اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۵۳۰۱

 افزایش 7 درصدی صادرات محصولات معدنی

شاتا| ارزش صادرات محصولات معدنی طی 8 ماهه امسال 7 درصد افزایش یافت. در این مدت بیش از 6 میلیارد و 870 میلیون دلار از تولیدات این بخش روانه بازارهای صادراتی شد. از ابتدای فروردین تا پایان آبان، 39 میلیون و 882 هزار و 883 تن انواع محصولات معدنی صادر شد که ارزش آن به 6 میلیارد و 874 میلیون و 131 هزار دلار رسید. میزان صادرات وزنی این محصولات، 10 درصد کاهش یافت. از این میزان ارزش صادرات، 3 میلیارد و 298 میلیون و 923 هزار دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی، 514 میلیون و 817 هزار دلار زنجیره مس و محصولات پایین دستی، 391 میلیون و 434 هزار دلار زنجیره سیمان، 335 میلیون و 105 میلیون دلار کنسانتره سنگ آهن، 260 میلیون و 716 هزار دلار انواع سنگ و محصولات مرتبط، 187 میلیون و 809 هزار دلار زنجیره روی، 92 میلیون و 399 هزار دلار زنجیره سرب و 88 میلیون و 587 هزار دلار آهن اسفنجی صادر شد.

همچنین طی مدت یاد شده، 61 میلیون و 170 هزار دلار زغال سنگ و کک، 39 میلیون و 369 هزار دلار زنجیره کروم، 23 میلیون و 447 هزار دلار زنجیره مولیبدن، 8 میلیون و 206 هزار دلار انواع سفال، آجر، کاشی و سرامیک، 220 هزار دلار پودر آلومینا و محصولات مرتبط، 219 هزار دلار زنجیره تیتان، 137 هزار دلار آنتیموان، 116 هزار دلار فلزات و سنگ های گرانبها، 76 هزار دلار میکا، 16 هزار دلار نیکل و محصولات و همچنین یک میلیارد و 179 میلیون و 162 هزار دلار سایر معادن و صنایع معدنی صادر شد. طی 8 ماهه سال 97، افزون بر 2 میلیون و 573 هزار تن انواع محصولات معدن و صنایع معدنی به ارزش 2 میلیارد و 291 میلیون و 876 هزار دلار وارد شد که حاکی از کاهش 36 درصدی میزان تناژ و کاهش 27 درصدی ارزش محصولات است.

ارزان فروشی کاشی ایران در عراق

تسنیم| مدیر انجمن کاشی و سرامیک ایران با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت پایه صادراتی هر متر مربع کاشی و سرامیک ۴ دلار است، گفت: قیمت فعلی بسیار بالاست و صادرکنندگان امکان اجرای تعهدات خود را ندارند. بهنام عزیز زاده با اشاره به اینکه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در حال حاضر علاوه بر پیگیری مشکلات تولید در درصدد اصلاح پایه صادراتی محصولات خود هستند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته قیمت پایه صادراتی کاشی و سرامیک براساس قیمت روز دلار تعیین شده بود که امروز این نرخ منطقی نیست. مدیر انجمن کاشی و سرامیک ایران با اعلام اینکه در حال حاضر قیمت پایه صادراتی هر متر مربع کاشی و سرامیک 4 دلار است، افزود: در تلاش هستیم قیمت پایه صادراتی کاشی و سرامیک را متناسب با نرخ ارز بازار آزاد اصلاح کنیم زیرا قیمت فعلی بسیار بالا و صادرکنندگان امکان اجرای تعهدات خود را ندارند. او با بیان اینکه ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور بالا بوده و باید صادرات این کالا با سرعت بیشتری همراه باشد، تصریح کرد: کشش بازار داخلی محدود است و نمی‌توان به تولیدکنندگان گفت ظرفیت خود را به دلیل مشکلات صادراتی کاهش دهید. عزیز زاده با تأکید بر اینکه تنها راه نجات واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک و بقاء آنها صادرات است، گفت: در حال حاضر 70 درصد کاشی و سرامیک کشور به عراق صادر می شود که این موضوع اصلاً مناسب نیست. باید با رایزنی‌های دیپلماتیک فضای صادراتی متنوعی را برای تولیدکنندگان کشور فراهم کنیم در غیر این صورت به نتایج قابل قبولی در صادرات نخواهیم رسید. مدیر انجمن کاشی و سرامیک ایران اضافه کرد: امروز کاشی و سرامیک را در عراق از ما ارزان تر خریداری می‌کنند که باید برای حل این مشکل راهکار مناسبی به کار گرفته شود.

ایران دهمین تولیدکننده فولاد در جهان

ایسنا| رئیس انجمن فولاد از دو پله صعود رتبه ایران در بین تولیدکنندگان جهانی فولاد و همچنین راه‌اندازه بانک اطلاعاتی محصولات فولادی خبر داد. بهرام سبحانی با اشاره به این‌که ایران اولین تولیدکننده فولاد در منطقه است، اظهار کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی رتبه ایران در بین تولیدکنندگان جهانی فولاد از ۱۲ به ۱۰ صعود کرده است. به گفته سبحانی برخی از محصولات مورد استفاده در صنعت فولاد در داخل تولید و بومی‌سازی شده، اما مصرف‌کنندگان اطلاعی از آن ندارند و به دنبال نمونه‌های خارجی هستند.

در همین راستا رئیس انجمن فولاد از راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی خبر داد که در آن همه محصولات و همچنین ایده‌های تولید محصولات داخلی در بخش فولاد ثبت می‌شود و همه قسمت‌های زنجیره فولاد از آن اطلاع خواهند داشت.

سبحانی میزان تولید محصولات نوردی و میانی فولادی در هشت ماهه نخست امسال را به ترتیب ۱۴ میلیون و ۲۳۲ و ۱۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تن عنوان کرد که نسبت به سال گذشته ۱۰ و ۱۸ درصد افزایش داشته است. او همچنین خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال حدود هشت تا ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد مصرف داشته باشیم که انتظار می‌رود گمرک و دولت شرایط تسهیل صادرات آن‌را فراهم کنند.

 

 

ارسال نظر