راهکار توسعه صنعت در کشور

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۳۷۸۵۴

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن بیان تاریخچه شکل‌گیری انقلاب چهارم صنعتی، ویژگی‌ها و مولفه‌های آن را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری در دومین روز از برگزاری چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی، با برشمردن اهمیت و توضیح برخی از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم یادآور شد: کشورهای جهان در زمینه انقلاب صنعتی چهارم سیاست‌گذاری‌های مختلفی دارند و درزمینه استراتژی، سنجش میزان آمادگی و سرمایه‌گذاری بسیار فعال هستند. کیانی بختیاری مهارت‌ها و شایستگی‌های منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم را حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، خلاقیت، مدیریت نیروی انسانی، تعامل با دیگران، هوش هیجانی، قدرت تصمیم‌گیری، خدمات محوری، مذاکره و علوم و فنون شناختی عنوان کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی پارادایم «جامعه 5 (Society 5.0)» به عنوان رویکرد جدید پس از انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و زیرساخت‌ها و الزامات مهم مدیریت منابع انسانی در جامعه 5 را تشریح کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، هدف غایی در رویکرد جامعه 5 را که بر مبنای «رایانش شناختی» و «اینترنت افراد» پایه‌گذاری شده است، «رفاه اجتماعی» و توسعه مسوولیت‌های اجتماعی سازمانی و شرکتی عنوان کرد. کیانی بختیاری با اشاره به ضرورت آماده‌سازی کشور برای مواجهه، پذیرش و توسعه موج چهارم صنعت و جامعه 5، اظهار کرد: برای تسهیل پذیرش و توسعه این رویکرد 5 دیوار و مانع باید فرو ریخته شود که عبارتند از :«تفکر دولتی»، «قوانین بازدارنده»، «موانع نوآوری فناورانه»، «عدم تعهد منابع انسانی» و «پذیرش کاربران».مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، تاکید کرد: سازمان‌ها باید خود را برای مشاغل جدید همچون متخصص داده کارکنان، یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی، عامل ایجاد ارزش و ... آماده نمایند.در ادامه، اعضای پنل در خصوص موضوع سرمایه انسانی و تحول دیجیتال به بیان نظر خود پرداختند. جمع‌بندی نکات مطرح شده توسط اعضا حاکی از آن است که برای تحقق و توسعه موج چهارم و جامعه 5 در کشور علاوه بر ایجاد زیرساخت فیزیکی باید به 3 مولفه «فناوری»، «استعداد» و «روامداری در یک جامعه باز»، دارای سرمایه‌های انسانی با ذهن باز و حرکت به سوی جامعه‌ای خلاق مبتنی بر مشارکت حداکثری به ویژه پذیرش بانوان و نیز پذیرش میزانی از تبعیض مثبت توجه کرد.  همچنین مدیران منابع انسانی در عصر تحول دیجیتال باید مهارت‌هایی همچون فهم روش شناسانه و توان گفت‌وگوی میان رشته‌ای داشته باشند و مهارت‌هایی همچون فهم موضوع گسست، ماهیت غیرمتمرکز جهان جدید و فهم تضارب را کسب نمایند. علاوه بر این موارد، برای تحقق موج 4 و 5 صنعت باید از همپایه‌سازی فناوری‌ها اقدام نمود.

از دیگر سو، با تلفیق دانش و تجربه می‌توان زمینه دسترسی را برای توسعه نوآوری مهیا نمود. همچنین واحدهای منابع انسانی می‌توانند با مدیریت تضادها میان تیم‌های دانشی و دارای تجربه ایفای نقش نمایند. افزون بر این، ایجاد شرایط لازم برای ترمیم و مدیریت شکست‌های فناورانه از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر