افزایش مهلت تسویه اقساط تسهیلات ارزی

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۱۸۸

متن اصلاحی آیین‌نامه اجرای ماده 20 قانون رفع موانع تولیدپذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با هدف کمک به واحدهای تولیدی کوچک غیردولتی در هیات وزیران تصویب شده بود، ابلاغ شد. هیات وزیران طی مصوبه‌ای اصلاحی، مهلت اجرای ماده 4 اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را تا پایان خرداد سال 1398 تمدید کرد. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، براساس آنچه در نامه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به اتاق‌های بازرگانی اطلاع‌رسانی شده است، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی، در ماده (4) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور عبارت «تا پایان شهریور سال 1397» را به عبارت «تا پایان خرداد سال 1398» تغییر داده است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون مزبور، مانده بدهی ارزی بدهکاران بخش غیردولتی به حساب ذخیره ارزی در تاریخ سوم مهر ماه 1391 (3/ 7/ 1391) با نرخ هر دلار 12260ریال تبدیل به ریال ‌می‌شود و از تاریخ مزبور تا زمان تسویه، مانده بدهی ارزی تبدیل شده به ریال مشمول سود به نرخ 15 درصد ‌می‌شود. بطوری که بهای تمام شده هر دلار برای بازپرداخت بدهی توسط بدهکار حدود 23 هزار ریال است. حال آنکه، مدت استفاده از مزایای آیین‌نامه اجرایی مزبور طی چندین مرحله تمدید و در آخرین مورد نیز تا پایان شهریور ماه 1397 تمدید شده است. از این رو تعداد کثیری از بدهکاران حساب مزبور تاکنون از ظرفیت آیین‌نامه اجرایی برای تعیین تکلیف بدهی خویش استفاده نکرده‌اند و انتظار تمدید مجدد آن را داشتند.

بر این اساس، در راستای حمایت از تسهیلات‌گیرندگان حساب ذخیره ارزی که طرح تولیدی خود را اجرا کرده و به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد و به صورت غیرارادی نسبت به بازپرداخت بدهی اقدام نکرده‌اند، کارگروهی با مسوولیت وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، قوه قضاییه و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده و این کارگروه ضمن تفکیک طرح‌های غیردولتی از طرح‌های دولتی، واحد‌های تولیدی کوچک غیردولتی از واحد‌های تولیدی بزرگ غیردولتی، تصمیم گرفت واحد‌های تولیدی کوچک فعال را از طریق اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مورد حمایت قرار دهد. از این رو، وزارت امور اقتصاد و دارایی پس از جمع‌بندی موارد یاد شده، با افزایش مهلت تسویه اقساط سررسید شده تا پایان سال 1397 موافقت کرد.

این موضوع در جلسه سوم دی ماه کمیسیون اقتصاد مطرح و مقرر شد تمدید آیین‌نامه در هیات وزیران مطرح شود و هیات وزیران نیز در تاریخ 12 دی ماه تصویب کرد که در ماده (4) اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون مزبور و اصلاحات بعدی آن موضوع بند (1) تصویب نامه شماره 169475/ ت 55164 ه مورخ 28/ 12/ 1396 عبارت «تا پایان شهریور سال 1397» به عبارت «تا پایان خرداد 1398» تغییر کرده و در تبصره (3) الحاقی ماده یادشده موضوع بند (2) تصویب نامه مذکور، عبارت «3/ 3/ 1397» به عبارت «29/ 12/ 1397» تغییر کند.

 

ارسال نظر