سنگ اندازی در مسیر مبارزه با برندهای قاچاق پوشاک

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۸۵

 عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: یک جریان سازمان‌یافته نمی‌خواهد طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک به سرانجام برسد. مجید افتخاری با اشاره به آغاز طرح مبارزه با برندهای محرز قاچاق پوشاک، گفت: این طرح با اقدامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته گذشته آغاز و مقرر شد تا از ابتدای هفته جاری برندهای محرز عرضه‌کننده پوشاک قاچاق جمع‌آوری شوند. او با بیان اینکه براساس این طرح ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه مرحله اقدام به جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق می‌کند، اظهار کرد: در مرحله اول ستاد با متقلبان و عرضه‌کنندگان پوشاک قاچاق در بازار برخورد می‌کند.

به گزارش فارس، او افزود: براین اساس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق با عرضه‌کنندگان پوشاک وارداتی که دارای تابلوی یک برند خارجی هستند، اما فاقد نمایندگی بوده و برای اخذ نمایندگی هم اقدامی نکرده‌اند و همچنین کالاهایشان از مجاری قانونی وارد نشده، مبارزه می‌کنند. افتخاری افزود: این عرضه‌کنندگان دارای سه تخلف محرز هستند و ستاد هم در این مقطع قرار است که با آنها برخورد کند. این تولیدکننده پوشاک بیان کرد: در مرحله دوم ستاد با متخلفینی در زمینه عرضه پوشاک قاچاق برخورد می‌کند که با وجود ثبت برند و با داشتن تعدادی فروشگاه برای عرضه پوشاک حتی یک قلم کالا (پوشاک) هم ثبت سفارشی نداشته‌اند و کالایی هم وارد نکرده‌اند و در مرحله سوم هم افرادی که ثبت سفارش واردات پوشاک را انجام داده‌اند اما دستورالعمل فعالیت برندهای پوشاک وارداتی که توسط وزیر صنعت وقت نعمت‌زاده ابلاغ شد را انجام نداده‌اند یا براساس آن دستورالعمل 20 درصد تولید داخلی را بعد از 2 سال انجام نداده‌اند.  افتخاری اظهار کرد: در مرحله اول مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق مقرر شده تا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با 100 فروشگاه محرز عرضه‌کننده پوشاک قاچاق برخورد کند. او افزود: بر این اساس نمایندگان ستاد هفته گذشته به تمام مراکز تجاری مراجعه کرده‌ و نامه جمع‌آوری کالاهای قاچاق را به آنها ابلاغ کرده‌اند. افتخاری با بیان اینکه دارندگان این فروشگاه‌ها حدود 40 نفر هستند، گفت: در چند روز اخیر برخی از مسوولان و برخی از افراد در حوزه‌های مختلف صنعت پوشاک با بیان اینکه این اقدامات منجر به از بین رفتن آرامش بازار می‌شود، سعی در توقف طرح داشته‌اند.  افتخاری با طرح این سوال که چگونه ممکن است؛ جمع‌آوری متقلبین منجر به از بین رفتن آرامش بازار شود؟ گفت: این افراد یک جریان سازمان یافته را تشکیل می‌دهند که با دو کلید واژه آرامش بازار از بین می‌رود و بازار پلیسی می‌شود، قصد جلوگیری از برخورد با برندهای متقلب را دارند.  او با تاکید بر اینکه هر فردی که مخالف اجرای طرح مبارزه با عرضه پوشاک قاچاق است در اصل مخالف تولید ملی است، گفت: تنها یک برند دست سوم عرضه پوشاک ترکیه‌ای در ایران سال 95 مبلغ 250 میلیون دلار از عرضه پوشاک در ایران درآمد داشته است. افتخاری با اشاره به آمار 2.6 میلیارد دلاری واردات قاچاق پوشاک از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: براساس استانداردهای جهانی این میزان قاچاق بین 260 تا 500 هزار شغل را از بین می‌برد و براساس آمار وزارت کار این میزان واردات 500 هزار شغل را از بین می‌برد.  او دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از اول تیرماه سال جاری واردات پوشاک به کشور ممنوع شده و از ابتدای امسال هم ثبت سفارش واردات پوشاک انجام نشده، گفت: این در حالی است که از خردادماه تاکنون وزارت صنعت، به 27 برند خارجی پوشاک، گواهی فعالیت داده است.

افتخاری با اشاره به اینکه البته اعطای این مجوزها متوقف شده است، گفت: تا خردادماه حدود 40 برند عرضه پوشاک در کشور مشغول فعالیت بودند که این تعداد اکنون به 67 مورد رسیده است. او با تاکید بر اینکه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که طبق برنامه این کار را ادامه خواهد داد، اظهار کرد: احساس می‌کنم که عده‌ای نمی‌خواهند و نمی‌گذارند ستاد مبارزه با قاچاق کار خود را به درستی انجام دهد.

 

ارسال نظر