اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۳۶۰۵۳

رشد ۱۷ درصدی تولید فولاد ایران

ایسنا|طبق گزارش انجمن فولاد جهان (ورلد استیل)، تولید فولاد خام ۶۴ کشور عضو این گروه در نوامبر سال ۲۰۱۸ به ۱۴۸.۶ میلیون تن رسید که ۵.۸ درصد در مقایسه با نوامبر سال ۲۰۱۷ رشد نشان داد. تولید جهانی فولاد در ۱۱ ماه نخست منتهی به نوامبر سال 2018 به ۱.۶۵ میلیارد تن رسید که ۴.۷ درصد رشد سالانه داشت. بر اساس گزارش ورلد استیل، تولید فولاد خام ایران در نوامبر سال ۲۰۱۸ با ۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۲ میلیون تن رسید. تولید ایران در ۱۱ ماهه نخست سال 2018 برابر با ۲۲.۵۹۰ میلیون تن بود که در مقایسه با ۱۹.۲۵۵ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به میزان ۱۷.۳ درصد افزایش نشان داد. در میان سایر تولیدکنندگان، تولید فولاد چین در نوامبر سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۰.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۷۷.۶ میلیون تن رسید. تولید چین از ژانویه تا نوامبر ۱۰.۸ درصد رشد کرد و به ۸۵۷.۳۴ میلیون تن رسید. چین اکثر کوره‌های فولادسازی غیرقانونی را در سال ۲۰۱۷ تعطیل کرد و این بخش پیش از این در آمارهای رسمی گنجانده نشده بود.

ژاپن نیز ۸.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۰.۵ درصد کاهش داشت. تولید کره جنوبی نیز با ۱.۱ درصد رشد در مدت مذکور، به ۵.۹ میلیون تن رسید. اما تولید هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ در نوامبر ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸.۴۹ میلیون تن بالغ شد. تولید اتحادیه اروپا با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به نوامبر سال ۲۰۱۷، به ۱۴.۱۴ میلیون تن رسید. این منطقه در فاصله ژانویه تا نوامبر اندکی کاهش نشان داد و به ۱۵۴.۴۲ میلیون تن رسید. تولید ایتالیا با یک درصد کاهش، به ۲.۱۹ میلیون تن رسید اما کاهش بیشتر تولید در کشورهای دیگر مانند آلمان (۲.۹ درصد)، اسپانیا (۰.۷ درصد) و هلند (۲.۲ درصد)، با تولید فولاد خام فرانسه که ۱۲.۸ درصد افزایش یافته و به ۱.۴ میلیون تن رسید جبران شد. ترکیه ۳.۱ میلیون تن فولاد خام در نوامبر تولید کرد که ۲.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. تولید امریکا با ۱۱.۸ درصد افزایش، به ۷.۴ میلیون تن رسید.

جلسه وزیر کار با رییس‌جمهور برای حل مشکل قطعه‌سازان

تسنیم| در حالی که بیکاری حدود ۱۰۰ هزار نفری کارگران قطعه‌سازی خطری است که طی چند وقت گذشته دبیر انجمن قطعه‌سازی نسبت به آن هشدار داده، وزیر کار از برگزاری جلسه‌ای با معاونت رییس‌جمهور در این رابطه خبر داده است.

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو و تهدید بیکاری کارگران قطعه‌سازی‌ها بخش دیگری از مشکلات این روزهای جامعه کارگری است گفت:  قطعه‌سازان چندی پیش نامه‌ای به رییس‌جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفته‌ای دادند که اگر به آن بی‌توجهی شود صنعت قطعه‌سازی با بحران جدی روبرو خواهد شد. صنعت قطعه‌سازی حدود 550 هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه حدود 30 هزار نفر تعدیل شده‌اند و حدود 70 هزارنفر هم از کار تعلیق شده‌اند و به صورت نسبی در سال 97 حدود 100 هزار نفر بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود 80 تا 100 هزار نفر برآورد می‌شود در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از200 هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد. محبی نژاد ادامه داد: جلساتی با معاونت رییس‌جمهور در این زمینه برگزار شده است. ستاد اقتصاد مقاومتی در جلسه چند روز گذشته خود به موضوع خودروسازان و قطعه‌سازان پرداخت و به نظر می‌رسد تصمیمات بسیار خوبی آنجا گرفته شده است.

پیشنهاد محاسبه پیش‌پرداخت خرید خودرو به نرخ روز

خانه ملت|سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس معتقد است در ماجرای پیش‌فروش خودرو به نرخ روز، باید پیش‌پرداخت نیز به نرخ روز محاسبه شود و مابقی قیمت خودرو مشمول افزایش قیمت باشد. سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس درباره نحوه محاسبه پیش‌پرداخت خریداران خودرو در زمان تحویل، گفت: اگرچه ممکن است به دلایلی مانند نوسانات ارزی قیمت خودرو در زمان پیش‌فروش و تحویل با یکدیگر متفاوت باشد اما باید مبلغی که خریداران خودرو هنگام ثبت‌نام پرداخت کردند در زمان تحویل بر اساس این تغییرات افزایش یافته و به نرخ روز محاسبه شود؛ به این معنا که اگر قیمت خودرو هنگام ثبت‌نام 100 میلیون تومان است و خریداران 50 میلیون تومان یعنی نیمی از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل باید

50 درصد خودرو به قیمت زمان پیش‌فروش و 50 درصد باقی به قیمت روز محاسبه شود.

بهرام پارسایی از تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان مردم در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، کمیسیون حقوقی قضایی، صنایع و معادن، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و مرکز پژوهش‌ها با هدف بررسی مشکلات موجود در بازار خودرو کشور خبر داد و افزود: این کمیته درباره قیمت‌گذاری خودرو نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد و میزان افزایش قیمت را مشخص می‌کند. او با اشاره به نمایندگان حاضر در کمیته مذکور، بیان کرد: تاکنون به‌صورت دقیق مشخص نشده اما اینجانب به عنوان رییس کمیته اقتصادی، یک نفر از اعضای هیات رییسه کمیسیون اصل 90 و آقای منصوری به عنوان نماینده کمیسیون صنایع و معادن در این کمیته شرکت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر