اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۲۶

5 گام تسهیلگر محیط تولید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و ‌کشاورزی تهران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن‌ و ‌تجارت، راهکارهای عملیاتی اتاق تهران برای کاهش مشکلات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی عضو این اتاق در شرایط کنونی اقتصادی کشور را در قالب 5 پیشنهاد مطرح کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مسعود خوانساری که طی هفته‌های اخیر گفتمان مکتوب را با مقامات دولتی برای حل مشکلات کسب‌و‌کار بخش خصوصی در پیش گرفته و طی نامه‌نگاری با مسوولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، پیشنهادهای مدون اتاق تهران برای خروج از مشکلات پیش روی بنگاه‌ها را مطرح کرده است، در مکاتبه با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، 5 پیشنهاد را برای تسریع در ترخیص مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی ارایه کرد.

رییس اتاق تهران ضمن تقدیر از اقدام اخیر این وزارتخانه در جهت افزایش اعتبار ثبت سفارش از 3 به 6 ماه، خواستار تمدید اعتبار ثبت‌سفارش‌ها برای«واحدهای تولیدی» به مدت 6 ماه دیگر بدون دریافت کارمزد شد. مسعود خوانساری همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته است، مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز واحدهای تولیدی کشور که به دلایل مختلف در گمرکات متوقف شده و فاقد ثبت‌سفارش است، با قید فوریت امکان ترخیص از گمرکات را داشته باشد. از دیگر راهکارهایی که رییس اتاق تهران با رضا رحمانی در میان گذاشته است، امکان ثبت‌سفارش برای مواد اولیه تمامی واحدهای تولیدی با انتخاب گزینه بدون انتقال ارز و تا سقف 100 هزار یورو متناسب با پروانه بهره‌برداری این واحدهای تولیدی است. رییس اتاق تهران در عین حال، با اشاره به نظارت برخی نهادهای دولتی و اجرایی بر فرآیند ترخیص کالا از گمرکات، خواستار مساعدت هر چه بیشتر این دستگاه‌ها برای ترخیص محموله‌های وارداتی خطوط تولید کارخانه‌های کشور شد. رییس اتاق تهران همچنین در این نامه، تسهیل در فرآیند ورود موقت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی که برای تهیه کالای نهایی و صادرات مجدد انجام می‌گیرد را خواستار شد. خوانساری در نهایت پیشنهاد کرد که با همکاری گمرک ایران، فرآیند صدور مجوزهای این بخش به 24ساعت کاهش یابد.

شرایط همکاری بانک کونلون چین با ایران

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران می‌گوید کونلون بانک برای انجام تراکنش‌هایی که «ال‌سی» گشایش یافته آن از بانک‌های ایرانی خارج از فهرست تحریم باشد مشکلی ندارد و اگر بانک ایرانی در فهرست تحریم است باید ادامه تراکنش‌ها از طریق بانک دیگری صورت گیرد. در ماه‌های اخیر، پس از فرا رسیدن موعد اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران از چین خبر رسید که بانک کونلون که بخش عمده‌ای از تراکنش‌های مالی فعالان اقتصادی ایرانی از طریق این بانک انجام ‌می‌گرفت، محدودیت‌هایی برای نقل و انتقال وجوه بازرگانان ایرانی اعمال کرده است. پس از آن و در مقاطعی، اظهارات ضد ونقیضی مبنی بر رفع این محدودیت‌ها و معرفی بانکی به عنوان جایگزین کونلون مطرح شد، اما مراجعه مکرر فعالان اقتصادی به اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران حاکی از آن است که این محدودیت‌ها همچنان پابرجاست.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با ارایه توضیحی درباره نوع همکاری بانک کونلون با فعالان بخش خصوصی ایران گفت: این بانک، تمام معاملات پیش از تاریخ 30 اکتبر 2018 را تحت شرایط خاصی ‌می‌پذیرد. بانک کونلون در صورتی نسبت به نقل و انتقال وجوه برای طرف ایرانی اقدام ‌می‌کند که ال‌سی (LC) گشایش شده از بانک‌های ایرانی مشمول تحریم نبوده باشد. همچنین کالایی که برای آن ال‌سی گشایش شده، نباید جزو کالاهای تحریمی باشد. بنابراین اگر ال‌سی مربوط به معاملات پیش از 30 اکتبر از بانک‌هایی که در معرض تحریم نیستند، گشایش شده باشد، تراکنش‌های مربوط به آن انجام ‌می‌گیرد.

 رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران افزود: البته ممکن است انجام این تراکنش‌ها تا حدودی زمان‌بر باشد. اما توصیه من به فعالان اقتصادی ایران این است که از طرف‌های تامین‌کننده چینی خود بخواهند که آنها نیز انجام سریع این تراکنش‌ها را در بانک کونلون مورد پیگیری قرار دهند. او افزود: حال ممکن است، گشایش ال‌سی از بانکی که در شمول تحریم قرار دارد، انجام شده باشد و احتمالا طرف ایرانی مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت، پرداخته باشد. راه‌حل موجود برای این گروه از فعالان اقتصادی این است که باقیمانده وجوه را از بانکی که مورد تحریم قرار نگرفته است، حواله کنند.

مستوفی، در مورد انجام معاملات پس از 30 اکتبر، یعنی از ابتدای نوامبر 2018 و آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، توسط بانک کونلون نیز توضیح داد: انجام تراکنش‌های مالی از این تاریخ به بعد، منوط به آن است که معاملات از طریق بانک‌های تحریمی انجام نشده باشد و کالاهای مورد معامله نیز در دایره تحریم‌ها قرار نداشته باشد. این کالاها البته سوای از اقلام غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند که به عنوان کالاهای بشردوستانه شناخته ‌می‌شود. در واقع افزون بر این اقلام بشردوستانه، نقل و انتقال پول برای برخی دیگر از کالاها که مشمول تحریم‌ها نیستند نیز توسط کنلن انجام ‌می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر