برنامه‌های 3 سرپرست جدید در وزارت صنعت

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۳۴۰۵۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت طی احکام جداگانه‌ای جمشید ملارحمان را به عنوان «سرپرست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران»، شهریار طاهرپور به عنوان «سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران» و محمدرضا مودودی را به عنوان «سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران» منصوب کرد. در همین راستا مراسم تودیع و معارفه هر سه معاون وزیر بطور جداگانه برگزار شد. سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت ایران، محورهای برنامه‌های آتی خود را «توسعه بازارهای صادراتی»، «تنوع بخشی به محصولات صادراتی»، «ظرفیت‌سازی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی» و «اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت ایران» عنوان کرد. محمدرضا مودودی در مراسم تودیع و معارفه خود، با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از مهم‌ترین داشته‌های سازمان توسعه تجارت ایران است، افزود: کاستی‌های درون سازمانی و برون سازمانی رصد شده و با کمک مدیران ارشد سازمان، اولویت‌بندی خواهد شد، تا نقشه راه سازمان توسعه تجارت برای اصلاح تمام امور به نحوی دنبال شود که نیازهای داخلی تامین شده و بازسازی برند سازمان صورت پذیرد.مودودی اظهار کرد: تحریم‌ها بیش از هر چیز، تجارت خارجی کشور را هدف قرار داده اما در عین حال فرصت‌های بسیار خوبی همچون تعمیق «ساخت داخل»، گردشگری و توسعه صادرات غیر نفتی را نیز به وجود آورده که در کنار آن با تعریف مگاپروژه‌ها ظرفیت‌سازی برای صادرات می‌توانیم به بهترین نحو از این شرایط سود ببریم. او افزود: وظیفه امروز ما بازسازی چهره سازمان و تعریف دوباره رسالت سازمانی به جامعه پیرامونی و مخاطبین است و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این مسیر را کوتاه‌تر خواهد کرد. او سازمان را نیازمند بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند مدیران با سابقه و خدوم این حوزه که سابقه حضور در سازمان توسعه تجارت ایران را داشتند، دانست و گفت: ایشان با چراغ تجربیات خود آینده سازمان را نورافشانی می‌کنند تا با کمترین خطا و سریع‌ترین گام‌ها به مقصد برسیم.مجتبی خسروتاج نیز در این مراسم ضمن آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید گفت: محمدرضا مودودی از داخل خانواده سازمان انتخاب شده و تسلط ویژه‌ای بر امور داردکه امیدواریم با حضور ثمر بخش ایشان کاستی‌های موجود در سازمان به مرور جبران شود. او با بیان نکاتی در خصوص تجارت خارجی اظهار کرد: از نکات کلیدی مورد توجه در حوزه تجارت خارجی، می‌توان به بحث نظام کنونی اقتصاد کشور اشاره کرد که این سیستم چند نرخی ارز کنترل و نظارت بیشتری را طلب می‌کند. همچنین مدیریت بهینه واردات، استفاده درست از منابع صادراتی، دور زدن تحریم‌ها با استفاده از تجربیات فعالان حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی نیز به عنوان مهم‌ترین بخش‌ها در صادرات کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

  برنامه‌های پیش روی معادن

از سویی دیگر، سرپرست جدید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اکتشاف را از اساسی‌ترین مقوله‌های بخش معدن کشور دانست و در شمار برنامه‌های این سازمان قرار داد. به گفته جمشید ملارحمان، «اکتشاف»، «حذف بروکراسی‌های سازمانی» و «بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی و بخش خصوصی» از اصلی‌ترین برنامه‌های او در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خواهد بود. ملارحمان در آیین معارفه خود افزود: در دستیابی به اهداف بخش معدن و صنایع معدنی از سرمایه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت‌ها و به ویژه تشکل‌ها بهره خواهیم برد. ملارحمان ضمن اشاره به تشکیل اتاق فکر به منظور اعتلا و توسعه این بخش افزود: حذف بروکراسی‌های پیچیده در این سازمان از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود که بی‌شک، فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این حوزه را تسهیل خواهد کرد. او در تشریح دیگر برنامه خود در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: موضوع پژوهش و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی محور ما در برنامه‌ریزی‌های سازمانی خواهد بود و بطور حتم دستیابی به این مهم، بدون حذف بروکراسی‌ها محقق نخواهد شد. ملارحمان با تاکید بر برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف مورد نظر در نقشه راه معدن و صنایع معدنی کشور اظهار کرد: در طول مسوولیت خود در ایمیدرو تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از سرمایه‌های انسانی، نقشه راه معدن و صنایع معدنی را محور برنامه‌های خود قرار دهیم.

از آن‌سو، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آیین معارفه جمشید ملارحمان، گفت: هیچ تحریمی نمی‌تواند فعالیت بخش معدن را متوقف کند. جعفر سرقینی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی در دوره‌های نخست و فعلی تحریم، کمترین صدمه را دیده است. این در حالی است که هیچ تحریمی نمی‌تواند فعالیت بخش معدن را متوقف کند اما ممکن است آن را کند سازد. او در عین حال تاکید کرد: البته باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم و مسوولان نحوه مدیریت را تغییر دهند تا بتوانیم از تحریم‌ها موفق بیرون آییم.

سرقینی ادامه داد: طی 6 ماهه نخست امسال، برخلاف انتظار برخی، صادرات فولاد از نظر وزنی 11 درصد و از نظر ارزشی 23 درصد رشد یافت بطوری که طی این مدت، یک میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش صادرات داشتیم. بخش‌های دیگر این حوزه نیز با افزایش رشد مواجه بوده است. به گفته او، بخش معدن و صنایع معدنی، اهمیت زیادی برای توسعه اقتصاد دارد و باید تلاش کنیم در خور انتظارات دولت و ملت کار کنیم.

  حل مشکلات اقتصادی به کمک توانمندسازی صنایع

از سوی دیگر مراسم معارفه سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور مدیران ارشد وزارت صنعت و ایدرو برگزار شد. محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت از زحمات منصور معظمی رییس سابق هیات عامل ایدرو قدردانی کرد و گفت: با همدلی و تفاهم می‌توان اهداف و استراتژی سازمان را در حوزه‌های مختلف پیش برد. شهریار طاهر پور، سرپرست جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در سخنان کوتاهی با تشکر از زحمات و تلاش‌های معظمی در طول تصدی مسوولیت رییس هیات عاملی ایدرو گفت: با تدبیر و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده و با توانمند‌سازی و انعطاف بیش از پیش باید مسائل و مشکلات پیش‌رو را حل کرد.

 

ارسال نظر