اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۷۲

بسته‌ حمایتی دولت برای ساماندهی بازار خودرو

فارس|معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد: بسته‌ حمایتی و ساماندهی بازار خودرو و قطعه‌سازی تدوین شده که به زودی جزییات این بسته اعلام می‌شود. فرشاد مقیمی افزود: محتویات این بسته به خودروسازان کمک می‌کند تا تعهدات خود را در مقابل مردم انجام دهند. او گفت: در این بسته بحث‌های مختلفی از تامین ارز، سرمایه در گردش و وضعیت قطعه‌سازان مطرح شده است. مقیمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خودروسازان چندماهی است که در عمل به تعهدات خود با مشکل مواجهند این بسته چگونه به آنها کمک خواهد کرد، گفت: فعلا جزییات را نمی‌توانم اعلام کنم، اما این بسته مسائل را حل می‌کند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حال حاضر در بنادر کشور 3 هزار کانتینر از قطعات مورد نیاز خودرو وجود دارد و تخصیص ارز برای واردات صورت گرفته، ضمن اینکه مواد اولیه خودروسازان هم موجود است. او با تاکید بر اینکه خودروسازان به تعهداتشان در مقابل مردم عمل خواهند کرد گفت: در صورتی که شراکتی با خودروسازی صورت گرفته باشد که آن خودروساز ایران را ترک کرده باشد، عمل به آن تعهد خودروساز غیر ممکن می‌شود. معاون وزیر صنعت با بیان اینکه البته برای حل این مساله هم راه‌حلی وجود دارد، گفت: خودروساز باید تعهد را از طریق ارایه سبدی از خودروهای جایگزین به مشتری اجرایی کند.

مبادلات بانکی با چین در پیچ و خم مذاکرات

تسنیم|رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از سفر سفیر ایران به چین برای رفع مشکلات مبادلات بانکی میان دو کشور خبر داد. اسداله عسگراولادی با اشاره به اینکه با تعاملات صورت گرفته قرار بود مبادلات بانکی فعالان اقتصادی کشور با طرف چینی آغاز شود، اظهار کرد: متأسفانه هنوز این موضوع وارد فاز اجرایی نشده است. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: اخیرا سفیر ایران برای رفع مشکلات بانکی با طرف چینی عازم این کشور شده که امیدوارم طی روزهای آینده خبرهای خوبی در مورد نتایج مثبت مذاکرات منتشر شود. عسگراولادی پیش از این گفته بود که از دوم دسامبر (11 آذرماه) یک بانک چینی تبادلات بانکی خود را با طرف ایرانی آغاز خواهد کرد.

صادرات 22میلیارد دلاری فرآورده‌های معدنی

شاتا|مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کالاهای صنعتی و معدنی شامل محصولات پتروشیمی (به غیر از میعانات گازی) طی 8 ماهه سال جاری به رقمی بیش از 22 میلیارد دلار رسیده است. مسعود کمالی اردکانی با اعلام این خبر اظهار کرد: مقایسه آمار صادرات محصولات صنعتی و معدنی طی 8 ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد ارزشی 23 درصدی است. او افزود: در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با 10.3 میلیارد دلار و 32 درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با 1.8میلیارد دلار و 14 درصد رشد و محصولات شیمیایی و پلیمری نیز با حدود 1.4 میلیارد دلار صادرات، 40 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

کمالی اردکانی در خصوص صادرات کالاهای گروه معدن گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل با 4.4 میلیارد دلار صادرات، بیش از 9 درصد رشد داشته و همچنین صادرات صنایع غیر فلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با 1.4 میلیارد دلار صادرات، رشد 16 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهند. مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن اشاره به رشد صادرات محصولات لوازم خانگی اظهار داشت: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش 360 میلیون دلار با 22 درصد رشد همراه بوده است. «اطلس پیچیدگی اقتصادی» رونمایی می‌شود

پایگاه خبری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی| کتاب اطلس پیچیدگی اقتصادی قرار است دوشنبه، 26 آذر ماه امسال در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی رونمایی شود. اطلس پیچیدگی اقتصادی با ترجمه و تالیف بهروز شاهمرادی در شرکت چاپ و نشر بازرگانی به انتشار رسیده است. این کتاب، سعی دارد تا حجم دانش مولدی که هر کشور در اختیار دارد را محاسبه کند. در بخشی از کتاب اطلس پیچیدگی اقتصادی آمده است که روش محاسبه دانش مولد می‌تواند تفاوت هنگفت درآمدی بین کشورهای جهان را محاسبه کند و ظرفیت پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی کشورها را دارا باشد. در واقع، قدرت پیش‌بینی بهتری نسبت به دیگر شاخص‌های مرسوم که سعی در اندازه‌گیری رقابت‌پذیری، حکمرانی و تحصیلات دارند، خواهد داشت. مشارکت اصلی این اطلس، خلق نقشه‌ای است که شباهت محصولات را بر حسب نیازهای دانشی آنها نشان می‌دهد. این نقشه مسیری را فراهم می‌کند که از طریق آن دانش مولد به راحتی قابل انباشت خواهد بود.

 

ارسال نظر