اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۹۰

صادرات؛ تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها

شاتا | سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران‌، افزایش صادرات در اوضاع کنونی را تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها برشمرد و گفت: درک درست از شرایط موجود، اولین گام در خصوص مقابله با شرایط محدود بین‌المللی امروز و تحریم‌ها است. محمدرضا مودودی، جنگ نوین امریکا در عرصه اقتصادی را جنگ مالی و دیجیتالی عنوان کرد و گفت: امریکا چه در کنترل مسیر کشتی‌ها به وسیله جی پی اس چه در مورد تبادلات مالی از طریق سوئیفت و چه از دلار به عنوان پایه پولی تجارت دنیا، بحران‌هایی را ایجاد کرده که همگی تجارت ایران را هدف قرار داده است. امریکا می‌خواهد از یک سو مصارف ارزی ایران را با هدف تشویق واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری افزایش دهد و از سوی دیگر با ایجاد محدودیت در صادرات، کاهش درآمد ارزی ایران را رقم بزند.

او افزود: کاهش ارزش پول ملی، گرچه محدودیت‌هایی را موجب شده اما در عین حال، بر جذابیت صادرات ایران افزوده و این خود نقطه ضعف سیاست‌ها و برنامه‌های امریکا است. گرچه ممنوعیت صادرات کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گیرد کاملاً منطقی است. به گفته او،  درصادرات باید مراقب بود که ضوابط غیر ضروری باعث تضعیف صادرات غیر نفتی کشور نشود، چرا که صادرات در اوضاع کنونی تنها راه نجات کشور از تحریم‌ها  است و باید به بخش خصوصی اعتماد کرد تا خود محصول صادراتی‌اش را معرفی کرده و سهم خود را در بازارهای منطقه و به خصوص در کشورهایی که مشکلات حمل و نقل کمتری وجود دارد، مدیریت کند.

صادرات آهن کاهش می‌یابد

تسنیم| رییس اتحادیه فروشندگان آهن گفت: مردم انتظار دارند با کاهش قیمت دلار قیمت کالاها از جمله آهن نیز کاهش پیدا کند اما متأسفانه اوضاع به گونه‌ای است که کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد. محمد آزاد با اشاره به اینکه شرایط خرید و فروش بازار آهن بسیار خاص شده است، اظهار داشت: مردم انتظار دارند با کاهش قیمت دلار قیمت کالاها از جمله آهن نیز کاهش پیدا کند اما متأسفانه اوضاع به گونه‌ای است که کاهش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد. او با بیان اینکه ضرر اصلی نوسانات قیمت ارز متوجه مردم شده است، افزود: متأسفانه در دو ماه آینده تولید‌کنندگان آهن با کاهش صادرات روبرو خواهند شد که همین موضوع تأثیرات منفی بر عملکرد آنها خواهد داشت. رییس اتحادیه فروشندگان آهن اضافه کرد: هدف‌گذاری تولیدکنندگان افزایش حجم تولید است اما با شروع شدن فصل سرما و برف، کاهش تقاضا در سطح بازار اتفاق افتاده و همین موضوع با کاهش صادرات مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد. او با اعلام اینکه برخی تصور می‌کنند تولیدکنندگان مایل به نگهداری کالا هستند، گفت: وقتی تقاضایی در بازار نباشد تولیدکننده مجبور است محصولات خود را در انبارها بگذارد اما این موضوع به هیچ‌وجه به معنای احتکار کالا نیست.

نخستین کارخانه آهن اسفنجی ایرانی در چین

ایرنا| سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از آغاز نصب نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی «پرد» در چین خبر داد. جمشید ملارحمان اظهار کرد: تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی پرد در چین، نخستین پروژه برون مرزی ایران در آهن اسفنجی است. او بیان کرد: این طرح بطور مشترک بین ایران و چین انجام می‌شود که نقش شرکت ایرانی مهندسی معادن و فلزات، ارایه فناوری و تامین بخشی از تجهیزات است. او ابراز امیدواری کرد که کارخانه احیای مستقیم ایرانی (PERED) به ظرفیت 300 هزار تن، سال آینده به بهره‌برداری برسد. ملارحمان گفت: مسوولان شرکت چینی «سی اس تی ام» در جلسه‌ای مشترک ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص روند پیشرفت پروژه، تمایل خود را برای امضای تفاهم نامه همکاری مشترک و اخذ لیسانس پرد به نمایندگی از شرکت مهندسی معادن و فلزات برای بازاریابی در چین را داشتند که این موضوع در حال انجام است. سرپرست ایمیدرو یادآور شد: برنامه همکاری شرکت مهندسی معادن و فلزات ایران در پیشبرد پنج پروژه استانی (طرح‌های فولادی) در داخل کشور همچنان در حال اجراست.

رشد ۱۹ درصدی تولید فولاد ایران

تسنیم| طبق گزارش انجمن فولاد جهان (ورلد استیل)، تولید فولاد خام ۶۴ کشور عضو این گروه در اکتبر سال ۲۰۱۸ به ۱۵۶.۶ میلیون تن رسید که ۵.۸ درصد در مقایسه با اکتبر سال ۲۰۱۷ رشد نشان داد. بر اساس گزارش ورلد استیل، تولید فولاد خام ایران در اکتبر سال ۲۰۱۸ با ۱۰.۶ درصد افزایش نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷، به ۲.۰۷ میلیون تن رسید. تولید ایران در ۱۰ ماهه سال میلادی جاری، ۲۰.۵۹۰ میلیون تن بود که در مقایسه با ۱۷.۳۰۳ میلیون تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷، به میزان ۱۹ درصد افزایش نشان داد. در میان سایر تولیدکنندگان، تولید فولاد چین در اکتبر سال ۲۰۱۸ با ۹.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸۲.۶ میلیون تن رسید. ژاپن ۸.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۴.۵ درصد کاهش نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷ داشت. تولید هند در همین مدت با ۰.۴ درصد افزایش، به ۸.۸ میلیون تن و کره جنوبی با ۳.۵ درصد رشد، به ۶.۲ میلیون تن رسید. در اتحادیه اروپا، تولید فولاد خام فرانسه در اکتبر، با ۳.۵ درصد کاهش نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷ به ۱.۳ میلیون تن رسید، اما در همین مدت، تولید ایتالیا با ۱.۱ درصد افزایش، به ۲.۳ میلیون تن رسید.

 

ارسال نظر