اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۵۷۶

تقاضای ثبت سفارش  61.5  میلیارد یورو در 7 ماه

یک مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت، تقاضای ثبت سفارش در 7 ماه منتهی به مهر 97 را  ٦١.٥میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: از این رقم ٢٠میلیارد یورو تامین مالی شده است. معاون سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران گفت: صادرات در چند ماه ابتدای سال ٩٧ روند رو به رشد خود را داشته و در هفت ماهه نیز ١٣درصد رشد را تجربه کردیم و صادرات از مرز ٢٧میلیارد دلار هم گذشت، پس کالاها با ارزش افزوده بالاتر صادر شده‌اند.

محمدرضا مودودی با بیان اینکه صادرات صنعتی به ١٢میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار رسیده و نرخ رشد خوبی را تجربه کرده است، افزود: صادرات فرش و صنایع دستی با ١٤ درصد کاهش مواجه شده که به دلیل توقف صادرات فرش به امریکا بوده است.

به گفته او، عراق رتبه اول کشورهای هدف صادراتی ایران را برای اولین‌بار به خود اختصاص داده و چین با ۱۱ درصد رشد، دومین بازار صادراتی ایران بوده است. کشورهای همسایه پتانسیل یک هزار میلیارد دلار واردات کالا را دارند و اگر ما بتوانیم بخشی از این بازار را تامین کنیم حتما می‌توانیم سایر بازارها را جبران کنیم.

همچنبین بنابر آمار اعلامی مودودی، ایران به 13 بازار همسایه، ٥٠ درصد صادرات خود را متمرکز کرده و شرایط فراهم است تا بیش از این نیز صادرات خود را به این بازارها گسترش دهیم. بخش صادرات به هرحال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی خوب عمل کرده است. مودودی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که آذرماه قرار است برگزار شود، نیز اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه محلی برای معرفی پتانسیل‌های صادراتی ایران است و می‌تواند با حضور تجار خارجی کار را به شکل مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های صادراتی ایران پیش برد.

او همچنین عنوان کرد که نگاه ما بر این محور است که بخش کوچک تجاری ما که توان صادراتی کمتری دارد مشمول معافیت‌های جدیدی در بازگشت ارز حاصل از صادرات شود. همچنین در این نشست، قادری، مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب نیز گفت: تحریم بهترین فرصت برای صادرات است و در تحلیل واقع بینانه می‌توان گفت که تحریم منجر به جهش صادراتی بوده ایم؛ ولی اگر با فراغ بال بیشتری کار پیش می‌رفت و قفل و زنجیر صادرات را باز می‌کردیم، منجر به افزایش بیشتر صادرات می‌شدیم. وی افزود: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که فعالان اقتصادی در این حوزه کار بیشتری انجام دهند. مجید تکبیری، رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران نیز در این نشست گفت: موج سوم تحریم از سیزدهم آبان شروع شده و ما در قالب این نمایشگاه تلاش داریم تا فضا را برای افزایش توان صادراتی کشور فراهم کنیم.

تسهیل فرآیند بازگشت ارز صادراتی

وزیر‌صنعت، ‌معدن ‌‌و ‌تجارت مهم‌ترین سیاست‌های وزارت صمت در حمایت از تولید، تنظیم بازار داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی را تشریح کرد وگفت: شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور با حضور تشکل‌های صادراتی بررسی و تمهیداتی در راستای تسهیل این فرایند در نظر گرفته شده است. به گزارش شاتا، رضا رحمانی، در برنامه زنده گفت‌وگو ویژه خبری صادرات را پیشران و موتور توسعه اقتصاد کشور توصیف‌کرد وگفت: ازجمله فرصت‌های تحریم این است که شناخت بیشتری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود به دست می‌آوریم که توجه به توسعه صادرات یکی از ظرفیت‌ها به شمار می‌رود. به گفته رحمانی، مجلس۱۳۰۰میلیارد تومان برای حمایت از واحدهای صادراتی اختصاص داده و ما باید این منابع را در راستای توسعه ‌صادرات غیر نفتی به‌کار بگیریم. او ادامه داد: به هنگام تصدی پست وزارت صنعت، معدن و تجارت قول دادیم تا در زمینه صادرات از صدور بخشنامه‌های پی در پی و جدید خودداری کنیم.

رحمانی اظهار کرد: در این راستا موانع پیش روی صادرات را با برگزاری نشست‌های مشترک با صادرکنندگان بررسی و مشوق‌هایی نیز برای توسعه صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است. وزیر صنعت ادامه داد: همانطور که در برنامه‌ها اعلام کردم همه تصمیمات با مشورت تشکل‌ها و صاحبان صنایع و در قالب اتاق فکر اتخاذ خواهد شد. رحمانی همچنین با اشاره به سیاست‌های وزارت صمت در ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای استراتژیک گفت: وضعیت موجودی و قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم به صورت مستمر توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و دستگاه‌های نظارتی در سراسر کشور رصد و نظارت می‌شود.

دورنمای حجم تجاری ایران و ترکیه

ایرنا|رییس اتاق ایران و ترکیه خبر داد: پیش‌بینی می‌شود حجم تجاری ایران و ترکیه تا پایان سال جاری میلادی به 12 میلیارد دلار برسد. رضا کامی با بیان اینکه هم‌اکنون حجم تجاری ایران و ترکیه قابل قبول است، افزود: در شش ماه گذشته سال جاری میلادی حجم‌ مبادلات اقتصادی 2 کشور به 8میلیارد دلار رسید. او با بیان اینکه بیش از 50 درصد صادرات ایران به ترکیه است، اظهار کرد: در شرایط سخت و اوج تحریم‌ها در سال 2012 حجم تجاری ایران و ترکیه حدود 22 میلیارد دلار و بعد از برجام این حجم در مرز 11 میلیارد دلار بود. رییس اتاق ایران و ترکیه یادآوری کرد: پیش بینی می‌شود با بازگشت تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران دوباره حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه افزایش یابد.

 

ارسال نظر