اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۶۶

ایجاد مدرسه صادرات  برای SME ها

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت|سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: به دنبال تفاهم صورت گرفته میان اتاق تعاون ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت، فضای هدفمند آموزشی در قالب مدرسه صادرات راه‌اندازی خواهد شد. محمدرضا مودودی افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط ایران سالانه 2 میلیارد دلار صادرات دارند که این رقم در مقایسه با 50 میلیارد دلار صادرات کشور، رقم ناچیزی است و باید با آموزش‌های حرفه‌ای در همه ابعاد، این رقم بیش از این رشد کند. او ادامه داد: در فرآیند مدرسه صادرات، توانمندسازی 40 تا 50 هزار واحد کوچک و متوسط فعال در زمینه صادرات، در دوره زمانی 2ساله در دستور کار قرار می‌گیرد. سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در الگوی جدید آموزش صادرکنندگان، از قالب دوره‌های مقدماتی و تکمیلی خارج می‌شویم و برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای آموزش شرکت‌های صادرکننده خواهیم داشت. مودودی اضافه کرد: در مدرسه صادرات، مباحث مختلفی از جمله جزییات حضور در هیات‌های تجاری، مطالعات بازار، انجام مذاکره و انعقاد قرارداد به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود و پس از 2 سال، گواهی گذراندن این دوره با تایید سازمان توسعه تجارت به شرکت‌ها اعطا می‌شود. او با بیان اینکه در مدرسه صادرات به موضوع «برندسازی» پرداخته خواهد شد، گفت: سهم ایران در بازارهای جهانی متناسب با جغرافیا و جمعیت ما نیست و به دلیل چالش‌هایی از جمله برندسازی، هم‌اکنون سهم ما از بازارهای جهانی فقط 0.25 درصد است. مودودی اضافه کرد: بازارهای جهانی ایران را با نفت و صنایع معدنی می‌شناسد، در حالی که ما در زمینه‌های دیگر همچون دارو، صنایع با فناوری بالا (های تِک) و صنایع پلیمری توانمندیم اما نتوانسته‌ایم این توانمندی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم.

ممنوعیت صادرات مرغ برای 2 ماه آینده

شاتا|ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت صادرات مرغ برای 2ماه آینده را تصویب کرد. در بیست و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، وضعیت بازار مرغ و گوشت مورد بررسی قرار گرفت و اعضا مصوب کردند که صادرات مرغ برای اسفندماه سال جاری و فروردین سال 98 ممنوع شود. همچنین اعضای ستاد تنظیم بازار تصویب کردند که برای تامین مرغ مورد نیاز بازار، جوجه یک‌روزه وارد کشور شود. در این جلسه که نمایندگان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی حضور داشتند، وضعیت بازار مرغ و گوشت و راهکارهای تامین مرغ مورد نیاز بازار و کاهش قیمت این محصول بررسی شد. در بخشی دیگری از این جلسه، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید به لزوم نظارت بیشتر بر نحوه توزیع کالا، افزود: باید نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاه‌های مربوطه به گونه‌ای باشد که مردم حس کنند بازار در کنترل نهادهای نظارتی است. او ادامه داد: تعداد بازرسی‌هایی که تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان داشته است، عدد کمی نیست، اما مردم باید این سطح از نظارت در کنترل قیمت‌ها را احساس کنند. رحمانی با بیان اینکه قیمت کالاها باید از مبدا اولیه کنترل شود، افزود: بیشترین سود نه برای دامداران و کشاورزان که برای دلال‌ها است و در این خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید کنترل لازم را انجام دهند. او ادامه داد: تامین کالا و فراوانی آن اولویت اول وزارت صنعت، معدن و تجارت است و همه بخش‌ها باید همراهی لازم را برای تامین مایحتاج مردم داشته باشند.

۸۵ هزار واحد صنعتی با مجوز رسمی

خبرگزاری فارس|معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲.۵ میلیون نفر در بخش صنعت کشور مشغول به کار هستند. سعید زرندی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: هم‌اکنون ۸۵ هزار واحد صنعتی دارای مجوز رسمی و پروانه بهره‌برداری در کشور وجود دارد که ۴۰ سال پیش این تعداد ۱۵۰۰ واحد بود. او گفت: در سال ۱۳۵۷، حدود ۱۹۵ معدن در کشور فعال بود که هم‌اکنون این تعداد به ۶۴۰۰ معدن افزایش یافته است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون در تولید فولاد خام دهمین کشور دنیا هستیم و تولید در آهن اسفنجی دومین کشور هستیم، در تولید مس شانزدهم و سنگ آهن یازدهمین تولید‌کننده در جهان هستیم و از نظر ظرفیت تولید خودرو هم چهاردهمین کشور دنیا به شمار می‌رویم. زرندی افزود: در سال ۱۳۵۷ در برابر نیم میلیارد دلار صادرات، ۱۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که در سال جاری به ۳۳ میلیارد دلار صادرات در برابر ۳۲ میلیارد دلار واردات رسیده‌ایم. او گفت: حجم تجارت ۴۰ سال پیش ۱۰.۹ میلیارد دلار بود که در حال حاضر به سالانه بالغ بر یکصد میلیارد دلار افزایش یافته است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به علت برخی فشارها در دوره‌ای شاهد توسعه نامتوازن در بخش صنعت و معدن در کشور بودیم، اما اکنون در تلاشیم تا به سمت توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین حرکت کنیم. از سوی دیگر، نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران هم در این برنامه گفت: پیش از انقلاب سالانه ۱۴ میلیون تن سیمان تولید می‌کردیم که این میزان هم‌اکنون به ۸۰ میلیون تن رسیده است و جزو صادرکنندگان سیمان هستیم. علاء‌الدین میر‌محمد‌صادقی افزود: هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون متر انواع پارچه در کشور تولید می‌شود که بیش از ۲۰ میلیون متر آن پارچه کت و شلواری و فاستونی است.

 

ارسال نظر