اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۳۷۰

عدم تأثیرگذاری تحریم‌ها بر افت رتبه کسب و کار ایران

ایبنا|نائب رییس اتاق ایران معتقد است کاهش رتبه ایران در زمینه سهولت در فضای کسب‌وکار موضوعی داخلی است و ارتباطی با تحریم‌های یک‌جانبه امریکا ندارد. حسین سلاح ورزی افزود: این ارزیابی بر اساس ۱۰ شاخص و ۲ مولفه انجام می‌شود؛ در حقیقت ۲ مولفه میزان زمان و مراجعه‌ای که برای فعالین اقتصادی برای شروع یا توسعه کسب‌وکارها انجام می‌شود و هزینه‌ای که برای این امور متحمل می‌شوند، بسیار مهم هستند. او ادامه داد: با وجود اینکه مجموع امتیازات کشور در زمینه سهولت فضای کسب‌وکار نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولی از نظر رتبه‌بندی ۴ پله تنزل داشتیم. نایب رییس اتاق ایران گفت: دلیل اصلی این موضوع آن است  که کشورهای دیگر دست به اقدامات اصلاحی زده‌اند که از اقدامات ما بیشتر بوده و به همین دلیل رتبه بهبود آنها در فضای کسب‌وکار، از ایران بالاتر رفته است. سلاح ورزی ادامه داد: مادامی‌که حاکمیت یعنی هم دولت، هم قوه قضاییه و هم مجلس اراده‌ای برای کاهش تعداد مراجعات و صدور مجوزها و فرآیندها نداشته باشند، نمی‌توانیم شاهد جهش اثرگذاری در سهولت فضای کسب‌وکار باشیم.

کمبود کانتینر، عامل گرانی حمل‌ونقل

ایسنا|دبیر انجمن سنگ ایران مشکلات نقل و انتقالات مالی ناشی از تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل را از جمله مهم‌ترین مشکلات صادرات محصول معدنی عنوان کرد. احمد شریفی از افزایش هزینه‌های بین‌المللی و داخلی حمل‌ونقل خبر داد و گفت: افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر باعث افزایش تقاضای صادرات شده و بالا رفتن هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل مانعی برای صادرات نیست، اما یکی از چالش‌های صادراتی محسوب می‌شود. به گفته او در حال حاضر شرکت کشتیرانی با کمبود کانتینر مواجه است و شرکت‌های خارجی نیز در این بخش حضور ندارند که مجموعه این شرایط باعث چند برابر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل شده است. دبیر انجمن سنگ ایران همچنین موانع بانکی برای نقل و انتقالات مالی را بزرگ‌ترین چالش صادرات دانست و اظهار کرد: افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان صادرات خواهد شد، اما خدمات ارایه شده به واحدهای تولیدی در بخش صادرات باید بهبود یابد.

سهم 80 درصدی واردات از مواد اولیه قنادی ها

رییس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران گفت: از آنجایی که بیش از ۱۸۰ قلم مواد اولیه در تولید انواع شیرینی‌ها دخیل است و این مواد اکثرا وارداتی بوده و با ارز آزاد خریداری، وارد و به مصرف می‌رسد؛ لذا افزایش بیش از سه برابری ارز تاثیر بسزایی بر قیمت شیرینی می‌گذارد؛ اما اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی مصمم است قیمت شیرینی را متعادل نگه داشته و رضایت جامعه را لحاظ نماید. علی بهره‌مند ادامه داد: هر چند که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه قنادی‌ها وارداتی است؛ اما تمام تلاش اتحادیه بر بالا نگه داشتن کیفیت محصول است؛ چرا که مشتری اگر ناراضی باشد صنف در خدمتگزاری ناموفق بوده است.رییس اتحادیه قنادان تهران افزود: در گذشته خرید آرد از طریق کارخانجات تولید آرد و دیگر عوامل فروش صورت می‌پذیرفت؛ اما به تازگی سازمان غله فروش آرد را در اختیار گرفته که من خوشبینانه امیدوارم رانت موجود در گذشته حذف و به یاری خدا قیمت‌ها شفاف و از بلوکه شدن در اختیار برخی افراد خارج شود. بهرمند در رابطه با محصولات وارداتی از کشورهای دیگر بیان داشت: پودر نارگیل از سریلانکا و مالزی، روغن و کره از مالزی، شیر خشک از دانمارک، نارگیل و وانیل از هلند و اسپانیا و پودر کاکائو از برزیل و اسپانیا وارد می‎شود.

دلایل کمبود سنگ آهن در ذوب آهن اصفهان

ایسنا| عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران علت کمبود عرضه سنگ‌آهن به ذوب آهن اصفهان را، تاخیر این مجتمع صنعتی در پرداخت تعهدات مالی خود عنوان کرد. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان هفته گذشته اعلام کرده بود که ظرفیت تولید سالانه این مجتمع صنعتی بین سه میلیون و ۶۰۰ هزار تا چهار میلیون تن است، اما عدم تامین مواد اولیه به ویژه سنگ‌آهن به میزان لازم، باعث شده این شرکت در سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات فولادی تولید کند. این در حالی است که به گفته وی، سنگ‌آهن به صورت خام صادر می‌شود و به ذوب آهن نمی‌رسد. در این رابطه قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران، علت کمبود عرضه سنگ‌آهن به ذوب آهن اصفهان را، دیرکرد این مجتمع صنعتی در پرداخت تعهدات مالی خود عنوان و اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان رغبتی به فروش مستقیم سنگ‌آهن به ذوب آهن اصفهان ندارند چراکه دریافت پول از این مجتمع صنعتی نیازمند انتظار طولانی است. وی با تاکید بر لزوم حمایت از ذوب آهن اصفهان به عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده فولاد کشور، گفت: اگر شرکت ذوب آهن به هر دلیلی نتواند تعهدات مالی خود را به موقع پرداخت کند، واحدهای تولیدکننده سنگ‌آهن نیز دچار مشکلات مالی شده و نمی‌توانند سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای تولیدی دیگر را تامین کنند. اوپیشنهاد کرد که برای خروج از شرایط فعلی، همه مصرف‌کنندگان زنجیره فولاد مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کنند. قیافه خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی قیمت‌ها، امنیت معاملات و ضمانت پرداخت، از جمله مزیت‌های معامله در بورس کالا است که تا حدودی می‌تواند مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند.

 

ارسال نظر