استقرار هندی‌ها در چابهار از دی‌ماه

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۹۸

گروه تجارت|

دی‌ماه مصادف با اول ژانویه؛ اپراتوری بند چابهار به هندی‌ها واگذار می‌شود براساس قراردادی که با هندی‌ها منعقد شده، تا یک‌ماه دیگر مستقر خواهند شد و کار بهره‌برداری بندر را در اختیار خواهند گرفت و برای دوره مشخصی در راه‌اندازی تجهیزات سرمایه‌گذاری خواهند کرد. عبدالرحیم کردی روز گذشته درجمع خبرنگاران از رویدادهای دیگری هم که قرار است در این منطقه آزاد تجاری رخ دهد، نیز رونمایی کرد. بنابه اظهارات مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، موافقت اصولی جهت راه‌اندازی ایرلاین در چابهار گرفته شده و علاوه بر این مذاکراتی در راستای خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر نیز صورت گرفته است. «جذب ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال 96، درخواست چین برای سرمایه‌گذاری در دارو و پتروشیمی» از دیگر اقداماتی بود که در این منطقه آزاد تجاری انجام شده است.

  جزییاتی از توافقنامه 3 جانبه

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه بندر چابهار از نظر دسترسی به بازارهای ۳ منطقه آسیای میانه و روسیه، اتحادیه عرب و شمال آفریقا و شرق آسیا دسترسی بهینه دارد، گفت: در شرایطی که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به دلیل ناامنی از حاشیه خلیج فارس به حاشیه دریای عمان در حال حرکت هستند، وجود این بندر در حاشیه دریای عمان هویت مهمی ایجاد کرده و سبب شده تا چابهار از نظر دسترسی به جمعیت ۸۰۰ میلیون نفری در منطقه از موقعیت خاصی برخوردار باشد.  عبدالرحیم کردی در ادامه با بیان اینکه ۹ درصد تجارت دنیا از طریق سواحل مکران انجام می‌شود که باری در حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌شود، گفت: سواحل مکران از بندر جاسک تا مرز گواتر ساحل ۷۰۰ کیلومتری شامل می‌شود. ضمن اینکه سند توسعه سواحل مکران و سند توسعه محور شرق نیز به عنوان اسناد بالادستی توسعه منطقه چابهار اهمیت ویژه این بندر را یادآور می‌شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به امضای توافقنامه چابهار میان «هند، افغانستان و ایران» در سال گذشته ادامه داد: این توافقنامه سبب می‌شود تا منافع کشورها در راستای قرارگیری چابهار در مسیری آرام و ایمن و امن دنبال شود. در سند توسعه محور شرق از چابهار تا سرخس، ترانزیت بازرگانی را محور توسعه قرار داده‌اند و تاسیس دو منطقه آزاد چابهار و ارس در طول این دو کریدور، در همین راستا است.  بنابه اظهارات او، تا قبل از پایان سال میلادی، هندی‌ها در بندر چابهار مستقر شده و عملیات تحویل موقت اپراتوری بندر شهید بهشتی را انجام خواهند داد. بندر چابهار به مدت ۱۰ سال به هندی‌ها اجاره داده می‌شود و در این مدت قرارداد به صورت BLT بوده و شرکت هندی علاوه بر ساخت و توسعه بندر و نصب تجهیزات، اپراتوری بندر را نیز بر عهده خواهند داشت. پس از انقضای مدت قرارداد، کلیه تجهیزات به ایران منتقل می‌شود. ضمن اینکه با هندی‌ها در حوزه فاینانس احداث راه آهن و کارخانه پتروشیمی هم در حال مذاکره هستیم. او با اشاره به اینکه هندی‌ها بندر را برای ۱۰ سال تجهیز می‌کنند و پس از آن در اختیار ما قرار می‌گیرد، اظهارداشت: در حوزه فاینانس راه آهن و پتروشیمی نیز با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم، ولی نهایی نشده است.

  تولید وجذب سرمایه به روایت آمار

بنابرآمار اعلامی از سوی این مقام مسوول، در ۴ سال گذشته، ۴۰۰ مورد تقاضای سرمایه‌گذاری در چابهار دریافت شده که تاکنون معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان از این تقاضاها به مرحله قرارداد رسیده است. در حال حاضر ۱۳۰ واحد تولیدی فعال در چابهار وجود دارد که بخشی از آنها به حالت نیمه تعطیل درآمده است. البته ۱۶۷ پروژه دیگر نیز با پیشرفت بالای ۳۰ درصد در حال احداث هستند. همچنین مطابق آمارها، دو واحد پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد کارگاه خود را تجهیز کرده‌اند. اولین فولاد چابهار با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن هم در دست ساخت قرار دارد. از آنسو، بنابه گفته‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در سال ۹۲ ارزش تولیدات منطقه ۵۰ میلیارد تومان بود که در آخر سال ۹۶ به هزار و ۵۶ میلیارد تومان رسید؛ به عبارتی رشد 20 برابری را تجربه کرده است. در بخش گردشگری بعد از ۲۰ سال یک هتل ۵ ستاره دارد. از سال گذشته ایحاد هتل‌های جدید ۵ ستاره در چابهار آغاز شده و هتل‌های ۴ ستاره و هتل آپارتمان نیز ساخته می‌شود.

به گفته او، اکنون دو پلنت انتقال گاز در چابهار نیز فعال است که یکی از آنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کارخانه‌های فولاد چابهار با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در حال احداث است که کوره آن بطور کامل ساخته شده است. همچنین مطابق آمارها، سال گذشته ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم توسط کشورهایی مانند افغانستان انجام شده، که ارزیابی‌ها اما حاکی از این است که سال جاری جذب سرمایه‌ای در این منطقه صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ثبت سفارش واردات مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی موجود در چابهار گفت: این روند بسیار پیچیده و بروکراتیک است در حالی که کارخانه‌های تولیدکننده موجود در چابهار صرفا با هدف صادرات مجدد دست به تولید زده‌اند. بنابراین مواد اولیه خود را با ارز آزاد وارد کرده و مجدداً صادر می‌کنند. در نتیجه نیازی به ثبت سفارش نیست که به دنبال حذف این فرآیند و مذاکره با وزارت صنعت معدن و تجارت هستیم. در طول یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درخواست ثبت سفارش در چابهار برای واردات مواد اولیه تولید وجود داشته است. کردی با اشاره به اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری برای راه‌اندازی ایرلاین خصوصی در چابهار گفت: به دنبال خرید هواپیماهای دست دوم امبرائر برای پروازهای رجیونال و منطقه‌ای و هواپیماهای ایرباس به صورت دست دوم و خرید از واسطه هستیم. او درباره الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار گفت: این مصوبه در مجلس به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است. پس از رفع نواقص آن و ابلاغ به دولت، این مصوبه عملیاتی خواهد شد. کردی درباره حملات تروریستی اخیر به چابهار گفت: اگرچه اینگونه حملات تروریستی در کاهش سرمایه‌گذاری ممکن است تاثیر داشته باشد اما این اقدامات مانع توسعه و پیشرفت چابهار نخواهد شد.

 

 

ارسال نظر