نظارت بر توزیع اقلام استراتژیک از طریق سامانه‌های سه گانه

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۳۶۹

مدیر‌کل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نظارت دقیق بر وضعیت توزیع کالا در بازار با سامانه‌های سه گانه «گمرک، جامع انبارها و جامع حمل و نقل» آسیب‌های ناشی از تحریم را به حداقل ممکن می‌رساند.

محمد قبله افزود: همان‌گونه که وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرد، انبارهای ما مملو از کالاهای اساسی است. همچنین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی نیز تا 6 ماه ابتدایی سال آینده تامین شده است؛ بنابر این تحریم تاثیر چندانی دراین خصوص ندارد. او گفت: ابزارهای لازم برای اشراف بر وضعیت جابه‌جایی کالا از طریق سامانه حمل و نقل فراهم است و از سوی دیگر با در دسترس بودن سامانه جامع انبارها، میزان ذخایر و نوع کالاهای انبار نیز موجود است.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، به گفته مدیرکل دفترل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، سامانه جامع گمرک میزان ترخیص کالاها و نوع آن را در خود دارد که به این ترتیب در کمترین زمان ممکن، امکان تامین اقلام مورد نیاز بازار وجود دارد. بنابراین سامانه‌های سه گانه «گمرک، جامع انبارها و جامع حمل و نقل» ابزارهای مهم و تاثیرگذاری در مدیریت بازار هستند. قبله اضافه کرد: فراهم بودن با استفاده از این سامانه‌ها اگر کمبودی در منطقه‌ای از کشور رخ داد، از نزدیک‌ترین انبار کالای مورد نیاز آن منطقه تامین شود. او یادآورشد: با نظارت بر میزان واردات و ترخیص از گمرکات، «نقشه حرکت کالا و موجودی و ترخیص کالا در انبارها و امکان مدیریت بازار» فراهم شده است. بی‌تردید در این فضا کسانی که قصد سوءاستفاده از طریق احتکار یا ... را دارند، باید منتظر برخورد قانونی باشند.

این در حالی است که همه انبارداران از آغاز شهریورماه باید موجودی و ورودی و خروجی کالا را در سامانه جامع انبار ثبت کنند. راه‌اندازی سامانه جامع انبارها به بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برمی‌گردد که سوم دی ماه 1392 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این مراکز شامل انبارها، مراکز دپو، سیلوها، سردخانه‌ها، واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها، معادن، اصناف و مزارع کشاورزی است که باید همه ورودی و خروجی خود را در این سامانه ثبت کنند.

 

ارسال نظر