اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۳۷۱۲۰

فرمول تعیین قیمت زغال سنگ

شاتا|وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش 25 درصدی تولید زغال سنگ از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: تولید کنسانتره زغال سنگ در این مدت حدود یک میلیون و 250 هزارتن بود و این درحالی است که تولید سال قبل در همین مدت حدود یک میلیون تن بوده است. رضا رحمانی در نشست با فعالان زغال سنگ کشور افزود: ذخایر ما قابل توجه است و بازار مطمئنی هم درکشور داریم و طرح جامع زغال سنگ نیز در آینده نزدیک و برای اولین‌بار در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقای سطح ایمنی معادن به خصوص معادن زغال سنگ کشورگفت: ایمنی در همه صنایع باید جدی گرفته شود و نقطه حساس آن در معادن به ویژه معادن زغال سنگ است و باید اقدامات آموزشی انجام دهیم و قبل از حادث شدن حوادث ناگوار ضمن تهیه تجهیزات مورد نیاز، هشدارلازم ونظارت مستمر اعمال شود. در حاشیه این نشست همچنین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از توافق بر سر قیمت زغال سنگ در این نشست خبر داد و گفت: از این پس قیمت زغال بر مبنای درصدی از قیمت فولاد تعیین می‌شود. جعفر سرقینی افزود: فرمول تعیین قیمت زغال سنگ 26.5 درصد قیمت فولاد تعیین شد بدین‌ترتیب هر تن زغال سنگ که تحویل فولادی‌ها می‌شود به این میزان درصد قیمت فولاد را می‌پردازند. به گفته او، به این ترتیب، در صورت ارزان یا گران شدن فولاد تفاوتی به حال طرفین نخواهد داشت.

 

3  مانع صادرات به روسیه

ایرنا|رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، «عوارض سنگین»، «پایدار نبودن صادرات» و «خرده مالکی» را سه مانع عمده صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ذکر کرد. غلامعلی فارغی گفت: از آنجا که ما عضو مجمع اقتصادی اوراسیا نیستیم، کالاهای ما در روسیه از نظر قیمتی قابل رقابت با کالاهای مشابه سایر کشورهای عضو اوراسیا نیست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مانع دیگری که پیش روی صادرات محصولات کشاورزی ما به روسیه قرار دارد، این است که صادرکنندگان ایرانی به دلیل ابلاغ روزانه بخشنامه‌ها، نمی‌تواند تعهد بدهد که صادرات پایداری به روسیه خواهد داشت.

او افزود: بازار روسیه مانند همه بازارهای دیگر به تعهد بلندمدتِ تامین‌کننده نیاز دارد؛ مشتری خارجی اگر تصور کند که فروشنده ایرانی نمی‌تواند کالای مورد نیاز او را به صورت پایدار تامین کند، ترجیح می‌دهد کالای مورد نیاز خود را از فروشنده‌ای دیگر خریداری کند. فارغی، «خرده مالکی» را چالش دیگر صادرات محصولات کشاورزی به روسیه ذکر کرد وافزود: ما بزرگ مالکی را به رسمیت نشناخته ایم؛ تولیدکنندگان و هلدینگ‌های بزرگی نداریم که در هر شرایطی بتوانند بازار را تامین کنند. به گفته او، بزرگ مالک‌ها در شرایط دشوار زیان می‌دهند اما بقای خود را حفظ می‌کنند و با کسب سود در شرایط مناسب، دوران ضرر و زیان را جبران می‌کنند؛ اما خرده مالک‌ها و کسانی که در فعالیت‌های مقیاس کوچک کار می‌کنند، با هر تنشی ممکن است از بین بروند. او  ارزش صادرات محصولات کشاورزی به روسیه را سالانه حدود 150 تا 200 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: روسیه بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی است و در صورت رفع چالش‌های پیش روی مبادلات تجاری، می‌توان سالانه 10 تا 20 میلیارد دلار به این کشور صادرات داشت. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته (1396) 950 میلیون دلار بود که از این رقم 310 میلیون دلار شامل صادرات ایران به روسیه و 640 میلیون دلار نیز سهم صادرات روسیه به ایران است.

 

تصویب ایجاد اتاق اصناف کشاورزی ایران

تسنیم| بر اساس مصوبه هیات وزیران، اتاق اصناف کشاورزی ایران مرکب از نمایندگان منتخب هیات رییسه اتاق‌های اصناف کشاورزی شهرستان‌های کشور و نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو (هر دستگاه یک نفر) در تهران تشکیل می‌شود. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در نامه‌ای مصوبه هیات وزیران را به وزارتخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت کار و رفاه اجتماعی و دادگستری را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، ساختار نظام صنفی کشاورزان شامل اتحادیه صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان و هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران است. از دیگر سو، اتحادیه صنفی کشاورزی موظف است مصوبات و بخشنامه‌های هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران، کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان، اتاق اصناف کشاورزی ایران و اتاق اصناف کشاورزی شهرستان را که در چارچوب این آیین‌نامه به اتحادیه ابلاغ می‌شود. اجرا کند. این در حالی است که بر اساس ابلاغیه معاون اول رییس‌جمهور، تعداد نماندگان اتاق اصناف کشاورزی شهرستان‌های هر استان در اتاق اصناف کشاورزی ایران یک نفر است که از سوی اتاق اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان و با نظارت کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان انتخاب و به دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران معرفی می‌شوند. به ازای هر 40 هزار نفر عضو اتحادیه‌های اصناف کشاورزی شهرستان‌های هر استان یک نماینده به سهمیه آن استان اضافه می‌شود اما در هر حال تعداد نمایندگان هر استان حداکثر 5 نفر خواهد بود.

 

ارسال نظر