از این زمستان سخت اقتصاد گذرخواهیم‌کرد

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۷۴
از این زمستان سخت اقتصاد گذرخواهیم‌کرد

تعادل |

«برگزیدگان 97 بخش خصوصی» معرفی و تقدیر شدند. منتخبان عرصه کسب وکارها آمده بودند تا در سومین مراسم «امین‌الضرب» که روز گذشته برگزار شد، از آنها تقدیر شود؛ افرادی که بنگاه‌هایشان را فعال نگه داشتند تا خیلی‌ها از گزند نابسامانی‌های به وجود آمده، در امان بمانند؛ اما دغدغه دارند و گله‌مندند. البته تنها خواسته‌شان این است که دیده و شنیده شوند و در تصمیم‌سازی‌ها به کار گرفته شوند. شاید از همین رو است که رییس اتاق تهران هم هدف از برگزاری همایش «امین‌الضرب» را که هرساله به مناسبت سالگرد تاسیس اتاق تهران برگزار می‌شود، چنین عنوان می‌کند: «تغییر گفتمان غالب از ضدیت با کارآفرینان به توجه به آن است» اما اسحاق جهانگیری مرد شماره دو دولت و فردی از جنس صنعت از پاستور آمده بود تا به خالقان کسب وکارها امیدواری دهد. شاید او به خوبی می‌دانست که در این سال‌ها بر صاحبان کسب و کار در ایران چه گذشته است، که در جمع صمیمی‌شان بغض کرد وگفت: «هرچند برخی با کارشکنی‌هایشان به دنبال خارج کردن رقیب از گود هستند، اما من برای حمایت از کارآفرینان هم که شده، قول می‌دهم که بمانم.» همین حرف کافی بود که تا بخش خصوصی او را مورد تشویق ممتد قرار دهد. اما به گفته جهانگیری، این زمستان سرد وسخت روزهای اقتصاد ایران هم گذرا خواهد بود، اما صبوری وهمیاری صاحبان کسب وکارها را می‌طلبد. همچنین در این مراسم، 10 کارآفرین برتر و فعال در حوزه اقتصاد، با دریافت لوح و نشان امین‌الضرب مورد تقدیر و تشویق اتاق بازرگانی تهران قرار گرفتند.

  تقدیر از 10 کارآفرین

سومین دوره از مراسم اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب به مناسبت 135 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد. برای این دوره از مراسم اعطای نشان امین‌الضرب، بیش از 420 بنگاه و شخص حقیقی مورد داوری قرار گرفتند که از این تعداد، دو کارآفرین ویژه، هشت چهره فعال و اثرگذار در حوزه اقتصاد کشور با دریافت لوح و نشان امین‌الضرب مورد تقدیر و تشویق اتاق بازرگانی تهران قرار گرفتند. ابتدا از «محمدعلی موحد» و «عزت‌الله فولادوند» به عنوان دو چهره فرهنگی و پژوهشگر اثرگذار در حوزه اقتصاد تقدیر به عمل آمد. پس از آن «سیدابوالقاسم مرتضوی»، بنیانگذار کارخانه آرد ستاره و «لئون آهارونیان» مدیرعامل شرکت ستی و از فعالان صنعت حمل‌ونقل به عنوان دو چهره پیشکسوت صنعت و اقتصاد با اهدای لوح و نشان امین‌الضرب تقدیر شد. همچنین لوح و نشان امین‌الضرب به «سلطان‌حسین فتاحی» بنیانگذار کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان و «اکبر ابراهیمی» رییس هیات‌مدیره گروه صنعتی پاکشوما به پاس فعالیت‌های صنعتی‌، تولید و ایجاد اشتغال از سوی اتاق بازرگانی تهران اهدا شد. در ادامه این مراسم «محمدجواد شکوری‌مقدم»، بنیانگذار سایت‌های آپارات و فیلیمو و همچنین دو برادر «سعید و حمید محمدی»، بنیانگذاران سایت دیجی‌کالا موفق به دریافت لوح و نشان امین‌الضرب از اتاق تهران شدند. در نهایت «عباسعلی قصاعی» مدیرعامل چینی زرین ایران و «حمیدرضا هاشمی‌نیا» موسس شرکت‌های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس موفق به دریافت لوح، نشان و تندیس امین‌الضرب به عنوان کارآفرینان ویژه شدند. «میزان تولید»، «میزان ایجاد اشتغال» و «میزان صادرات» از جمله معیار‌های مورد نظر در انتخاب کارآفرینان برتر در سومین دوره از مراسم اعطای تندیس و نشان امین‌الضرب بود. همچنین برای انتخاب دو چهره فرهنگی و پژوهشگر نیز «میزان اثرگذاری تالیفات و پژوهش‌های آنان در اقتصاد» مدنظر قرار گرفته است. در دور اول امین‌الضرب سه تندیس و در دور دوم نیز دو تندیس به کارآفرینان برتر اهدا شده بود.

