اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۸۰۲۱

افزایش 11 برابری تولید سیمان در ایران

مهر|معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید سالانه ۸۸ میلیون تن سیمان در کشور گفت: ایران به صادرکننده عمده سیمان در جهان دست‌یافته است. جعفر سرقینی با بیان اینکه ایران در رتبه دهم تولید فولاد در دنیا است اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۳۴ میلیون تن رسیده ولی تولید فولاد در شرایط فعلی ۲۵ میلیون تن در سال است. او از صادرات نیمی از تولیدات فولاد کشور خبر داد وافزود: یقین داریم ظرفیت تولید فولاد در ایران تا افق ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، این در حالی است که ایران در زمینه تولید فولاد جایگاه ۱۰ جهان را دارد.

سرقینی با تأکید بر اینکه افزایش ۱۱ برابری تولید سیمان در کشور از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی است گفت: در اوایل پیروزی انقلاب سیمان تولیدی در کشور ۸ میلیون تن بود اما اکنون به ۸۸ میلیون تن رسیده است. سرقینی تأکید کرد: صادرات سالانه سیمان کشور به ۱۵ میلیون تن رسیده است؛ بطوریکه در طول 40 سال گذشته خودکفایی در تولید سیمان و فولاد هم نیازهای کشور را برطرف و به خودکفایی رسانده و از طرفی دیگر توانستیم جایگاه مطلوبی در حوزه تولید صنایع معدنی کسب کنیم. وی همچنین از صادرات حدود ۱۲۰ هزار تن تولیدات صنایع معدنی مس کشور خبر داد و گفت: در طول سال جاری ۲۴۰ هزار تن مس در کشور تولید کرده‌ایم که حدود ۵۰ درصد تولیدات مس کفاف نیازهای کشور را می‌دهد.

بازگشایی ثبت سفارش خودرو در کار نیست

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر مدیریت منابع ارزی گفت: این سازمان هیچ برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو ندارد. محمدرضا مودودی، در رابطه با بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو گفت: سازمان توسعه تجارت در رابطه با بازگشایی سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا سال ۹۸ هیچ برنامه‌ای ندارد. او با بیان اینکه در شرایط کنونی مدیریت منابع ارزی و ارز حاصل از صادرات محصولات نفتی، صنعتی و کشاورزی در اولویت نخست کشور قرار دارد، گفت: ارز حاصل از صادرات باید صرف تأمین کالاهای اساسی و تأمین دارو و همچنین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت و کارخانجات شود و بنابراین برای واردات کالاهایی همچون خودرو اولویتی نداریم.

مودودی در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات کشور اظهارکرد: برای این خودروها هزینه‌هایی صورت گرفته و ارز کشور صرف واردات آن شده و حتی مشتریانی در داخل کشور بابت خرید آنها پول پرداخت کرده‌اند و منتظر ترخیص خودروهای خود از گمرکات هستند، بنابراین جدای از مباحث مربوط به تخلف یا عدم تخلف واردکنندگان باید موضوع ترخیص این خودروها مورد بررسی قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت در این راستا پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گفت: بنابراین با مطرح کردن موضوع ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور هیات دولت در این خصوص مصوبه‌ای داشت اما هنوز در مورد تاریخ ورود خودروها به کشور اختلاف نظر وجود دارد. به گفته او، از طرف بانک مرکزی موضوعی در مورد انتقال ارز حاصل از واردات این خودروها مطرح شده که جای بحث و بررسی دارد که این موضوع شامل خودروهایی شود که قبل از مرداد وارد شده‌اند یا اینکه بعد از خرداد وارد گمرکات کشور شده‌اند. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: بررسی‌های کارشناسی در این مورد در حال انجام است و در صورت حصول نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد. او با بیان اینکه اگر چه برخی از شاخص‌های اقتصادی ما در شرایط تحریم منفی شده است، گفت: اما در حوزه تجارت خارجی آمارهای صادراتی خوبی داشته‌ایم بطوری که در

8 ماهه 13 درصد و در 9 ماهه ابتدای امسال

5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم که البته افت ماه نهم دلایل دیگری دارد و بیشتر مربوط به تغییر نرخ پایه گمرکی برخی محصولات صادراتی است.

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران، بهمن حسین‌زاده سرپرست شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران ‌در مورد اهمیت صنعت نمایشگاهی و نقش سایت‌های استانی به ویژه استان‌های مرزی در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: از آنجایی که صنعت نمایشگاهی نقش بسزایی در توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود روابط تجاری دارد، شناخت نقاط قوت و ضعف در این حوزه باید در اولویت قرار گیرد که جلوگیری از موازی‌کاری در برگزاری نمایشگاه‌ها از جمله آنهاست و در همین راستا مکاتباتی با وزیر صمت داشته‌ایم. حسین‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد داده‌ایم تا سایت‌های نمایشگاهی رسمی هر استان بطور مشخص، تخصصی و طی یک تقویم از پیش تعیین شده برای برگزاری نمایشگاه‌ها در نظرگرفته شود و از صدور مجوز برای سایت‌های نمایشگاهی دوم چه دایم و چه موقت جلوگیری شود. او همچنین تشکیل شورای هماهنگی صنعت نمایشگاهی کشور را راهکار مناسبی برای ساماندهی به تقویم نمایشگاهی در حوزه داخلی و خارجی دانست وافزود: در عین حال باید تقویم نمایشگاهی سه ساله تا سال 1400 برای جلوگیری از برگزاری همزمان عناوین مشابه توسط شرکت‌های نمایشگاهی تهیه و به شورای راهبردی ارایه شود.

 

ارسال نظر