تجارت به روایت آمار

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۴۲

رشد 85 درصدی صادرات آلمان به ایران

تسنیم|آمارهای رسمی اداره آمار فدرال آلمان نشان می دهد که ارزش کالاهای آلمانی صادر شده به ایران در ماه اکتبر به حدود ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۴۵۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵ درصد رشد نشان

می‌دهد و بالاترین حجم صادرات در یک ماه از سال 2009 تاکنون است. به گزارش رویترز، آمارها نشان می دهد که صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر یعنی یک ماه قبل از وضع تحریم‌های جدید امریکا علیه بخش نفت و‌کشتیرانی ایران افزایش یافته است. این افزایش نشان دهنده تمایل شرکت‌های کوچک‌و متوسط آلمانی برای ادامه تجارت با ایران به رغم ریسک تحریم شدن از سوی دولت امریکا است. بر اساس این گزارش حدود هزار شرکت کوچک و متوسط آلمانی دارای روابط تجاری با ایران هستند و 130 شرکت شعباتی را در ایران دایر نموده اند.

شرکت‌های چند ملیتی نظیر زیمنس آلمان به دلیل ترس از تحریم‌های امریکا پیشتر از بازار ایران خارج شده اند.میشائیل توکاس از اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط بخش عمده صادرات به ایران را به خود اختصاص داده اند. مواد شیمیایی حدود نیمی از صادرات آلمان به ایران را تشکیل

می دهد و ماشین آلات و تجهیزات کارخانجات هم یک سوم صادرات آلمان به ایران است. توکاس ادامه داد: شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی صادر کننده به ایران یک ریسک‌حساب شده کرده اند و معتقدند هدف از تحریم‌ها متوقف کردن پروژه‌های بزرگ در بخش‌های کلیدی همچون بانکداری و کشتیرانی است.

رشد 28 درصدی صادرات نساجی کشور

ایرنا|مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات صنایع نساجی از ابتدای سال جاری تاکنون در همسنجی با سال گذشته 28 درصد رشد داشته است. افسانه محرابی بدون بیان آمار و توضیح بیشتر در این خصوص، افزود: با بالا رفتن قیمت ارز بسیاری از صنایع نساجی نیاز مبرم به سرمایه در گردش دارند که کارهایی در این مورد انجام شده است.

محرابی افزود: با توجه به ممنوعیت واردات پوشاک از تیر امسال باید ظرفیت‌های خالی پر و نیاز 210 هزار تنی پوشاک کشور تامین شود. او ادامه داد: اکنون مشکل اصلی صنایع نساجی تامین نقدینگی و سرمایه در گردش است که کوشش می کنیم این مشکل حل و فصل شود. مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هفت هزار و 900 واحد تولیدی فعال نساجی در کشور وجود دارد که اقدام‌های لازم برای تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش این صنایع برنامه ریزی شده است. محرابی افزود: با حل مشکلات تبادلات بین المللی، صنعت نساجی در زمینه‌های واردات، صادرات و نصب ماشین آلات جدید گسترش پیدا کرده و مشکلات مالی و بانکی بهتر شده است.

قرارداد 380 میلیون یورویی صادرات به عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق  گفت: بر اساس نتایج مذاکرات شرکت‌های ایرانی و عراقی، تاکنون مقدمات انعقاد 380 میلیون یورو قرارداد به منظور فروش کالای ایرانی برای صادرات به عراق فراهم شده است. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد در حاشیه برگزاری پاویون ایران در چهل و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی عراق،ضمن اشاره به مشارکت موثر شرکت‌های ایرانی در این رویداد تجاری گفت: هیات‌های متعددی از تجار و بازرگانان استان‌های مختلف عراق از این نمایشگاه بازدید کردند و نشست‌های تخصصی نیز به منظور معرفی کالا و بررسی شرایط عرضه برگزار شد. او افزود: با توجه به ظرفیت کشورمان در تامین کالاها و خدمات مورد نیاز برای بازسازی عراق، در این نمایشگاه مقدمات انعقاد 380 میلیون یورو قرارداد فروش کالای ایرانی برای صادرات به عراق، شامل میلگرد، خطوط تولید، خوراک دام و طیور، ماشین‌آلات پر کن، محصولات فرآوری شده غذایی، شوینده‌های بهداشتی و فرش فراهم شد که به تدریج و حسب توافقات تجار وارد بازار عراق خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: اطلاعات شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه برای بازاریابی محصول و معرفی جهت همکاری با طرف عراقی به منظور استمرار مناسبات تجاری در اتاق بازرگانی عراق ثبت خواهد شد. بنابراین، آنچه می‌تواند عرصه رقابت با سایر کشورها را برای بنگاه‌های صادراتی کشورمان هموارتر نماید حضور مستقیم در عراق برای رسیدن به تولید بر مبنای نیاز بازار عراق خواهد بود. بهزاد با اشاره به افزایش 40 درصدی حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نسبت به سال گذشته، افزود: 12 شرکت برای اعطای نمایندگی، 7 شرکت برای ایجاد دفتر فروش و 4 شرکت نیز برای ثبت شرکت در عراق اقدام کردند و همچنین یک مجموعه هم اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه موقت کالا کرده است. در چهل و پنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی عراق 60 شرکت ایرانی در فضایی به وسعت 1100 متر مربع همراه با 17 کشور از سراسر دنیا محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دادند.

 

ارسال نظر