اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۳۷:۵۴
کد خبر: ۱۳۸۹۳۳

سرمایه‌گذاری فولادی هندی‌ها در چابهار

ایرنا| وزارت فلزات و فولاد هند درحال بررسی گزینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولید فولاد و آهن این کشور از جمله شرکت سنگ آهن کودرموخ (KIOCL) در بندر چابهار ایران است. به گزارش روزنامه «تایمز آو ایندیا»، «چودهاری بیرندر سینگ»، وزیر فولاد هند، به خبرنگاران در دهلی نو گفت: حضور اقتصادی شرکت سنگ آهن KIOCL می‌تواند به شکل احداث کارخانه ذوب آهن یا تولید ریل آهن در ایران و همچنین عملیات معدنی در این کشور باشد.

 بر اساس این گزارش، پیش از این نیز «بینوی کومار»، معاون وزارت فولاد هند، خواهان ایفای نقش شرکت سنگ آهن کودرموخ در توسعه بندر چابهار است. ایران در سال‌های 1970 میلادی از طریق شرکت سنگ آهن کودرموخ خواهان همکاری گسترده‌تر با هند بود.

وزیر فلزات و فولاد هند تصریح کرد: اکنون «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند علاقه‌مند به حضور گسترده صنایع فولاد هند در بندر چابهار است و ما از شرکت KIOCL درخواست کرده‌ایم تا گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود در توسعه بندر چابهار را بررسی کنند. این شرکت می‌تواند در فعالیت‌های مختلف از جمله احداث کارخانه فولاد و آهن در چابهار حضور داشته باشد زیرا ایران قصد دارد شبکه ریلی خود را گسترش دهد بنابراین آنها به خطوط ریل آهن احتیاج دارند. بیرندر سینگ تاکید کرد: هند به عنوان دومین تولیدکننده فولاد و ایران به عنوان یک مرکز حمل و نقل می‌توانند همکاری‌های سودمندی با یکدیگر داشته باشند. هند قصد دارد در مدت کوتاهی تجارت از طریق بندر چابهار را از 2 میلیارد دلار کنونی به 70میلیارد دلار افزایش دهد. تهران بهره‌برداری از اسکله شهید بهشتی بندر چابهار را در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده است. این درحالی است که روز یکشنبه هند مسیر کشتیرانی میان بنادر خود و بندر چابهار را افتتاح کرد. بر این اساس هند قصد دارد در هر دو هفته محموله‌های خود را از بنادر «مومبای، کاندلا و موندرا» به ایران ارسال کند. اولین محموله هند روز یکشنبه وارد بندر چابهار شد. از دیگر سو، انتظار می‌رود افغانستان نیز در یک ماه آینده اولین محموله باری خود را از طریق بندر چابهار به هند ارسال کند. شرکت بنادر جهانی هند در 24 دسامبر (3 دی) سال 2018 در طول نشست توافق سه جانبه چابهار، کنترل امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت.

همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به صورت مشترک اولین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند. فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال 2017 با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.

فلزات صنعتی امسال مجال گرانی ندارند

ایسنا|نظرسنجی رویترز نشان داد قیمت مس و سایر فلزات پایه امسال به دلیل کندی رشد اقتصادی در چین رشد چندانی نخواهند داشت. بر اساس این نظرسنجی، شاخص فلزات صنعتی بازار فلزات لندن در سال ۲۰۱۸ تحت تأثیر نگرانی‌های اقتصاد کلان مانند جنگ تجاری امریکا و چین، ۱۷ درصد سقوط کرد. طبق پیش‌بینی ۳۰ تحلیلگر، قیمت مس برای تحویل فوری در بازار فلزات لندن امسال ۶۳۰۷ دلار در هر تن خواهد بود. این قیمت حدود 5 درصد بالاتر از قیمت اواسط هفته جاری است اما 6 درصد در مقایسه با قیمت پیش‌بینی شده در نظرسنجی اکتبر رویترز کمتر است. «کارستن منکه»، تحلیلگر شرکت «جولیوس بائر» در این مورد گفت: ما بر این باوریم که عوامل بنیادین برای بالا بردن قیمت فلزات صنعتی به حد کافی قوی نیستند. تقاضا ضعیف‌تر از آن است که کمبود عرضه ایجاد کند اما به حد کافی وجود دارد تا از مازاد عرضه اجتناب شود. از سوی دیگر میزان عرضه همه فلزات از جمله مس، رشد قوی خواهد داشت. این در حالی است که تحلیلگران انتظار دارند بازار مس در سال ۲۰۱۹ دچار ۶۴ هزار تن کمبود شود که بالاتر از ۴۴ هزار تن کمبود پیش‌بینی شده در نظرسنجی قبلی رویترز است. آلومینیوم در ماه‌های اخیر به دلیل رفع تحریم‌های امریکا علیه شرکت روسال روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده خارج از چین است و به عرضه بالاتر در بازار منجر می‌شود، تحت فشارهای کاهشی قرار گرفته است. انتظار می‌رود یک عامل مهم در سال ۲۰۱۹، صادرات چین باشد که ۲۱ درصد در سال میلادی گذشته رشد کرد و به رکورد ۵.۸ میلیون تن آلومینیوم خام و محصولات آلومینیوم رسید.

به گفته تحلیلگران، تحت چنین شرایطی صادرات چین باید به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند از تا روند صعودی قیمت آلومینیوم حمایت کند. در نظرسنجی رویترز قیمت آلومینیوم برای تحویل فوری در سال میلادی جاری ۱۹۷۸ دلار برآورد شد که ۹ درصد کمتر از قیمت برآورد شده در نظرسنجی اکتبر بود. برآورد تحلیلگران از کمبود جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۱۹ از ۵۲۷ هزار تن در نظرسنجی اکتبر به ۴۹۰ هزارتن در نظرسنجی اخیر کاهش داده شد. تحلیلگران قیمت مورد پیش‌بینی برای نیکل را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. این فلز بدترین عملکرد را در میان فلزات مبادله شده در بازار فلزات لندن در 6 ماه گذشته داشته است.

 

ارسال نظر