس شورای اسلامی برای آیین نکوداشت علامیرمحمد صادقی پیامی ویدئویی صادر کرد.

در آیین نکوداشت علامیرمحمد صادقی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، علی لاریجانی در پیام ویدیویی به این آیین گفت: آنچه ویژگی آقای میرمحمدصادقی را ممتاز می‌‌کند، آن است که وی فردی کارآفرین بوده که در حوزه فعالیت‌‌‌های اقتصادی صاحب سبک است و کارهایی انجام داده که به توسعه کشور کمک می‌‌‌کند. به این معنا که منجر به ایجاد توان اقتصادی از سوی بخش کارآفرینی کشور می‌شود.

ایشان فردی صادق و مومن است، هنگامی که مسائل اقتصادی با اخلاق و ایمان آمیخته می‌شود بسیار جذاب است. چراکه اگر یک فرد با ایمان هر دو وجه اقتصادی و دینی را با هم همراه کند، مورد توجه قرار می‌‌گیرد چراکه مراعات مسائل دینی را در اقتصاد داشته و بر نحوه کسب درآمد و چگونگی مصرف آن حساس شده است.

میرمحمدصادقی فردی خلیل است که عصبانی نمی‌‌شود چراکه برخی افرادی که دیندار هستند ممکن است عصبانی هم بشوند اما در اتاق بازرگانی نیز نوع گفت‌وگوی ایشان همواره همراه با متانت اسلامی بوده است.

مشی ایشان در حوزه مسائل کارآفرینی همواره با تعهد انقلابی و اخلاق همراه بوده است که باید در حوزه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. لذا خوب است که رفتار و سلوک وی در مسائل اقتصادی تبیین گردد.

   بخش خصوصی باید هرآنچه دارد به میدان بیاورد

همچنین غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وظیفه بخش خصوصی در طول ۴۰ سال گذشته سنگین‌تر است هم آنچه دارد باید به میدان بیاورد و هم به دولت در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند.

غلامعلی حداد عادل با اشاره به سابقه آشنایی خود با وی گفت: علاقه‌ام به ایشان را از مرحوم پدرم به ارث بردم پدرم می‌گفتند که بازرگان درستکار هم داریم و آن هم میرمحمد صادقی است.

وی افزود: پس از ۴۰ سال از انقلاب ما هر سال یک الگو داشتیم و اگر آن را معرفی نکردیم اشکال از ما است به طور مثال برای ما دانشگاهیان شهید چمران الگو بود کسی که شاگرد اول بود و از بروکلی آمریکا دکترای فیزیک پلاسما داشت اما به عشق به وطن و دین از آمریکا می‌آید به لبنان و بعد ایران و در زمان جنگ اسلحه می‌گیرد این می‌شود الگوی دانشگاهیان. آقای میر محمد صادقی هم الگوی بازرگانان است.

حداد عادل افزود: اغراق و تملق زشت است، اما توجه نکردن به ظرفیت‌ها و خوبی‌ها عیب است اول انقلاب جوی به وجود آمده بود که اگر کسی دستش به دهنش می‌رسید امری نکوهیده بود حالا آن عرق تند تب سردی امروز کرده است. آقای میرمحمد صادقی نشان داد می‌شود فعال بود، قانون‌شناس بود، بازرگان بود درآمدزا بود و کار خیر کرد این یک الگو است.

وی افزود: امروز وظیفه بخش خصوصی در طول ۴۰ سال گذشته سنگین‌تر است هم آنچه دارد باید به میدان بیاورد و هم به دولت در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند بخش خصوصی باید فعال اصلی باشد و دولت باید میدان را به آنها بسپارد. شرایط فعلی جنگ اقتصادی است مانند مرداد ۳۲ که جنگ روزنامه‌ای هم بود. این جلسه این پیام را دارد که بازرگانان ایران خودشان را برای کشور می‌خواهند نه کشور را برای خودشان.

