تعامل بخش خصوصی برای مقابله با قاچاق

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۷۱
تعامل بخش خصوصی برای مقابله با قاچاق

تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران رو به روی هم نشستند تا پیرامون تنظیم نیازهای داخلی بازار محصولات این بخش و تلاش مشترک برای مقابله با ورود تولیدات قاچاق به داخل کشور، گفت‌وگو کرده و راهکارهایی را تبیین کنند. به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در این نشست با تاکید بر حفظ و توجه انجمن‌های تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی به موضوع منافع ملی، یکی از چالش‌های عمده پیش روی فعالان حوزه تولید و تجارت را صدور بخشنامه‌های متعدد و بعضا متناقض در عرصه کسب وکار عنوان کرد. محمود نجفی‌عرب اظهار امیدواری کرد: در چنین شرایطی، صاحبان تولید و تجارت در صنعت دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی، طی تعامل و همفکری، ضمن حرکت مسیر حفظ منافع ملی، زمینه رشد و تعالی کسب وکار هر دو گروه از فعالان این بخش را فراهم کنند.

همچنین، رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران طی سخنانی، آمار و ارقام مطرح شده در مورد قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی را غیرواقعی دانست و تاکید کرد که این انجمن تا بهمن ماه سال جاری، آمار دقیق و واقعی در این بخش را اعلام خواهد کرد. حمید مقیمی با بیان اینکه این انجمن با واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، موافق نیست، افزود: ما با منع واردات مخالف هستیم و معتقدیم محصولاتی که در داخل با کمبود مواجه است، باید واردات شود. سال گذشته، 350 میلیون دلار محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات وارد کشور شده است که در برابر میزان کل مصرف رقم قابل توجهی نیست. او با بیان اینکه در سال 2017 یکی از تولیدکنندگان جهانی محصولات آرایشی و بهداشتی با صرف 250 هزار دلار، میزان تولید، واردات و قاچاق محصولات این بخش در ایران را به دست آورد، گفت: بر اساس آمار این شرکت مطرح بین‌المللی، میزان مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران طی یک سال، رقمی معادل 2 میلیارد و 358 میلیون دلار است.

 کالاهای وارداتی روی خط تولید

بختیار علم‌بیگی، رییس انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز در این نشست، از انجمن واردکنندگان محصولات این بخش درخواست کرد تا فهرست کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه و مصرف‌کننده ایرانی خواهان آن است، در اختیار انجمن تولیدکنندگان قرار دهد تا نسبت به تولید این بخش از کالاها در داخل کشور اقدام شود. از آن‌سو، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز حجم بازار محصولات این بخش طی سال گذشته را 20 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حدود نیمی از این میزان، یعنی معادل 10 هزار میلیارد تومان، قاچاق‌پذیر نیست اما بر اساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق، حجم قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور همچنان رقمی بالاست. محمد نیل‌فروشان، سپس افزود: بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، میزان واردات رسمی و غیررسمی محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور سالانه معادل 2 میلیارد و 70 میلیون دلار است. علیرضا کیانی دیگر عضو این انجمن نیز خاطرنشان کرد که در حال حاضر 95 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی مورد نیاز بازار ایران را می‌توان به کمک 25 شرکت تولیدی در داخل تولید کرد.

او سپس خواستار این شد که انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات، فهرستی از کالاهایی که برای نیاز بازار داخل باید به کشور وارد شود را در اختیار انجمن تولیدکنندگان قرار دهد تا با تعامل هر دو تشکل این بخش، نسبت به ساماندهی به بازار مصرف داخل اقدام شود. کیانی همچنین خواستار تفاهم دو انجمن برای برآورد و تخمین آمار قاچاق ورودی محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور شد. امیر رامهرمزی رمضان‌نژاد، از اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در این نشست، بر رصد محل عرضه کالاهای قاچاق تاکید کرد و گفت: با توجه به دستورالعمل‌های سختگیرانه و جرایم سنگین تعیین شده از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، داروخانه‌ها نمی‌توانند محل عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق باشند و باید به دنبال مراکز دیگری که توزیع‌کننده اصلی کالاهای قاچاق هستند، گشت. در پایان این نشست، دو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی توافق کردند طی جلسات همفکری، نسبت به تعیین آمار واقعی قاچاق محصولات این بخش اقدام کرده و برای ساماندهی به بازار محصولات داخلی و تعیین فهرست کالاهای قابل تولید در داخل همکاری مستمر داشته باشند

 

ارسال نظر