اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۵۶:۴۰
کد خبر: ۱۳۶۶۲۸

معافیت ۳۲۰۰ قلم کالای وارداتی از ثبت سفارش

مهر|بر اساس مصوبه هیات دولت و ابلاغ وزیر صنعت، ۳۲۴۳ قلم کالا در صورت ورود به مناطق آزاد تجاری نیاز به ثبت سفارش در وزارت صنعت ندارد. بر اساس مکاتبه وزیر صنعت با دبیر شورای عالی مناطق آزاد، پیرو مصوبه هیات وزیران، فهرست 3243 قلم کالا تعیین شده برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد، نیاز به ثبت سفارش در وزارت صنعت ندارد و برای اجرا بر اساس ضوابط و مقررات این مناطق ابلاغ می‌گردد.

برنامه‌های وزارت صنعت برای رونق تولید

شاتا|معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از اولویت‌های وزارت صنعت که از سال جاری نیز در دستور کار قرار گرفته، ارتقای داخلی‌سازی تولیدات است که به کاهش وابستگی‌های ارزی در تولیدات صنعتی کمک می‌کند.  فرشاد مقیمی افزود: این مهم که از بخش خودرو نیز آغاز شده، با استفاده از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های موجود اجرایی می‌شود. او تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حفظ ارزش افزوده در داخل کشور و کاهش تدریجی وابستگی به خارج، ترجیح می‌دهد در صورت افزایش هزینه‌ها، به واردات مواد اولیه از خارج پرداخته و به توسعه داخلی‌سازی بپردازد. او افزود: در نظر داریم با تمرکز در منابع فکری و انسانی و سایر عوامل تاثیرگذار، به توسعه صنعتی دست یابیم. مقیمی در ادامه به مصوبه سران قوا اشاره کرد که براساس آن برای کمک به بخش تولید، واردات برخی مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات تولیدی از مناطق آزاد بدون ثبت سفارش امکانپذیر است. او همچنین از معافیت ثبت سفارش واردات 3 هزار و243 مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات موردنیاز تولید به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خبرداد و گفت: در راستای تسهیل فرآیند تولید ملی، فهرستی از کالاهایی که نیازبه ثبت سفارش ندارند به شورای عالی مناطق آزاد و گمرک ارایه شد. مقیمی با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران و اعمال سیاست‌های حمایتی برای حفظ و صیانت از تولید گفت: به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در چارچوب فهرست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مقررات این مناطق و بدون ثبت سفارش در این وزارتخانه مجاز اعلام شده است.

چرا لوازم خانگی ارزان نشد

تسنیم|رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت شکست طرح کاهش قیمت لوازم خانگی را رکود در بازار و مقاومت برخی تولیدکنندگان دانست. محمد طحان‌پور گفت: پیشتر اعلام شد که 4 تولیدکننده داخلی اسنوا، دوو، بوتان، سینجر

20 درصد قیمت‌های خود را کاهش دادند اما با مخالفت برخی تولید‌کنندگان دیگر مواجه شده‌اند. او با بیان اینکه انبارهای تولید‌کنندگان پر از کالا است، گفت: تولید‌کنندگان مجبورند به‌صورت قسطی و شرایطی کالای خود را بفروشند. رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: در حال حاضر بازار با نخریدن کالا مواجه است و علت آن درآمد ضعیف مردم است. طحان‌پور متذکر شد: اگر شرایط به همین شکل پیش رود تولید‌کننده علاوه بر اینکه توان رقابت ندارد، توان تأمین هزینه‌ها را هم نخواهد داشت و تولید متوقف می‌شود. او با اعلام اینکه در 7 ماه امسال تولید‌کنندگان بیشترین سود را کرده‌اند، گفت: خود دولت گرانفروشی می‌کند. او اضافه کرد: اگر وضعیت تولید و بازار به این شکل ادامه یابد مردم با مبلغ درآمد مشخص، توان خرید جنس گران‌شده را ندارند.

 

ارسال نظر