  اولویت‌های کاری دولت

معاون اول رییس‌جمهور در حالی به سومین دوره از جشنواره امین‌الضرب آمده بود که در دوره پیشین این مراسم، غایب بود. اما دلیل این تاخیر را می‌توان حضور در جلسه شورای عالی سران سه قوه عنوان کرد. اسحاق جهانگیری در ابتدای سخنانش به ناآرامی‌های اخیر کشور اشاره و نقش بخش خصوصی در گذشته و حال را برجسته ارزیابی کرد. او همچنین از صنوف و فعالان اقتصادی درخواست کرد که مراعات حال مردم را در قیمت کالاها داشته باشند و اما این نوید را هم داد که درآمد ارزی کشور در اولین فرصت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و بنابراین شبکه‌ای منظم برای توزیع کالاهای اساسی تشکیل می‌شود. روی دیگر سخنان جهانگیری به کسبه بازار بود و خواستار آن شد تا ضمن دریافت سود متعارف، برای تامین معیشت مردم تلاش کنند.

خواسته دیگر جهانگیری اما از فعالان اقتصادی، افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق احیای صادرات بود. او گفت:

ما به درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نیاز داریم و باید تلاش خود را برای رونق صادرات به کار بریم. این در حالی است که رییس‌جمهور امریکا، کاهش درآمد ارزی نفت ایران را نشانه گرفته اما با صادرات محصولاتی مثل پوشاک و سایر کالاها نیاز اصلی کشور را برآورده خواهیم کرد. او اولویت دیگر دولت را «احیای تولید» دانست وگفت: امروز مهم‌ترین مساله واحدهای تولیدی به دلیل تغییرات نرخ ارز، نقدینگی است که تامین آن باید در دستور کار دولت و اتاق‌های بازرگانی و البته نظام بانکی باشد. او همچنین از بخش خصوصی خواست تا با توجه به محدودیت‌ها، روش‌هایی برای تامین نقدینگی ارایه بدهد. به گفته جهانگیری، اگر صادرات کشور، تامین ارز مورد نیاز کشور و کالای مورد نیاز مردم را تامین کند، از این زمستان سخت گذر خواهیم کرد. او در عین حال از فعالان اقتصادی انتظار داشت تا بنگاه‌های خود را سرپا نگهداشته و اجازه آسیب به آنها را ندهند.

    به خاطر کارآفرینان می‌مانم

 او در بخش دیگری از سخنان خود، گریزی هم به مخالفت برخی سیاستمداران با حضور او در کابینه زد و گفت: امروز انسجام اهمیتی بیش از پیش دارد، در حالی که عده‌ای زیر فشارهای اقتصادی له می‌شوند، عده‌ای دیگر به جای حل مشکلات مردم قصد دارند فقط رقیب را از صحنه خارج کنند. اما به خاطر شما کارآفرینان قول می‌دهم که در دولت بمانم و آنچه در توان دولت است را به صحنه بیاورم تا با کمک و مشورت شما از این دوره عبور کنیم. جهانگیری با اشاره به بیماری مزمن اقتصاد ایران گفت: امروز «موضوع بودجه دولت»، «نقدینگی»، «مسائل زیست محیطی» و «مساله آب» به یک ابرچالش تبدیل شده‌اند. این چالش‌ها از گذشته وجود داشته و باید بر روی آنها متمرکز می‌شدیم که موضوع جدیدی به اسم تحریم‌ها اکنون پیش روی ایران قرار گرفته است.

