اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۱۴

خودرو گران می‌شود؟ وزیر صنعت پاسخ داد

تسنیم|وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودرو‌هایی که فروش قطعی بوده با قیمت تعیین شده در قرارداد واگذار می‌شود، مشتریان نگران نباشند. رضا رحمانی روز گذشته در جلسه مشترک با فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی که برای بررسی مسائل مربوط به تولید و بازار برگزار شد با اشاره به موضوع خودرو افزود: در خصوص واگذاری فروش‌های قطعی با خودروسازان صحبت شده و آنها این موضوع را قبول کرده‌اند. او افزود: بحث خودروهای که پیش فروش شده و باید به قیمت روز واگذار شوند متفاوت است. رحمانی گفت برخی خودروها نیز استثنا هستند که بخش عمده آنها وارداتی بوده است و به خاطر مشکل تحریم خط تولید آنها ممکن است تعطیل شده باشد که در این زمینه خودروساز آن را جایگزین می‌کند یا باید مشتری را راضی کند.

وزیر صنعت در خصوص تصویب قیمت خودرو نیز گفت: مصوبه‌ای در این زمینه نداشته ایم و بخشنامه‌ای وجود ندارد. او گفت: کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. رحمانی درباره مبارزه با فساد نیز گفت: بهترین راه شفاف کردن امور و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی است که در حال ارتقا و استفاده است. به گفته او، تصمیم گرفته شده برای ثبت سفارش‌ها به استان‌ها اختیارات داده شود تا خودشان تصمیم‌گیری کنند. او با اشاره به کار کرد کارگروه ستاد تسهیل تولید گفت: در 6 ماهه امسال 54 درصد مصوبات این کارگروه عملیاتی شده است.  وزیر صنعت گفت: در 6 ماهه امسال دو میلیون بازرسی برای تنظیم بازار صورت گرفته که 200 هزار پرونده تشکیل شده و بیش از 70 میلیارد تومان منجر به صدور حکم شده است. رحمانی با اشاره به اجرای بسته‌هایی از جمله حمایت از تولید تنظیم بازار و بازرسی و نظارت گفت: در نقطه نهایی برای رسیدن کالاهای اساسی به دست مشتریان نقاط ضعفی داریم که باید اصلاح شود و این کالا به قیمت مورد نظر به دست مصرف‌کننده برسد.  او گفت: بر اساس برآوردی که انجام شده معادل 10 میلیارد دلار از کالاهایی که سال قبل وارد شرایط مانند در داخل ساخت و تولید شود که برای جایگزینی این واردات امسال کار را آغاز کردیم.

نگاهی به خصوصی‌سازی از گذشته تاکنون

پایگاه خبری اتاق تهران| عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: دور تازه‌ای از واگذاری شرکت‌های شبه‌دولتی و شرکت‌هایی که در فرآیند تهاتر بدهی‌های دولت به بخش‌های عمومی واگذار شده آغاز شده است. اسدالله عسگراولادی با بیان این مطلب افزود: با وجود تمام تلاش‌ها بعضی مسوولان از عدم فروش و استقبال بخش خصوصی از واگذاری‌ها می‌گویند. دلیل عمده این عدم استقبال مربوط به شرایط نامطلوب فروش است یعنی اشتباهی که در واگذاری‌های گذشته هم وجود داشت؛ برای مثال دولت یا نهاد شبه‌دولتی یک واحد را 300 میلیارد قیمت گذاری می‌کند و از متقاضی می‌خواهد تمام مبلغ را نقدی در یک روز پرداخت کند. او تصریح کرد: این امکان برای فعالان بخش خصوصی فراهم نیست. هیچ امتیاز بانکی برای متقاضیان خصوصی این واحدها وجود ندارد. در گذشته دولتی‌ها با همین شیوه شرکت‌ها را خریداری می‌کردند اما با اتکا به وام‌های بانکی کلان. به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، بهترین روش برای فروش شرکت‌های شبه دولتی و عمومی عرضه سهام آنها در بازار سرمایه است. بخش خصوصی پول خرید یکجای این شرکت‌ها را ندارد اما با عرضه سهام در بورس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بخشی از سهام را خریداری کند. عسگر اولادی افزود: شیوه‌های قبلی در فروش واحدها که نتیجه خوبی در پی نداشت، امروز هم جواب نمی‌دهد. البته عرضه سهام شرکت‌ها در بورس هم خالی از موانع و مشکلات نیست. به گفته او، در سال‌های پیش سهام یک بانک دولتی در بازار سرمایه عرضه شد اما به دلیل قیمتگذاری نامناسب و عدم پیروی از روش‌های مرسوم عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، فروش سهام با استقبال بخش خصوصی رو به رو نشد.  سهام این بانک با قیمت بسیار بالا عرضه شد درحالیکه رسم واگذاری در دنیا حراج سهم و رسیدن به قیمت است.

807  شهرک صنعتی کشور درحال بهره‌برداری است

ایرنا| معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اکنون از مجموع 978 شهرک صنعتی مصوب کشور، 807 شهرک در حال آماده سازی و بهره‌برداری است. محسن صالحی نیا افزود: تاکنون 33 هزارواحد تولیدی و صنعتی در این شهرک‌ها مستقر شده‌اند. او با اشاره به اینکه این شهرک‌ها 74 هزارو500 قرارداد ساخت واحد تولیدی و صنعتی دارند، گفت: یکی از مشکلات تولیدی، قاچاق است که در صورتی شرایط به خوبی پیش برود مشکلات حل می‌شود. صالحی نیا افزود: تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به صورت تجمیعی از طریق خوشه‌های صنعتی و تعاونی‌ها از برنامه‌های دولت در سال جاری است. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان داشت: همچنین تامین منابع مالی مناسب برای اینکه بتوان مواد اولیه این واحدها را با شرایط مناسب و بهتری تهیه کرد از دیگر برنامه‌های در حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است. او اضافه کرد: تامین زیر ساخت‌های مناسب، آموزش، حمایت و پشتیبانی از این واحدها نیز از دیگر برنامه‌هایی است که دولت با هدف حمایت و پشتیبانی از واحدها در دستور کار قرار داده است. صالحی‌نیا  با اشاره به اینکه 67 هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور وجود دارد، گفت: بیش از 90 درصد این واحدها صنایع کوچک و متوسط هستند.

 

 

ارسال نظر