داده‌های بنگاه‌ها ثبت می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۷:۴۶
کد خبر: ۱۳۹۱۸۹
داده‌های بنگاه‌ها ثبت می‌شود

رییس کمیسیون رقابت‌پذیری، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران با اشاره به ارایه خدمات رایگان مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار ایران به شرکت‌ها به «تعادل»، گفت: این مجموعه از حدود 15 سال پیش تاکنون با پژوهش در زمینه داده کاوی داده‌های حجیم، بزرگ‌ترین پایگاه داده از زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی را به وجود آورده است و اکنون قصد دارد با ساماندهی داده‌های موجود در زمینه اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط به وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و نیز اطلاعات مربوط به بهره وری آنها، به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های ایران کمک کند. حسن فروزان فرد ادامه داد: اکنون بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند وارد این سامانه شوند و با بارگذاری اطلاعات خود، یک گزارش حداقل 250 صفحه‌ای از وضعیت و جایگاه مقایسه‌ای شرکت خود دریافت کنند.

او ادامه داد: حدود 65 درصد از محاسبات مقایسه‌ای این سامانه از طریق فعالیت ماشین و بقیه با ترکیبی از فعالیت ماشین و انسان انجام می‌پذیرد و ما پیش بینی می‌کنیم با ثبت 3 هزار شرکت نخست در این سامانه، حدود 90 درصد از محاسبات قابل انجام به وسیله ماشین باشد. به گفته رییس کمیسیون رقابت‌پذیری، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران، به این ترتیب، این ساز و کار برای رتبه‌بندی شرکت‌ها از بسیاری از نمونه‌های جهانی هم دقیق‌تر خواهد بود. فروزان فرد ادامه داد: اقتصاد ایران درگیر یک بیماری است و درمان این بیماری مستلزم شناخت از وضعیت و جایگاه هزاران بنگاه اقتصادی است که در بطن این اقتصاد به فعالیت مشغول هستند و در واقع با تهیه گزارش‌های دقیق کارشناسی از جایگاه و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، می‌توان به چنین شناختی دست پیدا کرد. به عبارت ساده‌تر، این سامانه به مثابه یک آزمایشگاه تعیین میزان سلامت اقتصاد کشور عمل می‌کند.

به گفته فروزان فرد، با تکمیل فاز نخست این سامانه، که با ثبت 3 هزار شرکت اول در آن انجام می‌پذیرد، روند اجرایی فازهای بعدی هم آغاز خواهد شد. او ادامه داد: پیش بینی ما این است که در فازهای بعدی، امکان ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی با کارشناسان و مشاوران مدیریت فراهم شود. در واقع، یکی از اصلی‌ترین نقص‌های مدیریت بنگاه‌ها در ایران، عدم دسترسی آنها به خدمات مشاوره مدیریت است که عمدتاً با صرف هزینه‌های کلان فراهم می‌شود. هدف بعدی این طرح می‌تواند کاهش هزینه دسترسی به این خدمات باشد.

 

 

ارسال نظر