اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۲۱

صادرات از مناطق آزاد مشروط شد

 ایسنا|طی ابلاغیه‌ای به گمرک ایران، صادرات کالاها از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشروط به این شرط اساسی شد که محصول تولیدی صادر شده باید به صورت ۱۰۰ درصد از مواد اولیه داخلی تولید شده باشد. بر اساس ابلاغیه منتشر شده توسط گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت با ابلاغ نامه‌ای به گمرک ایران برای صادرات کالاهایی که مشمول ممنوعیت و محدودیت در سرزمین اصلی می‌شوند، صادرات این نوع کالاها از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را با رعایت شرایط زیر مجاز اعلام کرد: نخست اینکه در صورتی که محصول تولیدی با ۱۰۰ درصد مواد اولیه خارجی تولید شده باشد، مشمول هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیت در صادرات نمی‌شود. دوم اینکه در صورتی که محصول تولیدی با ۱۰۰ درصد مواد اولیه داخلی تولید شده باشد، مشمول محدودیت و ممنوعیت‌های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود. سوم آنکه در صورتی که محصول تولیدی با درصدی از مواد اولیه داخلی و خارجی تولید شده باشد، صادرات محصول به میزان مواد اولیه خارجی به کار رفته در محصول مشمول هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیت نیست و صادرات به میزان مواد اولیه داخلی به کار رفته در محصول، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادرات سرزمین اصلی خواهد بود. این شروط دارای یک تبصره هم هستند با این عنوان که «ملاک عمل و تشخیص گمرکات اجرایی در خصوص موارد ذکر شده، گواهی تولید صادره توسط سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهد بود.»  این در حالی است که تغییر در الگوی ممنوعیت در صادرات یا واردات کالاها، همزمان با افزایش قیمت ارز در کشور به وجود آمده است. علت بروز حساسیت‌ها در صادرات هم جلوگیری از سوءاستفاده از تسهیلات ارزی و یارانه‌های دولتی اعلام شده است. به این معنا که برخی ممکن است با استفاده از واردات کالاهایی که ارز یارانه‌ای به آنها تعلق گرفته است و با تغییرات اندکی در شکل یا نام آن اقدام به صادرات مجدد آن و دریافت ارز حاصل از آن کنند که معامله پر سودی خواهد بود.

کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کاهش قاچاق دام زنده در هفته‌های اخیر با همکاری و تلاش همه دستگاه‌های مسوول خبر داد و گفت: همکاری مناسبی بین دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی در زمینه مبارزه با قاچاق دام زنده وجود دارد، اما در این زمینه با کسی تعارف نداریم و نام دستگاه‌های مقصر و آنهایی که کم‌کاری کنند را اعلام می‌کنیم. علی مویدی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است که همه تقصیر گرانی گوشت قرمز را نمی‌توان به گردن قاچاق دام زنده انداخت چون عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا این مشکل در بازار گوشت قرمز به وجود بیاید و قاچاق دام زنده تنها یکی از آنهاست. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه گوشت قرمز هم مانند سایر اقلام و کالاها در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است، افزود: ابلاغ و اجرای همزمان دستورالعمل جدید در زمینه جابه‌جایی دام زنده از استانی به استان دیگر در کاهش قاچاق دام زنده که طی هفته‌های گذشته کاملاً مشهود بوده، بسیار اثرگذار است و همه دستگاه‌ها در این مدت تلاش خوبی کردند؛ اما کافی نیست و باید هماهنگی‌های بیشتری بین متولیان امر صورت گیرد. او ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی همچون نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی و غیره، تا قبل از ابلاغ دستورالعمل جدید جابه‌جایی دام زنده، مقررات شفاف و روشنی در اختیارشان نبوده که بتوانند با این مساله برخورد درست و مناسبی داشته باشند.

همکاری دو سازمان برای توسعه صادرات

نشست مشترک معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت با رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، به منظور توسعه همکاری‌های فی‌مابین و به‌کارگیری تدابیر ویژه برای صادرات از شهرک‌های صنعتی استان تهران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت در این نشست با استقبال از تعامل و همکاری‌های مشترک فی‌مابین اظهار کرد: استفاده مناسب از ظرفیت‌های نهادهای مختلف باعث هم‌افزایی در خدمت‌رسانی خواهد شد. محمدرضا مودودی با اشاره به برنامه‌های ویژه سازمان توسعه تجارت برای ارتقای صادرات واحدهای صادرات‌گرا تاکید کرد: در قالب یک استراتژی و برنامه مشخص برای استفاده بهینه از منابع در تحقق اهداف ضروری و توسعه صادرات از واحدهای صنعتی و تولیدی پیشروی خواهیم کرد. از آن‌سو، صابر پرنیان رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اظهار کرد: وجود واحدهای صنعتی صادراتی و مستعد صادرات در شهرک‌های و نواحی صنعتی استان تهران این الزام را ایجاد ‌می‌کند تا برنامه‌های ویژه حمایتی برای توسعه صادرات آنها تهیه و اجرا شود. پرنیان با تبیین ظرفیت مناسب شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران بر آمادگی خود برای همکاری‌های مشترک تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های مناسب تولید و صادراتی در واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه تولید، اشتغال و رونق فضای کسب و کار بهره گرفت. او با تاکید بر ایجاد هماهنگی بین دستگاهی ادامه داد: حمایت از صادرات صنایع کوچک و متوسط در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و این مهم اجرا نمی‌شود، مگر اینکه دستگاه‌های اجرایی مرتبط، همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند.

 

 

ارسال نظر