اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۳۲

حذف کالاهای بی‌کیفیت از چرخه صادرات

ایرنا|مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بیش از 53 میلیارد دلار واردات و صادرات تا پایان مهر ماه امسال در کشور انجام شد. فرهاد نوری افزود: از مجموع مبادلات تجاری کشور تا مهر ماه امسال، 27 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 26 میلیارد دلار در حوزه واردات کالا بوده است. او اظهار کرد: با وجود هجمه‌های دشمنان و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی، این میزان واردات و صادرات از کشور صورت گرفته است. او با بیان اینکه تراز تجاری کشور بدون احتساب فروش قیمت نفت مثبت بوده است افزود: تنها در میزان صادرات صورت گرفته به کشور افغانستان طی هفت ماه گذشته شاهد رشدی 24 درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

نوری گفت: با هدف توسعه بازاریابی و صادرات کالا به این کشور از طریق ایران تدابیری اتخاذ تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت به این بازار جلوگیری و کالاها بر مبنای استانداردهای تعریف شده روانه بازار هدف شوند. او با اشاره به اینکه تمرکز ما بیشتر بر روی کشورهای همسایه است ادامه داد: ایران با پنج بازار صادراتی 70 درصد صادرات خود را پوشش می‌دهد و اگر بتوانیم به 9 کشور پیرامونی این بازارها را توسعه بدهیم بیش از 80 درصد صادرات مان را پوشش داده‌ایم. نوری گفت: تحقق این مهم خیلی متاثر از تحریم‌ها نیست و به دست آوردن آن امکان پذیر است. او ادامه داد: با توجه به شرایط امروز ایران مشکلاتی در حوزه صادرات و واردات وجود دارد، اما 2 کشور افغانستان و ایران برای گسترش مراودات تجاری و اقتصادی خود آنقدر انگیزه دارند که این مشکلات بر روابط آنها تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

اختصاص بندر عمان برای کشتی‌های ایرانی

تسنیم|رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: عمان برای سهولت تجارت با ایران یک بندر برای کشتی‌های ایرانی اختصاص داده است. محسن ضرابی با ارسال نامه‌ای به روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نوشت: «احتراما نظر به شرایط اخیر بین‌المللی در خصوص چگونگی حمل کالاهای ایرانی به سایر کشورها به استحضار می‌رساند با توجه به افتتاح رسمی بندر «سویق» عمان واقع در 70 کیلومتری شهر «مسقط» در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری این بندر آمادگی پذیرش کالاهای ایرانی را داشته و در حال حاضر امکان حمل کالاهای ایرانی با کشتی‌های ایرانی از 300 تا 1500 تن به این بندر وجود دارد. با توجه به هزینه‌های بسیار پایین بندری، سرعت بالای ترخیص کالا و نزدیکی این بندر به شهر مسقط، فرصت بسیار خوبی برای بهره‌گیری از این بندر جهت صدور کالای ایرانی به کشور عمان فراهم شده است.»

کاهش حجم صادرات به قطر

مهر|بررسی وضعیت تجارت ایران با قطر طی هفت ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۱۱.۲۳ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۴۴.۲ درصد افزایش یافته است. بررسی‌های صورت گرفته از آمار تجارت خارجی ایران با ۱۰۰ کشور دنیا طی هفت ماه سال جاری نشان می‌دهد، تبادل تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی با قطر در حد ۸۵۸ هزار و ۵۴۱ تن به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۵۶۸ هزار دلار بوده است و تنها ۱.۲۸ درصد از وزن و ۰.۵۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در بر گرفته و قطر را در رده ۲۱ کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران قرار داده است.

بر اساس آمار، طی هفت ماه ابتدایی سال گذشته، ۹۶۷ هزار و ۱۵۲ تن کالا به ارزش ۱۱۱ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۴۲ درصد از وزن و ۰.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد صادرات به قطر در هفت ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۱۱.۲۳ کاهش یافته اما از لحاظ ارزشی ۴۴.۰۲ درصد افزایش یافته است.

بازار پوشاک ایران در انحصار چشم بادامی‌ها

ایسنا|مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز گفت: تولیدکنندگان داخلی باید انحصار بازار پوشاک را به دست بگیرند. محمد امین فرشی اظهار کرد: متاسفانه بازار پوشاک ایران در انحصار کشورهایی مثل چین و ترکیه است و این به ضرر تولیدکنندگان داخلی است. باید شرایطی ایجاد شود که تولیدکنندگان ایرانی مجددا بازار پوشاک را از آن خود کنند و از این طریق علاوه بر درآمدزایی، نقش خود در اشتغالزایی را ایفا کنند. او توضیح داد: برای اینکه بازار پوشاک از انحصار دیگر کشورها خارج شود، واحدهای تولیدی باید با بالابردن کیفیت و قیمت‌گذاری مناسب، در فضای رقابتی موجود پیروز شوند. در البرز و دیگر استان‌های کشور واحدهای نساجی و تولیدی پوشاک مطرحی فعالیت دارند که باید با حمایت از آنها زمینه رفع نیازهای داخلی را فراهم کنیم. فرشی توضیح داد: در کنار تولید پوشاک با کیفیت، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید فرهنگ مصرف کالای داخلی را در بین مردم نهادینه کنند تا بازار داخلی رونق بگیرد. او با تاکید بر ضرورت حفظ اشتغال و حمایت از ظرفیت‌های تولیدی موجود گفت: در شرایط فعلی حمایت از واحدهای تولیدی موجود جهت حفظ و تداوم فعالیت آنها اولویت مسوولان است. امروز باید کاری کنیم واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نیاز موجود ظرفیت‌های صادراتی خود را افزایش دهند تا از این طریق ارزآوری به کشور صورت بگیرد. این مسوول اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت واحدهای صادراتی خوب است و باید شرایطی فراهم کنیم که ظرفیت تولید آنها افزایش یابد.

 

ارسال نظر