اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۳۴:۵۱
کد خبر: ۱۳۵۹۷۱

ثبت سفارش «کالاهای گروه دو» به استان‌ها رسید

شاتا|ثبت سفارش «کالاهای گروه دو» از امروز توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور انجام می‌شود. براساس« دستورالعمل نحوه بررسی درخواست‌های ثبت سفارش توسط سازمان‌های استانی» و به منظور تسریع و تسهیل در انجام وظیفه خدمت رسانی به مردم از تاریخ یک دی (1/10/97) بررسی تایید درخواست‌های متقاضیان ثبت سفارش در گروه کالایی دو در سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استان‌ها صورت می‌گیرد.

الگوی توزیع درخواست‌های ثبت سفارش به استان‌ها برای واحدهای تولیدی، استان محل استقرار واحد صنعتی و برای واحدهای غیر تولیدی، استان‌های صادرکننده کارت بازرگانی تعیین شده است. کاهش بروکراسی اداری و تفویض اختیارات به استان‌ها یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری به شمار می‌رود که تفویض ثبت سفارش «کالاهای گروه دو» به استان‌ها از جمله اقدامات در راستای تسهیل فرآیند اداری است.

واردات نخ و پارچه با ارز نیما امکان پذیر است

شاتا|مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام کرد: در حال حاضر واردات انواع الیاف، نخ و پارچه با تخصیص ارز از سامانه نیما امکان پذیر است. افسانه محرابی افزود: طی 8 ماهه سال جاری میزان واردات انواع الیاف، نخ و پارچه به ترتیب 156، 67 و 48 هزارتن بوده است. چندی پیش نیز مجتبی درودیان، رییس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان گفته بود: طی ۱۰ روز گذشته ورود پارچه به کشور ممنوع شده، که این امر موجب افزایش قیمت پوشاک خواهد شد.

تولید اتوبوس نزدیک به صفر رسید

ایسنا|آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، تولید انواع اتوبوس در آبان ماه سال جاری به نزدیک صفر رسیده است. بر این اساس تولید انواع اتوبوس در آبان ماه امسال با کاهش ۹۹.۴ درصدی از ۱۶۳ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به یک دستگاه کاهش یافته است. در آبان ماه سال جاری، میزان تولید اتوبوس در شرکت‌های ایران خودرو دیزل، عقاب‌ افشان و یاوران خودرو شرق ۱۰۰ درصد کاهش داشته و تولید آنها به ترتیب از شش، ۱۴۰ و ۱۲ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به صفر رسیده است.میزان تولید اتوبوس در شرکت پیشرو دیزل آسیا نیز در آبان ماه امسال حدود ۸۰ درصد کاهش داشته و تعداد اتوبوس‌های تولید شده در این شرکت از پنج دستگاه در آبان ماه سال گذشته به یک دستگاه رسیده است. در این میان وضعیت تولید شرکت آکیادویچ در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته تغییری نداشته و این شرکت در ماه آبان هر دو سال هیچ اتوبوسی تولید نکرده است.

افزایش دستمزد بافندگان فرش

ایرنا|عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: با افزایش قیمت دلار؛ امسال صادرات و بازار فرش دستباف ایران رونق گرفته بطوریکه هیچ فرشی روی دست تولیدکنندگان نمانده است. عبدالله احراری اظهار کرد: سال جاری بازار فرش ایران در داخل و خارج کشور وضعیت مطلوبی دارد و برخلاف سال‌های گذشته که فرش‌های تولیدی در انبارها دپو می‌شد، همه تولیدات روانه بازار شده است. او افزود: خوشبختانه سال جاری دارهای قالی فعال است و قالیبافان نسبت به سال گذشته اشتغال مناسبی دارند. احراری گفت: البته صنعت تولید فرش نسبت به دهه گذشته، تکاپو و رونق ندارد اما در مقایسه با پارسال، وضعیت مناسب‌تری داریم.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص اثر تحریم‌ها بر بازار فرش ایران در امریکا گفت: تحریم‌ها، این بازار را تحت الشعاع قرار داده اما در ابتدای سال، میزان قابل توجهی از فرش ایران به بازار امریکا صادر شد و اکنون هم فرش ایران در بازار آن کشور حضور دارد. عضو انجمن علمی فرش ایران افزود: خوشبختانه امسال قیمت فرش در داخل و خارج مناسب بوده و دستمزد بافندگان فرش هم افزایش یافته است. سالانه 4 میلیون مترمربع فرش و دیگر محصولات این صنعت در کشور تولید می‌شود.

عدم ثبات نرخ‌گذاری در واحدهای تولیدی

پایگاه خبری اتاق اصناف| نماینده اتاق اصناف ایران در اردبیل از عملکرد کارخانجات تولیدی در افزایش روزافزون نرخ کالاها انتقاد کرد. شاهپور رضایی با بیان اینکه در نرخ‌گذاری کالاها از سوی کارخانجات تولیدی، ثباتی مشاهده نمی‌شود گفت: همین عدم ثبات باعث عدم آرامش والتهاب در بازار می‌شود، این درحالی است شاهد روند نزولی نرخ ارز در بازار هستیم واین امر باید باعث کاهش نرخ کالاها شود. او افزود: در شرایط حاضر و با کاهش نرخ ارز، کالاهای خارجی از تولیدات داخلی؛ در بازار ارزان‌تر به فروش می‌رسند. رضایی خواستار نظارت ویژه مراجع ذیربط بر روند قیمت‌گذاری کالاها در جهت حفظ ثبات در بازار شد واضافه کرد: افزایش نرخها باعث کاهش قدرت خرید مردم ورکود کسب وکار اصناف شده است، ولی با توجه به موجودی مناسب کالا در بازار وعدم کمبود، نظارت ویزه بر تولید کالا وحفظ ثبات نرخ تولیدات داخلی؛ امید به شرایط مناسب در بازار وجود دارد.

 

ارسال نظر