   خطر سقوط اخلاقی بدتر از اوضاع ناگوار اقتصادی است

در این مراسم غلامحسین شافعی گفت: خوشحالیم که بخش خصوصی با جنس زمخت اقتصاد امروز تصمیم گرفته که از کار گل برآید و به کار دل نشیند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مراسم نکوداشت این فعال اقتصادی گفت: وزن این جلسه نشان می‌دهد که هنوز نزد مردم ما و در کشورمان کرامت جایگاه خاص خود را دارد و واژه بزرگ کرامت در زندگی ما ارزش والایی دارد.

وی اظهار داشت: ما امروز نقطه آغازی را در اتاق بازرگانی ایران پایه‌گذاری کرده‌ایم که حتما پایانی نخواهد داشت و آن ارزش‌گذاری و احترام به اخلاق در بین فعالان اقتصادی است.

شافعی گفت: تاریخ نشان داده طول عمر هیچ‌گاه باعث ماندگاری هیچ انسانی نشده است و عرض آن به تنهایی نتوانسته باعث جاودانگی شود، بلکه آنچه حجم عمر را تعیین می‌کند، ارتفاع عمر یا همان به سمت آسمان رفتن است و آنجاست که حجم عمر تشکیل شده و باعث ماندگاری انسان‌ها می‌شود.

وی بیان داشت: طول عمر ما سن و سال است و عرض عمر قیل و قال و ارتفاع عمر پروبال ماست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جز این هیچ انسانی در طول تاریخ نه به دلیل جا و نه به دلیل مقام و نه به دلیل مکنت و قدرت در دنیا ماندگار نشده است و نمونه‌های بسیاری هم وجود دارد.

شافعی اضافه کرد: مدیران ماندگار کسانی هستند که قادرند تعادل لازم را بین انسان و ماشین و بین احساس و منطق و بین معیشت و فضیلت به نفع رستگاری انسان‌ها به کار برند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک انسان ماندگار، یک رهبر عاشق و عاقل است. مغز و عقل تولید اندیشه می‌کند اما دل تولید انگیزه می‌کند و تلفیق این دو می‌تواند باعث رستگاری انسان شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آقای میرمحمد صادقی یک مدیر عاقل و عاشق است که به مسئولیت اجتماعی خویش واقف بوده است.

شافعی در پایان خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت: در شرایطی که ما در آن قرار داریم، اوضاع اقتصادی آن‌قدر خطر بزرگی نیست، برای مسائل و مشکلات ما، و موضوعی که کمتر به آن توجه می‌شود، مسئله سقوط اخلاقی در جامعه است.  

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: شاید هر فردی مسئول است که این موضوع مهم را به طور جدی مورد توجه قرار دهد و این بزرگداشت هم در اصل توجه دادن به مسئله سقوط اخلاقی در جامعه است.

   میر محمد صادقی:  خودم را به خداوند متعال بدهکار می دانم

علاء میرمحمد صادقی نیز در مراسم نکوداشت خود گفت: من یک بنده ساده و کوچک و خدمتگزار هستم که با مرور ایام گذشته فکر می‌کنم شاید می‌توانستم کارهای بیشتری انجام دهم و خودم را نسبت به خداوند متعال بدهکار می‌دانم.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: اگرچه بنده مخالف برگزاری این مراسم بودم، اما به من اعلام شد که این مراسم در راستای ترویج نیکوکاری است و به همین دلیل برگزاری این مراسم را پذیرفتم.

وی افزود: نیکوکاری با توجه به رشد جمعیت و درآمد مردم نسبت به گذشته کمتر شده است.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه خودم را نزدیک به مرگ می‌دانم، گفت: امیدوارم با کارنامه خوبی به دنیای دیگر بروم، ضمن اینکه از روسای اتاق‌های بازرگانی می‌خواهم که نیکوکاری را ترویج دهند.

 

ارسال نظر