اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۷۷

تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال

شاتا| در پی انتشار اخبار غیر واقع به نقل از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه توضیحاتی را ارایه داد. این مرکز در پی انتشار گزارش «انتقاد خودرو‌سازان از بلاتکلیفی» اعلام کرد: «در گزارش منتشر شده به نقل از محسن صالحی نیا، تولید خودرو در سال 97، برابر 800 هزار دستگاه ذکر شده بود که در واقع منظور وی تولید 800 هزار دستگاه خودرو تا روز هفدهم دی ماه امسال بوده که 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.» لازم به توضیح است براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تولید خودرو به یک میلیون دستگاه تا پایان سال خواهد رسید.

وجود ۵۳۹ هزار انبار بدون نظارت در ایران

ایسنا|چند ماه پس از تغییرات به وجود آمده در نرخ ارز که باعث بروز تلاطم‌هایی در اقتصاد ایران و شکل‌گیری مشکلاتی مانند احتکار و نرسیدن کالاهای مورد نیاز مردم به بازار شد، حالا به نظر می‌رسد که با فروکش کردن بحران‌های ابتدایی، نوبت به رصد دقیق شرایط رسیده است. از آن سو، هرچند دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش کرده‌اند نسبت به کاهش رقم قاچاق کالا و احتکار آن از سوی برخی افراد سودجو اقدامات لازم را انجام دهند و این مساله به کاهش نسبی آمار قاچاق در سال‌های گذشته منجر شده است، اما آخرین آمارها نشان می‌دهد که هنوز سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که تا کاهش قابل توجه این رقم نمی‌توان به اجرایی شدن تمام سیاست‌های مدنظر امید داشت. در کنار قاچاق اما یکی از اصلی‌ترین مواردی که در طول ماه‌های گذشته، اقتصاد ایران با آن دست و پنجه نرم کرده، موضوع احتکار بوده است.

با وجود آنکه پس از برهم خوردن شرایط اقتصادی ایران با افزایش نظارت‌ها تلاش شد بسیاری از انبارهایی که در آن کالاهای مورد نیاز مردم احتکار شده بود شناسایی شده و پس از طی شدن مراحل قانونی کالاهای موجود در آنها به دست مصرف‌کننده برسد، اما به نظر می‌رسد هنوز راهی طولانی تا تسویه نهایی اقتصاد ایران از احتکار باقی‌مانده است. جدیدترین آمارهایی که خرم‌آبادی، رییس ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز ارایه کرده، به درستی ابعاد این مساله را نشان می‌دهد.

براساس گفته‌های او در حال حاضر در سراسر کشور ۵۳۹ هزار انبار کشف شده که هر چند مرحله شناسایی آنها به پایان رسیده، اما هنوز وارد سامانه نظارت انبار نشده‌اند که این مساله خود می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر بالارفتن آمار احتکار باشد. خرم‌آبادی از ظرفیت اصناف کشور برای عبور از این مرحله سخن گفته و ابراز امیدواری کرده است که با افزایش نظارت فنی بر این انبارهای پرتعداد، در کنار مسائل قانونی از نظر فنی و اجرایی نیز شرایط طوری شود که احتکارکنندگان امکان برنامه‌ریزی برای این اقدام را پیدا نکنند.

صادرات فولاد ایران ثابت ماند

تسنیم| صادرات فولاد ایران در ۹ ماهه اول سال جاری با وجود اعمال دوباره تحریم‌های امریکا بر تجارت فلزات ایران در ماه اوت ثابت مانده است. به گزارش پایگاه خبری گلوبال پلتس، صادرات فولاد ایران در 9 ماهه اول سال جاری با وجود اعمال دوباره تحریم‌های امریکا بر تجارت فلزات ایران در ماه اوت ثابت مانده است. پیش بینی می‌شود صادرات فولاد ایران برای کل سال با رکورد بیش از 9 میلیون تن سال گذشته برابر باشد. در این بین، ارتباط ایران با شرکای تجاری فولاد، مخصوصاً در خاورمیانه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا هم همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، شمش فولاد ایران برای نوردکاری دوباره به عمان صادر می‌شود. از طرفی، سایر مشتریان این محصول قطر، عراق، امارات، کشورهای مستقل مشترک المنافع مثل اوکراین و قزاقستان هستند و بخش کوچکی هم به اتحادیه اروپا، مخصوصا به کشورهای آلمان، اسپانیا و ایتالیا فرستاده می‌شود. این در حالی است که با وجود ضعیف شدن قابل ملاحظه ریال از زمان اعلام تحریم‌های امریکا، فولاد ایران همچنان در بازارهای جهان رقابت می‌کند.

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی اتاق اصناف ایران

دبیر هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: یکی از ارکان مهم اتاق اصناف ایران، کمیسیون‌های اتاق است. کمیسیون‌های اتاق اصناف که با عضویت اعضای محترم اجلاس در چارچوب مقررات و برگزاری انتخابات شکل می‌گیرند، در واقع اتاق فکر و مغز متفکر اتاق اصناف ایران با دو نگاه درون سازمانی و برون سازمانی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، طاهرمحمدی گفت: بخشی از فعالیت تعداد اندکی از کمیسیون‌ها به امور داخلی اتاق اصناف ایران معطوف می‌شود و در واقع بطور مستقیم آنچنان که برخی کمیسیون‌های دیگر اتاق نسبت به امور سایر تشکل‌ها و جامعه صنفی کشور تاثیرگذارند، اثر مستقیم نداشته و بیشتر برنامه‌های آن درون سازمانی است. اما اکثریت کمیسیون‌های اتاق برنامه‌هایی که مورد پردازش و ارایه قرار می‌دهند در صورت طی تشریفات قانونی و اجرایی شدن آن، تاثیرات مفیدی در سطح جامعه صنفی در پی خواهند داشت که این مهم باعث رشد و تعالی فعالیت تشکل‌های مزبور توام با رفع مشکلات و چالش‌های آنان خواهد بود.

 

ارسال نظر