اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۷۱

اعمال عوارض صادراتی بر کالاهای یارانه‌ای

ایرنا| سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: سازمان توسعه تجارت برای مدیریت صادرات از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خواسته که به این سازمان یا وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزی بدهند که بتواند بر اقلامی که یارانه‌ای است یا تنظیم بازار برای آن مهم است، عوارض صادراتی وضع کند.

محمدرضا مودودی درباره صدور بخشنامه‌های متعدد برای ممنوعیت برخی اقلام صادراتی تاکید کرد: محدوده ممنوعیت یا آزادسازی صادرات کالاها بیشتر مربوط به محصولات کشاورزی و یارانه‌ای است که دولت برای آنها یارانه می‌پردازد. مودودی بیان کرد: اگر امکان وضع عوارض صادراتی برای برخی اقلام وجود داشته باشد، در این صورت یارانه دولت تنها در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار می‌گیرد. سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: رویکرد این سازمان ترویج ممنوعیت صادرات نیست اما اولویت با تنظیم بازار داخلی است و نمی‌خواهیم در بازار کاستی باشد و مردم دغدغه تامین مایحتاج خود را داشته باشد. مودودی گفت: اینکه صادرات برخی اقلام را ممنوع می‌کنیم، دلیل آن تامین نیاز داخل است هرچند که در شرایط کنونی صادرات غیرنفتی نیز برای کشور اهمیت دارد.

سرپرست سازمان توسعه و تجارت درباره برنامه‌های صادراتی این سازمان گفت: برنامه‌های صادراتی باید بیشتر معطوف به توانمندسازی شود و بتوانیم شرکت‌های خود را بین المللی کنیم. وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل امروز ما تولید نیست بلکه توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای حضور در عرصه بین المللی است. مودودی با تاکید براینکه باید تعاریف خاصی از تولیدات بین المللی و جهانی داشته باشیم، گفت: سهم 2.5 درصدی از 1200 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه که نتوانستیم از پتانسیل قدرتمند کشورهای اطراف خود به درستی استفاده کنیم. وی اظهار داشت: بایستی پتانسیل قدرتمند کشورهای منطقه به درستی شناسایی شود و براساس نیازهای وارداتی دنیا به خصوص کشورهای همسایه تولید کنیم.

آغاز تورنمنت انتخاباتی بخش خصوصی

پایگاه خبری اتاق تهران| رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن بازدید از محل ثبت نام کاندیداهای انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: مهم‌ترین رسالت ما در این دوره از برگزاری انتخابات استان تهران، ایجاد زمینه‌ها برای مشارکت حداکثری جامعه بخش خصوصی در فرآیند انتخابات است. پارلمان بخش خصوصی نیاز دارد که در جریان گفت‌وگوهایش با دولت، خود را نماینده اکثریت اعضا و فعالان اقتصادی کشور بداند. به همین جهت مشارکت بیشتر به افزایش سطح آرای برگزیدگان منجر می‌شود و در نهایت پشتوانه رای بالا، نفوذ کلام و اثرگذاری اعضای هیات نمایندگان در گفت‌وگوهای دو سویه با دولت و نهادهای ذی ربط را ارتقاء می‌دهد. خوانساری افزود: براساس همین نگرش، آنچه دراین دوره از برگزاری انتخابات هدف قرار داده شده، تشویق جامعه بخش خصوصی برای مشارکت در این انتخابات صنفی است. حضور کاندیداهای مختلف از حوزه‌های متفاوت با نگرش‌ها و دیدگاهای متنوع می‌تواند به کیفیت انتخاب‌های نهایی کمک کند. امیدواریم تمام کاندیداهای این دوره از انتخابات نیز در فضای سالم، شفاف و رقابتی در قدم اول جامعه بخش خصوصی را دعوت به مشارکت فعال در انتخابات اتاق بازرگانی کنند و پس از آن هم برنامه‌ها و دیدگاه‌هایشان را دقیق و منطقی به جامعه مخاطبان ارایه دهند. رییس اتاق تهران اضافه کرد: هدف رای‌دهندگان و کاندیداها در نهایت اصلاح رویه‌های حاکم براقتصاد ایران به نفع اقتصاد ملی است. به همین جهت اطمینان داریم که انتخابات در فضایی سالم، دوستانه و بدون حاشیه برگزار خواهد شد که در نهایت این هدف متعالی یعنی تسهیل شرایط کسب و کار رقم بخورد. خوانساری بیان داشت: دراین دوره نهایت توان اتاق به کار گرفته می‌شود که از فرآیند ثبت نام کاندیداها تا روز برگزاری انتخابات، همه روندها شفاف و به موقع در اختیار اعضای اتاق قرار گیرد. شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق و کارآمد قطعا به افزایش انگیزه‌ها کمک می‌کند و سدی در برابر بروز هرنوع سوءتفاهمی خواهد شد.

انتقاد از خودتحریمی در صادرات

ایرنا| معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: فقط 30 درصد مشکلات ما در صادرات ناشی از تحریم های بین المللی است و بقیه به سبب برخی رویکردهای خودتحریمی رخ می دهد. مظفر علیخانی گفت: اتاق ایران به سبد حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت نقد جدی دارد. وی از موازی کاری در برخی حوزه ها مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات انتقاد کرد و گفت: این امر به فعالان بخش خصوصی ربطی ندارد و وزیر صنعت و سازمان توسعه تجارت باید با حضور تشکل های این حوزه کارگروه تخصصی و ارتباط سازمان‌یافته‌ای را مدیریت و در این زمینه تصمیم گیری کند. وی افزود: دولت یا باید نهاد دیگری را متولی این کار کند یا دخالت ها و نظارت های خسته کننده سازمان های مختلف و موازی کاری در این بخش را از بین ببرد. علیخانی گفت: در سه دهه فعالیت صنعت آی.تی در کشور راهکارها، افراد، فعالان، تشکل ها و مسوولان دولتی همان هایی هستند که در قبل هم بوده اند و چیزی عوض نشده است. با این اوصاف نه مشکلی رفع می شود و نه راهکار به نتیجه رسیده ای داریم.

 

ارسال نظر