اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۷۰

تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در آینده نزدیک

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت|مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر رفع مشکل تامین مواد اولیه قطعه‌سازان تا پایان بهمن ماه، از آغاز تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در آینده نزدیک خبر داد. اکبر صادقی با اشاره به بازدیدش از گروه خودروسازی سایپا گفت: هدف از این بازدید، نظارت عالیه بر شرکت‌های تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین پیگیری دستور وزیر مبنی بر بهبود وضعیت تولید خودرو است.

او با اشاره به تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده، افزود: علت تأخیر در تحویل خودروها، تحریم و به تبع آن مشکل در واردات مواد اولیه قطعه‌سازی بود که با تدابیر و مساعدت مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل تا پایان بهمن ماه حل می‌شود و خودروسازان می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

دور زدن «نیما» با کارت‌های بازرگانی واسطه ای

تسنیم|سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به مشکلات برگشت ارز صادراتی گفت: با مطرح‌شدن برگشت ارز، خیلی از شرکت‌ها از کارت‌های واسطه‌ای استفاده می‌کنند. محمدرضا مودودی گفت: صادرات کشور با توجه به تعدیل نرخ گمرکی 5.4 درصد رشد دارد و این نشان می‌دهد که اقتصاد ما همچنان پویاست. وی گفت: تراز تجاری کشور اکنون مثبت است و ما شاهد رشد صادراتی هستیم.

مودودی ادامه داد: در شرایط خاص و تحریم صادرات قفل نشد و آمارها نشان می‌دهد که صادرات رو به رشد است. وی با اشاره به مشکلات برگشت ارز افزود: از دلایل اصلی این موضوع، نرخ پایه گمرکی است که با قیمت فروش همخوان نیست. از طرفی با توجه به مشکلات بخش خصوصی در روند برگشت ارز، نرخ پایه گمرکی برخی کالاها اصلاح شده است. مودودی گفت: در مقطعی از امسال اعلام شد که صادرات با ریال به برخی کشورهای همسایه مجاز است اما این پول باید به نیما برمی‌گشت. طبق این اجازه، بخش خصوصی معتقد است که این صادرات چون به ریال بوده نیاز به برگشت به نیما نیست؛ چون به بازار وارد شده است. او با اشاره به دیگر مشکلات برگشت ارز اضافه کرد: با مطرح شدن برگشت ارز، خیلی از شرکت‌ها از کارت‌های واسطه‌ای استفاده می‌کنند.

نمایشگاه‌های بهاره برگزار نمی‌شوند

ایلنا| سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به ایام پایانی سال گفت: معمولا در این رزوها هر چقدر به پایان سال نزدیک می‌شویم نمایشگاه‌هایی تحت عنوان بهاره یا فروش ویژه به وجود می‌آ‌یند اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر جامعه این کار اصلا به صلاح نیست و امسال چنین نمایشگاه‌هایی نخواهیم داشت. ضمن آنکه اتاق‌های اصناف برای جایگزین شدن این طرح‌ها پیشنهاداتی دارند که آنها را به مقامات مربوطه هر استان ارایه خواهند کرد. ممبینی افزود: افزایش نرخ ارز باعث شده قیمت مواد اولیه خارجی بالا رود و این موضوع اثرگذاری خود را در بازار داشته است. اصناف به هیچ عنوان به دنبال گران فروختن نیستند اما این افزایش قیمت‌ها باعث شده که راهی جز بالا رفتن قیمت‌ها برای تولیدکننده نماند.

 

ارسال نظر