جهانگیری همچنین درباره نیاز کشور به کارآفرینی نیز گفت: انتخاب کارآفرین برتر در بخش خصوصی از سوی بخش خصوصی به معنای ترغیب شرکت‌ها و موسسات و نیز شهروندان به این موضوع است که کارآفرینی یک نیاز مهم و ملی امروز ایران به شمار می‌رود و کارآفرین با کشف و خلق فرصت‌های جدید می‌تواند کشور را از موانع پیش رو عبور دهد. او تصریح کرد: حتی اگر کشور با محدودیت‌های تحریم نیز مواجه نبود باز هم نیازمند کارآفرینی بودیم. به گفته او، ما مسوولیت داریم تا در شرایطی که با آن مواجه هستیم، افق‌های مهم و بزرگی را پیش روی کشور باز کنیم که این کار از عهده فعالان اقتصادی برخواهد آمد، اما در این شرایط پیچیده، رویکردها و سازو کارهای متعارف شناخته شده که به دلیل فرسایش، فساد و ناکارآمدی کارساز نیستند. در حالی که نیازمند راهکارهای جدیدی برای برون رفت از مشکلات هستیم. بنابه اظهارات جهانگیری، جوانان و زنان می‌توانند کارآفرینان بزرگی شوند که تغییرات بزرگی را در اقتصاد ایران ایجاد کنند. او همچنین بر هماهنگی بنگاه‌های اقتصادی با تغییرات اقتصادی داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: تغییرات جدیدی هم‌اکنون در دنیا در حوزه اقتصاد در حال انجام است. باید در محیطی که فعالیت می‌کنیم، نسبت به تغییرات آگاهی کامل داشته باشیم تا خود را از خطرات مصون بداریم، بنابراین جامعه پویا جامعه‌ای است که تغییرات را شناخته و خود را با آن تطبیق می‌دهد. در مقطع فعلی کشور به‌شدت به تقویت فرصت‌های کارآفرینی نیاز دارد تا همه به یکدیگر کمک کرده و با اعتماد به نفس جدی به خلق فرصت‌های جدید بپردازیم. او که در این قسمت از سخنرانی خود که دچار بغض شده بود عنوان کرد که یک کارآفرین به دنبال این است که بتواند کارگر خود را تامین کند، در حالی که به بخش خصوصی گفته می‌شود که آنها دنبال سودهای آنچنانی هستند در حالی که این ظلم به کارآفرینان است؛ پس باید ابتدا انسجام لازم را داشته و مسائل اقتصادی را برای حل مشکل اولویت‌بندی کنیم.

  گله‌ها از بی‌توجهی به کارآفرینان

این مراسم اما فرصتی برای صاحبان کسب وکارها بود تا دغدغه‌هایشان را به گوش دولتمردان برسانند. از همین رو، رییس اتاق بازرگانی تهران با گلایه از دولت برای نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: امروز دولت با صدور بخشنامه با فعالان اقتصادی حرف می‌زند و آنها را در تصمیمات بازی نمی‌دهد. مسعود خوانساری با بیان اینکه بعد از برجام امید کشور و اقتصاد را در بر گرفته بود و رویای توسعه را هر روز بیشتر در ذهن و جان خود نقش بستند تصریح کرد: بدعهدی‌های امریکا آن تصورات متعالی را نقش بر آب کرد پس امروز می‌خواهم بگویم بخش خصوصی که شما امروز او را به بازی نگرفته و تصمیمات را بدون اطلاع آنها در قالب بخشنامه و ابلاغیه اجرا می‌کنید همان کسانی هستند که پیش از مشروطه به فکر اقتصاد و آینده کشور بوده و همه سرمایه خود را اکنون روی همین زمین به کارخانه تبدیل کرده‌اند. به گفته خوانساری، نگاه فعالان اقتصادی غیرسیاسی بوده و هدف شان آبادانی کشور است؛ پس باید یک‌بار برای همیشه این اصل را بپذیریم که هیچ کشور در دنیا توسعه نیافته مگر ایکنه نقش بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد. او با بیان اینکه امروز قصد گله و شکایت ندارم، اما باید بگویم هدف اتاق تهران از برگزاری این همایش تغییر گفتمان غالب از ضدیت با کارآفرینان به توجه به آن است. رییس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز اگرچه صحبت از فساد و رانت است اما هیچ بخش خصوصی را نمی‌توان یافت که جامعه را به فساد کشانده پس باید حساب آنها را از افرادی که شرکت‌های صوری دارند جدا کرد و نام کارآفرین را آغشته به چنین افرادی نکرد. او ادامه داد: امروز کارآفرینان غمشان این است که ناملایمات کارگران آنها را بیکار نکند و می‌خواهند سفره کارگرانشان را رنگین کنند، پس نگاه آنها ملی و دینی است و باید آنها را با این نگاه به جامعه معرفی کردو الگوهای واقعی این زمانه به حساب آیند.

