اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۴۳

دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری ابلاغ شد

شاتا| وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل رصد کالا در زنجیره تجاری کشور را به منظور شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و مصوبات ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد. این دستورالعمل در جهت تحقق موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز برای نظارت بر فرآیند واردات، ‌صادرات، حمل، ‌نگهداری و مبادله کالا و ارز تدوین شده است. این دستورالعمل همچنین به منظور شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار و مصوبات ستاد تنظیم بازار که در بند 23 سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی بر آن ‌تاکید شده، تدوین و ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعمل، کالاهای مشمول طرح رصد کالا در زنجیره تجاری و ضوابط مرتبط با آنها از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و به اطلاع فعالان تجاری می‌رسد. فعالان تجاری حسب مورد باید برای انجام کلیه فعالیت‌های تجاری برای کالاهایی که اعلام می‌شود در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و با ورود به سامانه شناسه کالا نسبت به ثبت شناسه کالا اقدام کنند. همچنین ثبت اطلاعات مکان‌های نگهداری کالا در سامانه جامع انبارها، ثبت اطلاعات تولید، ‌واردات و صادرات کالا، ثبت اطلاعات موجودی اولیه، و‌رود و خروج کالا و ثبت اطلاعات خرید و فروش کالا نیز باید از سوی فعالیت تجاری صورت گیرد. این دستورالعمل برای کلیه فعالان تجاری اعم از وارد کنندگان، تولید کنندگان، صادر‌کنندگان، شرکت‌های پخش، عمده فروشان و خرده فروشان لازم الاجراست.

احیای مشوق‌های صادراتی

مهر| سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات در هفت ماه امسال با عبور از مرز ۲۷ میلیارد دلار، نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۳.۵ درصد رشد داشت. محمدرضا مودودی افزود: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نگرش برون گرایی که لازمه توسعه صادرات است از سال ۱۳۹۴ مشوق‌های صادراتی دوباره احیاءشد و در دستور کار دولت قرار گرفت. او ادامه داد: بخشی از این مشوق‌ها پرداخت شد و پارسال پرداختی نداشتیم اما امسال دوباره این بحث مطرح و ابلاغ شد. مودودی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اضافه کرد: بسته مشوق‌های صادراتی با هدف توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی تدوین شده است تا شرکت‌های ما در بخش صادرات تقویت شوند. او افزود: می‌خواهیم شرکت‌هایی در حد رقابتی بین‌المللی ایجاد کنیم تا بتوانند با فضای رقابت پذیری بین‌المللی آشنا شوند و فنون مذاکره را یاد گیرند و حضور در بازارهای جهانی را تجربه و توانمندی‌های خود را به جهان ارایه کنند. سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد ۱۳.۵ درصدی صادرات در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، گفت: این روند در ماه هشتم افزایش یافته است و همه این افزایش‌ها بدون مشوق‌های صادراتی بود. مودودی افزود: امیدواریم به هدف صادراتی امسال یعنی عبور از ۵۴ میلیارد دلار برسیم. مودودی با بیان اینکه مشوق‌ها، زیر ساخت‌های توسعه صادرات را مستحکم می‌کند، گفت: قرار شد از محل منابع افزایش یک درصد نرخ موثر تعرفه برای واردات اقلامی غیر از دارو و کالاهای اساسی، صادرکنندگان را تشویق کنیم. او افزود: واردات ۱۳۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم در نتیجه درآمد دولت در این بخش کاهش یافت اما پیش بینی ما این است از طریق حضور در نمایشگاه‌های بین المللی، هیئت‌های تجاری و ایجاد دفتر در خارج از کشور و ثبت برندهای ایرانی در خارج از کشور، صادرات را تقویت کنیم و بخشی از سود تسهیلات بانکی صادرکنندگان را پرداخت کنیم. سرپرست سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد که صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. او افزود: هر شرکتی که ارز خود را به کشور برنگرداند مشمول معافیت‌ها و مشوق‌ها نخواهد شد و متخلف محسوب می‌شود.

صادرات مرغ و 6  قلم کالای مصرفی ممنوع شد

تسنیم| صادرات مرغ و شش قلم دیگر از کالاهای مصرفی ممنوع شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به گمرک از ممنوعیت صادرات 7 ردیف کالای مصرفی در قالب 33 دریف تعرفه خبر داد. بر این اساس صادرات مرغ، لاستیک، شکر، کازئین (پروتیئن شیر)، جوال و کیسه برای بسته بندی، انواع مشتقات شیر و آب پنیر و انواع دفترچه مشق و حسابداری ممنوع شد. با توجه به نیاز بازار داخلی به این کالاها و انجام صادرات بی‌رویه و از طرفی اختصاص یارانه و ارز دولتی برای تولید این محصولات، دولت خروج این کالاها از کشور در قالب صادرات را ممنوع کرد.

بی‌توجهی به دیون معوق صنایع

تسنیم| رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بارها گفته‌ایم فکری به حال دیون معوق واحدهای تولیدی شود، گفت: با وجود بدهی‌های معوقه بخش تولید، دولت مدام از پرداخت تسهیلات در قالب طرح رونق صحبت می‌کند. سید عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز یک فرصت مناسب برای حمایت از واحدهای تولیدی کشور است، اظهارکرد: در این شرایط نباید هر روز موانع جدیدتری را پیش پای تولیدکنندگان قرار داد. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه برگشت ارز صادرکنندگان به کشور و سامانه نیما مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده که با وجود تمام مکاتبات هنوز نواقص آنها برطرف نشده است، افزود: اگر امروز تسهیلات مناسب در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد بطور حتم وضعیت آنها بهبود یافته و ظرفیت آنها به کار گرفته خواهد شد.

 

 

ارسال نظر