اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۹۲

چین نخستین هدف صادرات اقلام معدنی ایران

پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران|دبیر میز صنایع معدن وفلزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات اقلام معدنی فلزی طی 8 ماهه منتهی به آبان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 9 درصد رشد ارزشی همراه بوده است. الهه مکری گفت: براساس آمار منتشره از سوی گمرک ایران، اقلام معدنی فلزی ایران در بازه زمانی یاد شده، بیش از 4 میلیارد دلار به وزن 17 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده 9 درصد رشد ارزشی است. او افزود: مهم‌ترین اقلام معدنی فلزی صادراتی کشور در این مدت شامل سنگ و کنسانتره آهن، سنگ و کنسانتره مس، شمش فولاد، فرو آلیاژها، محصولات تخت نورد شده فولادی، محصولات طویل فولادی، لوله و پروفیل فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم، شمش سرب و شمش روی بوده است. به گفته مکری، بیشترین ارزش کالا و محصولات صادراتی به ترتیب متعلق به شمش فولادی با 1624 میلیون دلار صادرات، محصولات طویل فولادی با 701 میلیون دلار صادرات، سنگ و کنسانتره آهن با 518 میلیون دلار صادرات، محصولات تخت نورد شده فولادی با 318 میلون دلار صادرات، کاتد مس با 214 میلیون دلار، شمش روی با 162 میلیون دلار صادرات، لوله و پروفیل فولادی با 147 میلیون دلار صادرات، سنگ و کنسانتره مس با 134 میلیون دلار صادرات است که در مجموع 6/92 درصد صادرات کل محصولات معدنی فلزی را اقلام فوق تشکیل می‌دهند. دبیر میز صنایع معدنی فلزی در مورد بازارهای هدف صادرات این دسته از محصولات گفت: بیشترین میزان صادرات به کشور چین با 736 میلیون دلار بوده است و عمده محصولات صادراتی به این کشور شامل مواد اولیه از جمله سنگ و کنسانتره‌های فلزی، شمش مس و آلومینیوم است. او در ادامه افزود: پس از کشور چین، عراق با 634 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 589 میلیون دلار، تایلند با 380 میلیون دلار، ترکیه با 349 میلیون دلار، اندونزی با280 میلیون دلار شش بازار نخست وارد‌کننده اقلام معدنی فلزی ایران هستند. مقایسه روند صادرات در 8 ماه منتهی به آبان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش صادرات اقلام معدنی و فلزی به بازارهای عراق، امارات، افغانستان، اندونزی و مصر است.

شکایت‌های خودرویی 3  برابر شد

ایرنا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: تعداد شکایت‌های خودرویی مردم در سراسر کشور سال ٩٦ دو هزار و ٦٧ مورد بود اما در ٩ ماه گذشته امسال با رشد سه برابری تا این مقطع از سال به ٦ هزار و ٣٦٦ مورد رسیده است. یدالله صادقی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران مرجع دریافت و رسیدگی به شکایت‌های خودرویی شهروندان در کشور است، افزود: همه افراد شاکی از شرکت‌ها درباره روند فروش و تحویل خودروهای تولید داخلی و خارجی می‌توانند شکایت خود را برای رسیدگی به کمیته نظارت بر تخلفات خودرویی در این سازمان ارجاع دهند. به گفته او، سال گذشته باوجود انجام واردات و تولید خودرو، با مشکلات کمتری در بازار خودرو همراه بودیم این در حالی است که امسال با توجه به موضوع منع واردات، عدم ایفای تعهدات کامل واردکنندگان و افت تولید خودرو، شکایت خودرویی بطور چشمگیری افزایش یافته است.  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد که از مجموع 8 هزار و ٤٣٣ شکایت خودرویی سال‌های ٩٦ و ٩٧، چهار هزار و ٧٠٠ مورد به تشکیل پرونده منجر شده است. او اضافه کرد: تبدیل شکایت‌ها به پرونده به این معناست که در فرآیند رسیدگی، تخلف شرکت‌های خودروساز یا عرضه‌کننده احراز و پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. به گفته صادقی، یک هزار پرونده شکایت‌های خودرویی نیز اینک در دست بررسی است که طی هفته آینده به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهارکرد: موضوع 2 هزار و ٧٣٣ پرونده شکایت، خارج از تعهدات قراردادی بین خریدار و فروشنده تلقی و به دلیل وارد نبودن شکایت، این پرونده‌ها مختومه و کنار گذاشته شده‌اند. صادقی عنوان عمده تخلف‌های خودرویی را ایفای نکردن تعهدات و مطالبه وجه اضافه بر تعهدات شرکت‌های خودرویی برشمرد.

صادرات ۲۰ میلیارد دلاری ایران به چین

تسنیم|صادرات ایران به چین در ۱۱ ماهه سال جاری میلادی به مرز ۲۰ میلیارد دلار رسید و تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان ۶ میلیارد دلار به نفع ایران بوده است. گمرک چین اعلام کرد: مبادلات تجاری ایران و چین در 11 ماهه سال جاری میلادی بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح 33.4 میلیارد دلار باقی مانده است. صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2018 نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 17 درصدی داشته و به 13.7 میلیارد دلار رسیده است. چین در 11 ماهه سال قبل 16.5 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات چین از ایران در 11 ماهه امسال 16 درصد رشد کرده و از 16.9 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل به 19.7 میلیارد دلار افزایش یافته است. تراز تجاری دو کشور در این مدت به میزان 6 میلیارد دلار به نفع ایران بوده است. در ماه نوامبر 2018 به دلیل بروز مشکلات در تبادلات بانکی، تجارت دو کشور به‌شدت افت داشته است. در این ماه تنها 638 هزار دلار کالا از چین به ایران صادر شده است که این رقم نصف متوسط 11 ماهه بوده است.

 

ارسال نظر