جلوگیری از فعالیت معادن به بهانه محیط‌زیست

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۷۶

رییس خانه معدن ایران در انتقاد به اعطای اختیارات فراقانونی به سازمان حفاظت محیط‌زیست در «لایحه حفاظت از خاک» گفت: تعطیل کردن معادن، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست.

به گزارش فارس، در تبصره ماده 15 لایحه حفاظت از خاک که هم‌اکنون در مرحله رسیدگی شورای نگهبان از منظر تطبیق با قانون اساسی و شرع مقدس است اختیارات ویژه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعطا کرده است.

به‌نحوی‌که به‌واسطه این اختیارات سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند فعالیت واحدهایی را که آلوده‌کننده خاک تشخیص می‌دهد؛ رأساً، بدون اعلام قبلی و بدون داشتن حکم قضایی متوقف کند و تولیدکنندگان نیز امکان اعتراض به اصل تشخیص کارشناسان محیط‌زیست را ندارند و تنها می‌توانند از این سازمان تقاضای تمدید مهلت کنند.

در همین رابطه علاءالدین میر محمدصادقی گفت: اگر سازمان محیط‌زیست یا هر سازمان دیگری بخواهد توصیه‌هایی به معدن کاران بدهد، بهتر است بدون اینکه مزاحمتی برای استخراج و بهره‌‌برداری ذخایر معدنی ایجاد کند و منجر به بیکاری کارگران شود، آن را با بهره‌بردار در میان بگذارد و حتی‌المقدور هم با نظر مساعد با آن بهره ‌بردار کنار بیاید.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معدن تهران افزود: بنابراین آخرین کاری که محیط‌زیست یا هر سازمان دولتی می‌تواند بکند این است که جلوی بهره‌‌برداری از معدن را بگیرد، درحالی که به نظر من حتی از این آخرین تیر و ترکش هم نباید سازمان‌های دولتی استفاده کنند.

زیرا زمانی که ما زیر فشار تحریم و مسائل اقتصادی هستیم، باید با معدن کاران و بطورکلی با عاملین اقتصادی همکاری و همراهی داشته باشند و نباید خودمان موجب رکود و بیکاری در مملکت‌مان بشویم.

او تصریح کرد: در حال حاضر سازمان محیط‌زیست برای بعضی مسائل فشار آورده است و حتی به این سازمان اجازه داده‌اند که معدن را تعطیل کنند.

به نظر من باید حتی‌المقدور مسوولان محترم محیط‌زیست از این حربه استفاده نکنند، «حربه تعطیلی معدن» زیان‌‌های دیگری را دارد که شاید این زیان‌ها برای مملکت بیش از این باشد که حالا احیانا رعایت محیط‌زیست نشده است.

نائب رییس اتاق تهران درباره امکان تعطیل کردن معادن بدون طی کردن فرآیند قانونی در لایحه حفاظت از خاک خاطرنشان کرد: نکته این است که حتی امروز مقام معظم رهبری در فرمایشاتی که در مورد قانون بازنشستگی داشتند، به مجلس شورای اسلامی محول کردند که مجلس در مصوبه‌‌ای که گذراند دقت بیشتری بکند؛ چون ممکن است که ما یک قانونی را در مجلس شورای اسلامی بگذرانیم، ولی به عوارضی که این قانون خواهد داشت دقت نکنیم.

من به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه می‌کنم که قبل از اینکه بعضی از قوانین را وضع کنید، حتما با کارشناسان و کسانی که دلسوز کشور هستند مشورت کنید. تعطیل کردن معادن، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. او درباره اینکه آیا معدن کاران باعث آلودگی خاک می‌شوند گفت: این مساله درست نیست. یکی از سخت‌‌ترین کارهایی که وجود دارد، همین معدن‌کاری است.

اگر کسی سرمایه‌‌ای داشته باشد و بخواهد کارخانه‌‌ای ایجاد کند تمام جوانب را بررسی می‌کند و در بهترین نقطه این کارخانه را بنا می‌کند.

او ادامه داد: ایران ازلحاظ برخورداری انواع مختلف مواد معدنی جزو کشورهای استثنایی است و برای اینکه از نیاز به خارجی که به‌هیچ‌وجه با ما کنار نمی‌آیند و دشمن ما هستند مستغنی شویم بهتر است این بخش را شکوفا کنیم. بنابراین سنگ انداختن جلوی پای معدنکاران، به اقتصاد مملکت زیان وارد می‌کند.

 

 

ارسال نظر