اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۳۶۱۳۳

صادرات دام زنده غیرگوشتی آزاد شد

تسنیم|وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ممنوعیت صادرات دام زنده غیرگوشتی رفع شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای که به دفتر صادرات و گمرک ارسال کرده‌ است، صادرات دام زنده مولد غیر گوشتی و همچنین صادرات پریفرم را بلامانع اعلام کرد. بر این اساس، «اسب مولد نژاد خالص، اسب مسابقه، شتر مولد نژاد خالص، گاو مولد نژاد شیری و همچنین پریفرم PET»، پنج ردیف کالایی است که ممنوعیت صادرات آنها رفع شده است.

کوتاه شدن صف تخصیص ارز در وزارت صنعت

ایرنا|مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با تفویض تخصیص ارز کالاها از وزارتخانه به اداره‌های کل استان‌ها از آغاز همین هفته، دیگر شاهد تشکیل صف‌های طولانی در وزارت صنعت نیستیم. پروین نباتی افزود: این تفویض اختیار شامل کالاهای اولویت نخست نمی‌شود و همچنان بررسی و تخصیص ارز این دسته از کالاها در وزارتخانه انجام می‌شود. به گفته او، اداره‌های کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها از این پس در زمینه تخصیص ارز به فعالان صنعتی، معدنی و بازرگانی اختیار تام داشته و پس از تایید، موارد را برای معرفی به بانک مرکزی به سازمان توسعه تجارت اعلام می‌کنند. نباتی عنوان کرد: اگرچه دستورالعمل وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه از 26 آذرماه بوده، اما با مهیا شدن زیرساخت‌ها و شرایط لازم، در عمل از شنبه همین هفته کلید خورد. او یادآور شد: اندک پرونده‌های باقی مانده مربوط به درخواست تخصیص ارز فعالان اقتصادی که در وزارتخانه باقی مانده و نقصی در پرونده داشته‌اند، با تکمیل مدارک انجام شده و سایر موارد به سازمان‌های استانی ارجاع داده خواهد شد.  26 آذرماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستورالعملی مقرر کرد متقاضیان ثبت سفارش گروه‌های کالایی 2 یا 3 که مشمول مجوز ارزی می‌شوند، باید برای اخذ مجوز به سازمان‌های استانی مراجعه کنند. بانک مرکزی سه اولویت برای تامین ارز کالاهای وارداتی در نظر گرفت. بر این اساس گروه کالایی اول مربوط به کالاهای اساسی و ضروری است که ارز آن از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین می‌شود. گروه کالایی دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌شود که تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است. گروه کالایی سوم برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته شده که ارز آنها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارایه در سامانه نیما نیستند. به تبع این تصمیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت پذیرش تقاضاها و بررسی شرایط، ثبت سفارش و اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و همچنین بانک مرکزی نقش تامین ارز رسمی برای بانک‌های عامل را بر عهده گرفتند تا یکی از شروط موفقیت در ساماندهی بازار ارز یعنی اعمال مدیریت متمرکز فراهم شود.

آغاز برخورد با عرضه پوشاک قاچاق

فارس|سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به میزان مصرف و تولید پوشاک برآورد می‌شود حجم پوشاک قاچاق و نساجی به 2.4 میلیارد دلار در سال برسد. حمید رضا دهقانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که چرا حجم قاچاق کالا کم یا برچیده نمی‌شود و مهم‌ترین کالای قاچاق خارج شده از کشور چیست، گفت: مهم‌ترین اقلام قاچاق خروجی حامل‌های انرژی و سوخت است. او با بیان اینکه حجم کل قاچاق وارداتی به کشور سالانه 12.5 میلیارد دلار است، در پاسخ به این پرسش که چرا این رقم برچیده نمی‌شود، گفت: برای برچیده شدن قاچاق برنامه منظم و سنجیده با همکاری همه دستگاه‌های مسوول لازم است که بدون جوزدگی باید در مبارزه با کالای قاچاق و حمایت از تولید داخل انجام شود، سوخت و پوشاک از اقلام مهم قاچاق است. وی در مورد میزان قاچاق پوشاک گفت: حجم کل پوشاک مصرفی در کشور سالانه 8 میلیارد دلار است که میزان تولید داخل 5.6 میلیارد دلار برآورد می‌شود و حدود 2.4 میلیارد دلار برآورد حجم پوشاک و نساجی است که به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شود. به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از دیگر اقدامات در مقابله با قاچاق این است که در قالب کارهای اقتصادی باید انجام شود و نمی‌توان همه قاچاق را به یک روش مدیریت و مقابله کرد، بلکه هر موضوع قاچاق باید به صورت اقتضایی در ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز و با همکاری دستگاه‌های مربوطه به صورت تخصصی بررسی و سنجیده شود و هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه و اقدام مقتضی انجام شود. به گفته دهقانی‌نیا، برای مقابله با قاچاق پوشاک باید برندهای محرز قاچاق از سطح شهر جمع‌آوری شود که طبق برنامه این ستاد از اول دی‌ماه تابلوهای برند خارجی قاچاق از سطح تهران جمع‌آوری خواهد شد. دهقانی‌نیا در مورد قاچاق کالا از مناطق آزاد تجاری نیز گفت: در مناطق آزاد بستگی به نوع سیاست‌گذاری و استفاده تجاری تفاوت می‌کند و به همین دلیل برخورد با قاچاق از مناطق آزاد با همکاری دبیرخانه شورای آزاد و با توجه به برنامه‌ریزی منظمی باید پیگیری شود. دهقانی‌نیا تأکید کرد: اولین موضوع در مناطق آزاد تجاری سیاست‌گذاری و استنادات تجاری است، ابتدا باید هدف قاچاق در مناطق آزاد مشخص شود، سپس مهم‌ترین کالای قاچاق شامل سوخت به میزان 11.5 میلیون لیتر در روز و پوشاک به میزان 2.4 میلیارد دلار صورت می‌گیرد. دهقانی‌نیا سومین کالای مهم قاچاقی را لوازم خانگی حجیم مانند یخچال فریزر، تلویزیون و لوازم خانگی دیگر دانست.

 

ارسال نظر