او همچنین با اشاره به اهمیت تجلیل ازکارآفرینان گفت: مجلس وکلای تجار در زمان‌های که کشور دچار فقر، قحطی، فساد، بیکاری و جنگ بود بنا بر احساس مسوولیت فعالان اقتصادی برای کمک به اقتصاد تشکیل شد و همین گروه مدتی بعد سنگ بنای مجلس مشروطه را قرار داده و اکثر آنها نیز به عضویت این مجلس درآمدند. او در ادامه بیان کرد: امروز اگر به پشتوانه این تاریخ فعالان اقتصادی اعلام کنند که از زمانه خود جلو بوده و قلبشان برای آبادانی این کشور می‌تپد، گزاف نیست، اگر بخواهیم، با صدای رسا بگوییم که در کشور با منابعی که در اختیار داریم، وضعیتمان از ۱۳۵ سال قبل بدتر نیست و زنان و مردان کارآفرین ما از نیکان خود کمتر نیستند. خوانساری این راهم اضافه کرد که امروز برخی به جای تکریم کارآفرینی و اقتصاد رقابتی یکسویه همه را ناسالم می‌دانند و سوال این است که آثار فرهنگی دستگاه‌های تبلیغاتی تا چه اندازه به کارآفرینان تریبون داده و آنان را محرم می‌شمارد پس امروز در پیشگاه شما، بزرگمردانی معرفی می‌شوند که در گذشته و حال اثراتی از خود به جای گذاشته‌اند که قطعا ماندگار است.

از آن سو، عزت‌الله فولادوند، دکترا فلسفه و مترجم کتاب‌هایی در زمینه فلسفه پس از دریافت نشان و لوح تقدیر، گفت: من از ژرفای وجود امیدوارم که بی‌اخلاقی، جرم و جنایت و مال اندوزی به هر قیمت، که امروز به کابوس همه عاشقان این کشور تبدیل شده است، نتواند جای میهن دوستی و خدمت به ایران را در نسل جوان بگیرد. همچنین حجت‌الاسلام سید‌محمود دعایی که به همراه رییس اتاق تهران، لوح تقدیر و نشان امین‌الضرب را به دو پیشکسوت عرصه فرهنگی کشور اهدا کرد، گفت: شناخت امروز فرزندان، مردان و زنان ایران از بزرگانی همچون شمس تبریزی و مولانا، مرهون و مدیون آثاری است که دکتر موحد به رشته تالیف درآورده است. از سویی دیگر، لئون آهارونیان، پیشکسوت حمل‌ونقل از راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و ارمنستان پس از استقلال این کشور در سال 1370 یاد کرد و گفت: طی سال‌ها نمایشگاه کالاهای ایرانی را در ارمنستان برگزار کردیم. اما در سال‌های گذشته، سازمان توسعه تجارت برگزاری این نمایشگاه را به استان‌ها واگذار کرد. عباسعلی قصاعی مدیرعامل چینی زرین ایران نیز در سخنانی جایگاه صنعت چینی ایران در جهان را رتبه دوم، پس از کشور چین که در جایگاه نخست ایستاده، اعلام کرد و گفت: خوشحالم که توانستم با کار و تلاش شبانه‌روزی، ایجاد اشتغال و تولید کالای باکیفیت ایرانی، امروز از طرف بخش خصوصی مورد تقدیر قرار گیرم. حمیدرضا ‌هاشمی‌نیا دیگر برگزیده این مراسم نیز گفت: کارآفرینان رونق تولید و پیشرفت و توسعه کشور هستند و نیازمند حمایت مردان دلسوز عرصه سیاست. باید از این تریبون به سیاست‌گذاران بگویم که کارآفرینان را دریابید که روزگار بسیار سختی است.

Taadol-14

 

ارسال نظر