اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۵۹

رتبه‌بندی بازرگانان بر اساس ۳ فاکتور

مهر|معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با رتبه‌بندی بازرگانان، علاوه بر افزایش شفافیت، نظارت‌ها بیشتر و بهتر می‌شود. بهنام امیری که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: فعالیت‌های تجاری بازرگانان در داخل کشور را بر اساس وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی کردیم و با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبات بعدی، اقدامات مفصلی در این باره برنامه‌ریزی شد. او ادامه داد: از سال گذشته، اقدامات موثری را در حوزه توسعه سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری آغاز کردیم و از اسفند ماه سال جاری، نخستین مراحل اجرای این سامانه عملیاتی شده که گام‌های مختلفی از آن به بهره‌برداری رسید.

امیری اضافه کرد: اکنون مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و داده‌ها را در داخل سامانه اعتبارسنجی رتبه‌بندی در اختیار داریم که کمکی به بازرگانان و سیاست‌گذاران است. او درباره معیارهای رتبه‌بندی سامانه یکپارچه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی گفت: برای این منظور، سه گروه شاخص شامل شاخص‌های مربوط به «مسوولیت‌پذیری بازرگانان»، «توانمندی‌های مالی» و «کسب و کار بازرگانان» در نظر گرفته شده است. معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت درباره مزیت‌های این رتبه‌بندی گفت: شاخص‌های اطلاعاتی و این رتبه‌بندی به شفافیت، کمک می‌کند و در نتیجه ارزیابی فعالیت‌های تجاری، تسهیل می‌شود و بازرگانان، زودتر ارزیابی می‌شوند و فرآیند برای بازرگانان معتبر، تسهیل می‌شود.

اختلاف در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده

ایسنا|مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت با اشاره به جزییات نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفت: باید تکلیف تحریم‌ها مشخص شود تا بتوانیم برنامه سال آینده تولیدات را معین کنیم. محمد قناعتی در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در حوزه خودروسازی گفت: باید تکلیف تحریم‌ها مشخص شود. چون در حال حاضر امکان خرید و فروش قطعه وجود ندارد و اگر با این شرایط پیش برویم شاید نتوانیم برای سال آینده تولید داشته باشیم. بنابراین با مشخص شدن شرایط تحریم می‌توانیم برنامه سال آینده تولید را تعیین کنیم. او در مورد دستور جلسه نوسازی تاکسی‌های فرسوده با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسه‌ای با شرکت ایران خودرو در خصوص نوسازی داشتیم، گفت: سال گذشته ۸۴ هزار و ۶۵۱ نفر برای نوسازی ثبت نام کرده بودند. او ادامه داد: مشخصات ۶۸ هزار و ۵۰۲ نفر از طریق اتحادیه تاکسیرانی و شرکت ایران خودرو تهیه شده است. مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، گفت: تا تاریخ ۱۱ دیماه سال جاری برای ۶۵ هزار و ۱۳۲ دستگاه پیش فاکتور صادر شده است. همچنین تا این تاریخ ۶۶ هزار و شش نفر متقاضی وجود داشته است و ۶۳ هزار و یک پرونده کامل شده است. به گفته او، تمامی خودروهایی که فاکتور برایشان صادر شده و در آستانه تحویل به مشتریان است، شامل ۶۲ هزار و ۹۲۹ دستگاه می‌شود. او ادامه داد: محل اختلاف در بحث نوسازی این است که شرکت خودروساز اعلام می‌کند که تعهدش در مورد خودروهایی است که برای آنها پیش فاکتور صادر شده و اگر قرار باشد تعداد خودروها بیش از این تعداد باشد باید تعهد ایجاد شود. او در ادامه بیان کرد: می‌توان برای ۵۰۰ دستگاه این کار را انجام داد تا طی دو ماه تحویل داده شود. قناعتی در ادامه گفت: شرکت ایران خودرو با توجه به مشکلاتی که اخیرا برای آن ایجاد شده ۱۸۰ میلیارد تومان از محل اسقاط را نتوانست استفاده کند و عملا این موضوع باعث از بین رفتن انگیزه این شرکت برای ادامه طرح نوسازی شده است. او افزود: بنابراین باید راه‌هایی برای حل این موضوع پیدا کرد و در این زمینه به همکاری سازمان برنامه و بودجه نیاز داریم و سعی داریم حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 دستگاه را به شکلی تامین کنیم تا بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد نوسازی تاکسی‌ها را انجام دهیم.

کاهش تولید وانت در آذرماه

ایسنا|جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، تولید انواع وانت در آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۱.۶ درصد کاهش یافته است. تولید وانت در این مدت به ۲۹۴۹ دستگاه رسیده که نسبت به تعداد ۷۶۸۵ دستگاهی سال گذشته، ۶۱.۶ درصد کاهش یافته است. طبق این آمار میزان تولید وانت در گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن کاهش چشمگیری داشته؛ بطوریکه سایپا در آذرماه امسال ۱۸۸۹ دستگاه وانت تولید کرده و کاهش تولید ۶۴.۱ درصدی را تجربه کرده است چراکه در آذرماه سال گذشته میزان تولید این شرکت ۵۲۶۴ دستگاه بوده است. گروه بهمن نیز با کاهش ۷۲.۲ درصدی بیشترین کاهش تولید وانت را داشته است. این شرکت آذرماه سال جاری ۴۱۹ دستگاه وانت تولید کرده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰۵ دستگاه تولید کرده بود. گروه صنعتی ایران خودرو نیز در آبان ماه امسال ۳۰ درصد کاهش تولید داشته و تعداد وانت‌های تولید شده در این شرکت از ۹۱۶ دستگاه در آذرماه سال گذشته به ۶۴۱ دستگاه رسیده است. در این میان وضعیت تولید وانت در آذرماه سال جاری در شرکت ارس خودرو دیزل و سازه‌های خودرو دیار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته و در هیچ کدام از زمان‌های یاد شده هیچ وانتی در این شرکت‌ها تولید نشده است.

 

ارسال نظر