اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۱:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۶۴۶۸

تدوین پروژه صادرات به ۱۳ کشور همسایه

ایسنا|معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر صادرات غیرنفتی، گفت: در سال حمایت از کالای ایرانی آنچه ما را به سمت اقتصاد قابل قبول حرکت می‌دهد صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات است. حمید زادبوم در مراسم تجلیل از صادرگنندگان برتر استان همدان، اظهار کرد: در هشت‌ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری صادرات غیرنفتی ۱۳ درصد رشد داشته و در این مدت واردات ۲۶ درصد کاهش یافته است. او با اشاره به بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه، تصریح کرد: در سال ۹۷ تمرکز ما روی صادرات کشورهای همسایه بوده است، بطوریکه ۱۳کشور همسایه مورد توجه و حمایت ما هستند.

زادبوم با تاکید بر اینکه پروژه صادرات به ۱۳ کشور همسایه تدوین شده است، افزود: به علت اینکه تنها راه برون‌رفت از تحریم‌ها این ۱۳ کشور همسایه هستند مورد توجه قرار گرفته‌اند. او بیان کرد: در هشت ماهه امسال ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده که بیش از صادرات در سال ۹۶ بوده است. زادبوم با تاکید بر تمرکز استان روی بازارهای کشورهای عراق، سوریه و لبنان، اظهار کرد: بازارهای عراق، سوریه و لبنان بازار استان همدان است اما روی این موضوع توجه نشده است. معاون توسعه بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: سعی داریم حداقل بازار عراق را برای استان همدان باز کنیم و آمادگی داریم بازار عراق، سوریه و لبنان را به استان همدان ارتباط دهیم. او با اشاره به اینکه تراز تجاری همدان همواره مثبت است، گفت: صادرات همدان همواره بیشتر از واردات بوده و تحول در صادرات نیاز به عزم ملی از جنبه فرهنگ‌سازی دارد.

«بسته جامع ساماندهی بازار خودرو» در راه مجلس

مهر|عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صنعت در جلسه با هیات رییسه کمیسیون وعده داد تا دو هفته آینده بسته‌ای را برای «ساماندهی بازار خودرو» به مجلس ارایه کند. عبدالله رضیان اظهار کرد: اعضای هیات رییسه کمیسیون صنایع در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع بازار خودرو را مورد بررسی قرار دادند و وزیر صنعت قول داد تا دو هفته آینده بسته‌ای را برای ساماندهی بازار خودرو نهایی کرده و به کمیسیون ارایه کند. او با اشاره به بررسی موضوع لزوم نزدیک شدن قیمت خودرو در کارخانه و بازار گفت: مدیرعامل یک شرکت خودروسازی نیز در این جلسه اعلام کرد که این شرکت روزانه ۳۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهد.

رضیان افزود: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد به جیب دلال‌ها می‌رود و تنها ۲۰ درصد خودرو‌هایی که خرید و فروش می‌شوند، خودرو‌های صفر هست و بقیه داد و ستد‌ها مربوط به خودرو‌هایی است که مدت‌ها از تولید آنها می‌گذرد. به گفته او، اگر خودرو سازها ۵ درصد زیر قیمت بازار خودرو را عرضه کنند، معاملات خودرو در بازار تحت کنترل وزارت صنعت و شرکت‌های خودرو ساز در خواهد آمد و به دلیل اینکه دلالی‌ها کاهش می‌یابد تقاضای بازار نیز واقعی شده و کاهش خواهد یافت.

توانمندسازی بنگاه‌ها برای توسعه صادرات

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران| سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر همدلی و همگرایی بین بخش خصوصی و دولتی، گفت: در شرایط دشوار کنونی اقتصادی، دولت و بخش خصوصی باید پشتیبان هم باشند و از ظرفیت‌ها به گونه‌ای استفاده کنند که تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها به غرور ملی تبدیل شود. محمدرضا مودودی، گفت: هدف تحریم‌ها صرفاً مبادله کالا با پول نیست بلکه جدال بین درد و تاب آوری در شرایط فعلی است؛ اگر ترامپ شرایط را سخت‌تر می‌کند برای این است که درد و نا امیدی را در سطح جامعه بپراکند و تاب‌آوری یا عدم تاب‌آوری ما نشان می‌دهد که ترامپ به هدف نزدیک شده یا به آن دست پیدا نکرده است. او توانمندسازی بنگاه‌ها و مردمی کردن اقتصاد را نیازمند برنامه‌ای منسجم دانست و افزود: برای جهانی شدن و ورود به عرصه بین‌المللی باید روی موضوع توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتر فعالیت کنیم. آمارها نشان می‌دهد که کمتر از 10 هزار واحد صادرکننده فعالیت می‌کنند که این عدد در مقیاس جهانی ناچیز است.

مودودی با تشریح استراتژی سازمان توسعه تجارت ایران در راستای توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است تا در گام اول و در مقاطع زمانی مختلف 500 تا هزار واحد کوچک و متوسط را با ادبیات جهانی تجارت آشنا شده و با ایجاد شرایط حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و هیات‌های مختلف تجاری رویکرد رقبا در عرصه بین‌المللی را دریابند سپس در مراحل بعدی با استفاده از تجربیات کسب شده به بنگاه‌های میلیون دلاری در صادرات تبدیل شوند. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت تعریف مگاپروژه‌ها برای توسعه صادرات ایران گفت: کم تنوعی در کالا و تعداد بنگاه‌های بزرگ صادراتی باعث شده تا سهم کوچکی از بازارهای هدف صادراتی داشته باشیم به گونه‌ای که در اقلام صادراتی بالای 10 میلیون دلار کمتر از 350 قلم کالا و در تعداد شرکت‌های صادراتی بالای 10 میلیون دلار کمتر از 350 شرکت هستندکه این موضوع دور از شأن تجارت کشورمان است. بنابراین، اصلی‌ترین کار تعریف مگاپروژه‌هایی است که بتواند ما را به سمت صادراتی شدن هدایت کند.

 

ارسال نظر