اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۴۷:۰۲
کد خبر: ۱۳۵۹۰۲

افت 30 درصدی قیمت فولاد با کاهش صادرات

ایسنا| نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کاهش ۳۰ درصدی قیمت فولاد خبر داد و علت آن را افزایش عرضه فولاد و محصولات آن در اثر کاهش صادرات عنوان کرد. بهادر احرامیان از ریزش قیمت فولاد در سه هفته گذشته خبر داد و گفت: روند کاهش قیمت فولاد در دو ماه گذشته ثابت شده بود اما در سه هفته گذشته این روند تسریع شد و در حال حاضر قیمت فولاد نسبت به ماه گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است. به گفته او، مقایسه سالانه قیمت‌های فولاد درست نیست، چرا که قیمت‌ها باید نسبت به قیمت‌های جهانی سنجیده شوند که آنها دایم در حال تغییر هستند.

احرامیان ادامه داد: در حال حاضر قیمت محصولات فولادی ایران، همچون میلگرد از قیمت جهانی قراضه پایین‌تر است که این موضوع نشان‌دهنده افت سقف قیمت‌ها و قرار گرفتن بازار فولاد ایران در فاز عقبگرد است. نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه وجود مازاد تولید در بازار و عدم تناسب عرضه و تقاضا مانع رشد قیمت فولاد شد، اظهار کرد: در اوج التهابات بازار ارز، فولاد در مقایسه با بازار جهانی با دلار ۸۰۰۰ تومان عرضه شد و در حال حاضر نیز این محصولات با دلار ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که هزینه تولید محصولات فولادی در بهترین حالت با دلار ۹۰۰۰ تومان تامین می‌شود.

نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: ممکن است کاهش قیمت فولاد در کوتاه‌مدت برای سیاست‌گذاران مطلوب باشد، اما ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد کرد.

انتصاب نمایندگان اتاق ایران در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌ها

رییس اتاق بازرگانی ایران، 4 نماینده اتاق ایران در انجمن نظارت بر نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور را منصوب کرد. در این انجمن، یک نماینده نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور خواهد داشت. غلامحسین شافعی به استناد تبصره 2 ماده 15 قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، 4 نماینده پارلمان بخش خصوصی در انجمن نظارت بر نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور را منصوب کرد. بر این اساس، علیرضا اشرف، محسن محبی، حسین میرمحمدصادقی و حسین نقره‌کار شیرازی به عنوان 4 نماینده اتاق ایران در انجمن نظارت بر نهمین دوره انتخابات اتاق‌های سراسر کشور حضور خواهند داشت.

بر اساس ماده ۱۵ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، انتخابات هر یک از اتاق‌ها در یک روز انجام می‌شود و انتخابات سراسر کشور ظرف مدت یک ماه پایان می‌پذیرد. در تبصره یک این ماده، اتاق ایران مکلف شده است دو ماه قبل از پــایان هر دوره انتخابات هیات نمایندگان دوره بعد را برگزار کند. بر اساس تبصره ۲ این ماده برای انجام انتخابات نمایندگان اتاق تهران و شهرستان‌ها، یک انجمن نظارت بر انتخابات مرکب از یک نفر نماینده از وزارت بازرگانی به معرفی وزیر بازرگانی و چهار نفر نمایندگان اتاق ایران به معرفی رییس اتاق تشکیل می‌شود.

تعیین دستورالعمل قیمت خودرو در شورای رقابت

شورای رقابت طی نامه‌ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه، دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد.

بر اساس مفاد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری به عهده شورای رقابت قرار گرفته است. بر این اساس و پس از افزایش شدید قیمت خودرو در سال 1391 و بر اساس تصمیم شماره 148 شورای رقابت، خودرو‌های انحصاری تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی قیمت‌گذاری می‌شوند.

در مصوبه شورای رقابت تصریح شده است که در مورد سایر خودروهایی که در میانه سال وارد بازار شده‌اند، خودرو‌سازان موظفند بطور موردی از شورای رقابت استعلام کنند. همچنین هزینه متعلقات اضافی هریک از انواع خودروها نسبت به سال قبل، به قیمت همان خودرو اضافه می‌شود. بر اساس تصمیم شماره 187 شورای رقابت مورخ 21/03/1393 افزایش قیمت خودرو با توجه به رعایت 5 شرط زیر قابل اجرا است: 1-میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول (مورد تایید شورای رقابت) قرار گیرد. 2-آپشن‌های نصب شده بر روی خودروها به هیچ‌وجه اجباری نباشد. 3-طرح‌های فروش به نحوی که دریافت‌کننده خودرو، مصرف‌کننده نهایی آن باشد، اجرا گردد. 4- بازار حاشیه از میان برداشته شود و 5- فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت اصلاح شود.

 

 

ارسال نظر