اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۹۵۸۰

ارتقای جایگاه ایران در استانداردسازی «ایزو»

ایسنا|  رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که جایگاه ایران در میان ۱۶۳ کشور عضو سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو) از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافته است. نیره پیروزبخت با اشاره به اینکه عملکرد کشور در سال ۲۰۱۸ در پاسخگویی به مدارک کمیته‌های فنی / فرعی دارای عضویت فعال، 100در صد بوده، اظهار کرد: این موفقیت در حالی است که با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، افزایش تعداد عضویت‌های فعال در کمیته‌های فنی / فرعی و مشارکت موثر ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ایزو)، موجبات این ارتقا را فراهم کرده است. بر اساس اعلام دبیرخانه ایزو درباره جایگاه جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی هیات‌مدیره فنی این سازمان بین‌المللی، رتبه سازمان ملی استاندارد ایران در میان ۱۶۳ کشور عضو از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافت. گفتنی است، در حال حاضر ایران در ۲۹۶ کمیته فنی / فرعی سازمان ایزو دارای عضویت فعال است. سال گذشته میلادی نیز رتبه ایران در سازمان بین‌المللی استانداردسازی با ۱۰ پله صعود از جایگاه ۳۲ به ۲۲ در بین ۱۶۳ کشور جهان ارتقا یافت.

انتظار ما از اروپا بیش از این بود

عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است که پس از حدود ۹ ماه مذاکره و گمانه‌زنی درباره اقدام اروپا برای حفظ تعاملات اقتصادی خود با ایران، انتظار فعالان اقتصادی از اروپا بیش از اینها بود. فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کانال مالی اروپا که اخیراً تأسیس آن به مرحله نهایی رسید پیش از هر چیز جنبه تبلیغاتی و سیاسی دارد، زیرا نشان می‌دهد که اروپا مصر است تا توافق هسته‌ای خود با ایران را حفظ کرده و در چارچوب آن قدم بردارد. به گفته وی توافق برجام همچنان برای اروپایی‌ها اهمیت دارد اما آنچه که در عرصه عمل در حال حاضر پیش‌بینی شده نسبت به انتظارات طرف ایرانی محدودتر است. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه کانال مالی اروپا تنها در حوزه کمک‌های بشردوستانه کار خود را دنبال می‌کند، توضیح داد: فعلاً شرط اروپایی‌ها فعال کردن این کانال در انتقال غذا و دارو به ایران است، اما شرکتی که تأسیس شده سرمایه بسیار محدودی دارد و به نظر می‌رسد در عرصه عمل نیز توان گسترده‌ای نخواهد داشت. مستوفی ادامه داد: از سوی دیگر موضوع پیگیری شرط‌هایی همچون لزوم پیوستن ایران به FATF نیز در رابطه با این کانال مالی موضوعیت ندارد. هرچند پیوستن ایران به این عهدنامه بین‌المللی لازم است و باید پیگیری شود، اما با توجه به اینکه این کانال نیازی به انتقال پول نداشته و در عرصه تهاتر کار می‌کند، میان این دو موضوع رابطه‌ای مستقیم دیده نمی‌شود.

سایت ثبت سفارش برای خودروهای دپو شده باز شد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، از باز شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو، برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده خبر داد. سید مهدی نیازی اظهار کرد: سایت ثبت سفارش واردات خودرو، بر اساس مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروهای در گمرک مانده، باز شده است. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت افزود: سایت ثبت سفارش برای واردات خودروهای جدید، همچنان بسته است.

868 پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال شد

شاتا|  در بررسی عملکرد مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه دی ماه 1397، تعداد 868مورد پرونده تخلف به ارزش بیش از 78میلیارد ریال تشکیل به مراجع قضایی ارسال شده است. در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه و حمایت همزمان از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان داخلی، در دی ماه امسال تعداد بیش از 360 هزار مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه صورت گرفته و از این تعداد 868 مورد پرونده تخلف به ارزش بیش از 78 میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شده است.

در این بازه زمانی استان تهران با 6269 مورد بازرسی و 174 مورد تشکیل پرونده و استان البرز با بیش از 55 میلیار ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را بین استان‌ها داشته‌اند. همچنین خراسان شمالی با 475 مورد بازرسی و تشکیل 2 پرونده تخلف، قم با 329 مورد بازرسی و تشکیل 2 پرونده و خوزستان با با 180 مورد بازرسی و تشکیل 3 پرونده کمترین تعداد تشکیل پرونده را بین استان‌ها داشته است.

افتتاح  5  طرح  صنعتی  وتجاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر امروزخود به استان یزد، 5 طرح صنعتی و تجاری را افتتاح می‌کند. افتتاح طرح توسعه کاغذکار کسری، افتتاح مرکز کسب و کار یزد و بازدید از طرح تولید گندله 5 میلیون تنی سنگ آهن مرکزی بافق از برنامه‌های دکتر رحمانی در سفر به استان یزد است. او همچنین در آیین افتتاح طرح توسعه شرکت صنایع نساجی سیرنگ، افتتاح واحد تولیدی کاشی آبان و واحد تولیدی روکاسرام حضور خواهد یافت. وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از ترک یزد، در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان که با حضور فعالان اقتصادی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

 

 

ارسال نظر