صنایع معدنی در صدر صادرات ایران به ترکیه

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۵۶:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۶۲۷

ایرنا|بررسی مبادلات تجاری ایران و ترکیه در دوره هشت ماه منتهی به آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد، بخش معدن وصنایع معدنی با سهم بیش از 400 میلیون دلاری، بیش از 45 درصد صادرات ایران را به خود اختصاص داد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، ایران در مدت یاد شده به میزان 441 هزار و 311 تن کالای بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش افزون بر 404 میلیون و 609 هزار دلار به ترکیه صادر کرد. انواع سنگ و محصولات مرتبط، انواع فرو (فروسیلیس و ..) انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی، پودر آلومینا، زغالسنگ و کک، زنجیره آلومینیوم و محصولات، زنجیره تیتان، روی، سرب، سیمان، کروم و مولیبدن، بخشی از این کالاهای صادراتی است. همچنین زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط، سایر اقلام معدن و صنایع معدنی، صنایع فلزی، فلزات و سنگ‌های گرانبها (طلا، نقره و ..)، مس و محصولات پایین دستی، میکا، نیکل و محصولات از دیگر اقلام صادراتی ایران در دوره مورد بررسی به ترکیه بود.

بر اساس آمار مورد بررسی در دوره هشت ماهه نخست سال جاری، صادرات زنجیره روی به میزان 38.7 هزار تن به ارزش بیش از 110 میلیون و 910 هزار دلار بالاترین سهم را در این مدت داشت و پس از آن، زنجیره آلومینیوم و محصولات با افزون بر 41.2 هزارتن به ارزش بیش از 85 میلیون دلار و زنجیره فولاد ومحصولات فولادی مرتبط با افزون بر 138.8 هزارتن به ارزش بیش از 74.5 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. علاوه براین، فلزات و سنگ‌های گرانبها (طلا- نقره و ..) با سهم بیش از

7 میلیون دلاری در مدت یاد شده کمترین سهم را به خود اختصاص داد. برپایه آمارهای مورد بررسی میزان واردات ایران از ترکیه در زمینه اقلام معدن و صنایع معدنی در 8 ماه منتهی به آبان ماه سال جاری 12 درصد از حجم مبادلات را به خود اختصاص داد. زنجیره فولاد ومحصولات فولادی مرتبط وارداتی از ترکیه در دوره هشت ماهه نخست سال جاری به میزان بیش از 62 هزار تن به ارزش افزون بر 53.6 میلیون دلار بود که بالاترین سهم را داشت. در عین حال، حجم مبادلات ایران و ترکیه در دوره 10 ماهه سال 2018 بیش از 8.2 میلیارد دلار اعلام شد.

 

ارسال نظر